خودرو، بازاري كه هنوز موتورش گرم نشده



اخبار,اخباراقتصادی   , خودرو ایران

هرسال با نزديك شدن فصل تابستان و گرم شدن تدريجي هوا اكثر فعالان در بازار خريد و فروش خودرو انتظار رونقي قابل درك را در اين صنف داشتند به‌طوري كه اخبار مربوط به عرضه و تقاضاي اتومبيل و تغييرات قيمت همواره در صدر اخبار جرايد قرار مي‌گرفت اما ظاهرا امسال پس از به پايان رسيدن بهار هنوز موتور اين بازار گرم نشده و فعالان آينده پررونقي براي آن متصور نيستند.

در اين زمينه غلامحسين قاسميان ، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل ضمن تاييد وجود ركود در بازار خودرو به« قانون» مي‌گويد: به‌طور كلي با توجه به اخبار مربوط به توافق هسته‌اي در بسياري از بازارها شاهد ركود هستيم و خريداران منتظر دريافت نتايج نهايي و تاثير آنها در بازار هستند.


قاسميان در ادامه مي‌افزايد: باتوجه به شرايط بازار و البته اطلاعات و آماري كه در اختيار داريم بايد اعلام كنيم همه اميدواريم اين توافق اگر به صلاح مملكت است صورت گيرد اما نبايد فراموش كنيم اتفاق خاصي در بازار به واسطه اين توافق روي نخواهد داد بنابراين توصيه مي‌كنيم اكر كسي واقعا قصد خريد اتومبيل دارد در اين زمينه اقدام كند چون اتفاق خاصي در انتظار بازار خودرو نيست.

 

اين مقام صنفي درباره كاهش يا افزايش قيمت خودرو نيز در آينده مي‌گويد: با توجه به توليد انبوه و تنوع موجود محصولات در بازار حتي اگر قيمت دلار به عنوان نهاده تاثيرگذار در قيمت خودرو ارزان هم بشود بازار خودرو واكنش زيادي به خود نمي‌بيند. قاسميان ركود را مربوط به هر دو بخش خودروهاي داخلي و خارجي‌مي داند و مي‌افزايد: درحال حاضر هر دو بازار متاثر از همان انتظار هستند و زياد تفاوتي در اين ميان نيست درحالي كه برخي از برندهاي داخلي به واسطه قيمت‌شان همچنان فروش مناسبي به خود مي‌بينند.

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل انتظار مردم را عاملي براي افزايش يكباره تقاضا در آينده نمي‌داند و تصريح مي‌كند: فرض براين است كه توافق صورت گيرد و بازار با تقاضا روبه‌رو شود اما همان‌طور كه قبلا نيز اشاره شد اكنون بازار انباشته از محصولات است و مشكلي در زمينه عرضه وجود ندارد اين موضوع هم براي توليدات داخل وجود دارد و هم خارجي‌ها را شامل مي‌شود.


  آزادسازی قیمت، خودرو را ارزان می‌كند
معاون سابق بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن اشاره به غير واقعي بودن قيمت برخي خودروها گفت: با آزادسازی قیمت خودرو هم توسعه محصول و کاهش قیمت خودرو محقق م‍ی‌شود.  عبدا... بابایی معاون سابق بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: اگر قیمت خودرو آزاد شود هم به نفع مشتری است و هم به نفع خودروساز، قیمتی که دستوری باشد یعنی بر اساس قیمت تمام شده محاسبه شود همواره خودروساز را دچار چالش کرده و همچنین مشتریان همواره نگران افزایش قیمت خودرو خواهند بود. 


وی افزود: با آزادسازی قیمت خودرو، خودروساز به راحتی می‌تواند مدیریت کرده و خودروهایی که حاشیه سود بهتری دارند را با کاهش قیمت به دست مصرف‌کننده برساند، و برعکس خودروهایی که بازار تقاضای کمتری دارند می‌‌توان با مدیریت بازار به فروش رساند. 


معاون سابق بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به لزوم آزادسازی قیمت خودرو افزود: ما نباید نگران این باشیم که با آزادسازی قیمت‌ها، قیمت خودرو به یکباره افزایش خواهد یافت زیرا هر افزایش قیمتی نیازمند توان خرید مشتری است.


وی همچنین به اهمیت توسعه محصول اشاره كرد و گفت: توسعه محصول نیازمند نقدینگی بسیار بالا ست و هر زمان که قیمت‌ها آزاد شود خودروساز می‌تواند بر اساس استقبال مردم از نوع خودرویی که به بازار عرضه می‌شود قیمت را کاهش یا افزایش دهد. 


معاون سابق فروش و بازاریابی ایران خودرو افزود: با توسعه محصول و آزادسازی قیمت، خودروسازان طرح‌های آتی خود را در تولید محصول روان‌تر ادامه می‌دهند.  وی درخصوص دستوری بودن قیمت خودرو تأکید کرد: اگر قیمت‌ها به شکل دستوری باشد تولید خودرو با مشکلات و موانعی مواجه خواهد شد. 


بابایی ادامه داد: این فشار یا  روی شرکت خودروسازی است یا شرکت‌هایی که قطعه‌ساز ند زیرا با قیمت مشخص و دستوری تولید محصول باکیفیت با بهای تمام شده مشخص امکان‌پذیر نخواهد بود.  وی خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت خودرو آزاد شود خودروساز بر اساس تعداد رقبایی که در بازار خودرو هستند و بر اساس توان خرید مردم برنامه‌ریزی می‌کند و نسبت به توسعه محصول اقدام می‌کند. 


  ركود در نمايشگاه‌ها وجود دارد نه در كارخانه‌ها
ازسوي ديگر احمد نعمت بخش،  دبير انجمن خودروسازان نيز در اين زمينه به« قانون» مي‌گويد: به‌طور كلي با توجه به آغاز ماه مبارك رمضان و تجربياتي كه در برخي اصناف وجوددارد اين موضوع يعني رونق نگرفتن بازار خودرو براي فصل تابستان بي‌تاثير نيست اما اگر به شرايط موجود نيز توجه داشته باشيم بايد بگوييم در بازار هم وجود دارد و هم به اين صورت نيست كه ركود در نمايشگاه‌ها ديده مي‌شود اما در كارخانجات توليد خودرو خير.


نعمت بخش با اشاره به بحث كلي ركود در بازار خودرو مي‌افزايد: همان‌طور كه مي‌دانيد سال گذشته خودروسازان به‌طور كلي در مجموع بيش از  53 درصد افزايش توليد داشتند  و امسال نيز در دوماه اول سال اين افزايش نزديك به 17 درصد اعلام شده است بنابراين عرضه بيشتري در بازار خودرو صورت گرفته، از اين رو با درنظر گرفتن متكي بودن بازار خودرو به عرضه و تقاضا نتيجه خواهيم گرفت كه اكنون اين كم رونقي حاصل عرضه بالاست. اما نكته اصلي اين است كه اين اتفاق باعث نزديك شدن قيمت محصولات درب كارخانه به حاشيه بازار شده و اين موضوع مي‌تواند برخريدمردم كاملا تاثير گذار باشد .


دبير انجمن خودروسازان در ادامه تصريح مي‌كند: در گذشته اين اختلاف بسيار زياد بود و برخي افراد با توجه به سود ده بودن خودرو اقدام به خريد از كارخانجات مي‌كردند و در زمان تحويل آن را در بازار آزاد با قيمت‌هاي بيشتر مي‌فروختند اما همان‌طور كه اشاره شد اكنون اين سود از بين رفته بنابراين خبري از تقاضاي كاذب نيز وجودندارد.


نعمت بخش در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: شرايط گذشته باعث شده بود تا تنها نزديك به 30 درصد از خريداران واقعي بتوانند از خودروسازان مستقيم خريدكنند اما اكنون اين شرايط مهياست كه خريداران واقعي چون خبري از پول‌هاي سرگردان در بازار خودرو نيست مي‌توانند مستقيم از نمايندگي‌ها با شرايط موجود خريد كنند بنابراين مي‌گوييم ركود در بنگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي خريد و فروش اتومبيل ديده مي‌شود نه در كارخانه چون كارخانجات همواره در حال توليد هستند.


وي درباره توليد فعلي كارخانه‌ها مي‌افزايد: شما تصور كنيد اكنون كارخانجات روزانه نزديك به 6 هزار دستگاه توليد مي‌كنند حالا اگر خريداري نباشد سوال اينجاست كه آيا واقعا محلي براي نگهداري اين حجم از توليد وجوددارد يا خير پس ركودي در ميان نيست ولي منكر آن نيستيم كه تمام ظرفيت كارخانجات توليد خودرو درگير توليد نيستند.


اين مقام صنفي درباره حمايت‌هاي دولت از رونق صنعت خودرو نيز مي‌گويد: صنعت خودرو به خودي خود در صورت رونق مي‌تواند تعداد قابل ملاحظه‌اي از صنايع ديگر را همراه خود به حركت درآورد به عنوان مثال اگر توليد خودروسازان بالاتر برود فولادسازي‌ها و صنايع پتروشيمي هم رونق خواهند ديد و همين موضوع مي‌تواند در مجموع به نفع جامعه و اشتغال باشد از اين رو دولت براي ايجاد نشاط در بازار توليد خودرو اقدام به پرداخت وام 15 ميليوني خريدخودرو از طريق بانك‌ها كرده كه همين يكي دو روز گذشته دستورالعمل آن به بانك‌ها اجرايي شده و متقاضيان مي‌توانند با توجه به مدارك مورد نياز بانك‌ها براي خريد اقدام كنند. 


وي به سرانه خودرو در ايران اشاره مي‌كند و تصريح مي‌كند: آمار،  سرانه يك خودرو براي 4 نفر را نشان مي‌دهد بنابراين جاي ترديد نيست كه هنوز پتانسيل مناسبي براي بازار خودرو وجود دارد و با اين قبيل حمايت‌هاي دولت مي‌توانيم شاهد رونق در آينده باشيم.


نعمت بخش در پايان درباره ثبت نام يكي از محصولات جديد ايران‌خودرو مي‌گويد: معمولا خودروسازان ابتدا براي سنجيدن شرايط بازار و نياز مخاطبان اقدام به فروش تعدادمحدودي از محصول موردنظر خود مي‌كنند كه ايران‌خودرو هم اين‌گونه عمل كرده و براي شفافيت هرچه بيشتر براساس اخبار موجود براي هر نمايندگي صرفا يك محصول درنظر گرفته و امكان ثبت نام از كامپيوترهاي داخلي خود كارخانه را نيز مسدود كرده بنابراين امكان‌نبود شفافيت در اين زمينه به حداقل خود رسيده و نمي‌توان اين‌گونه گفت كه مشكلي دركار بوده به هر حال تقاضا بوده و ثبت نام با  توجه به تعداد محدود به سرعت تكميل شده اما اگر بازار كشش اين محصول مورد نظر را داشته باشد بدون ترديد ايران‌خودرو به سرعت نسبت به توليد و عرضه آن اقدام مي‌كند.

 

 اخبار اقتصادی  -  قانون

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------