آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

مُسکّن ۶۰ میلیونی درد مَسکن را دوا می‌کند؟



اخبار,اخبار اقتصادی, وام مسکن

تجربه نشان داده وام‌های مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

یک کارشناس می گوید تجربه نشان داده وام‌های مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

احمدرضا سرحدی، عضو اسبق هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر وام‌های 60 میلیونی وارد بازار شوند قطعا قیمت مسکن بالا می رود. در نتیجه به نفع خریداران نیست که صبر کنند وامها بیایند؛ چون وامها وارد بنگاهها می شوند و به فعالیتهای دلالی اختصاص می یابند و قیمت مسکن افزایش می یابد. تجربه نشان داده وامهای مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته اند.

وی افزود: البته این امکان که با گشایش در اقتصاد و ارتباطات بین المللی قیمت مسکن کاهش یابد نیز محتمل است. اگر وضع اقتصاد و صنعت بهتر شود قیمت مسکن پایین هم خواهد آمد؛ چون در آن صورت سرمایه گذاری در بخش مسکن و سوداگری کاهش جذابیت خود را از دست می دهد. لذا به کسانی که مسکن را به عنوان یک کالا نگاه می کنند توصیه سرمایه گذاری در این بخش نمی شود؛ چرا که آینده روشنی برای افزایش قیمت مسکن متصور نیستم.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: دولت این امید را دارد که تا یک سال دیگر مشکلات و موانع توسعه اقتصاد کشور را بردارد تا بتواند در بخش مسکن رونق ایجاد کند. لذا به نظر می رسد تا یک سال آینده قیمت خانه بالا نخواهد رفت.

به گفته سرحدی، وقتی صندوق بانک ها خالی است و وام هایی که قبلا داده بودند هنوز برنگشته، موجودی در بانکها وجود ندارد که به وام 60 میلیون تومانی مسکن اختصاص یابد. ضمنا دولت قرار است مقداری روی وامها یارانه بدهد که در شرایط فعلی برایش مقدور نیست.

وی ادامه داد: الان بهره پول در بازار 35 درصد است و اگر بانکها بخواهند وام 60 میلیونی مسکن با بهره 14 درصد بدهند ضرر می کنند.

این کارشناس مسکن با بیان این که سررسید وامهای مسکن یک سال طول می کشد، گفت: مردم باید یک سال پول خود را در بانک بگذارند. یعنی برنامه خانه دار شدن یک سال طول می کشد. لذا به کسانی که هم اکنون قدرت خرید خانه دارند توصیه می شود با توجه به ثبات قیمتها در شرایط فعلی اقدام به خرید خانه کنند؛ چرا که با توجه به تجربیات قبلی ممکن است در یک سال آینده پرداخت وام مسکن با افزایش قیمت خانه همراه شود. البته این مساله به شرایط اقتصاد کشور و نتایج لغو تحریمها بستگی دارد.


  اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------