آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

تحریم ها با تولید و صادرات نفت ایران چه کرد (+نمودار)



همان گونه که در نمودار قابل مشاهده است ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی ایران از بیش از 4 میلیون بشکه در روز در سال 2011(یک سال پیش از تحریم) به حدود 2.7 میلیون بشکه در سال 2013 و پس از تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا رسید.

کارشناسان بازار نفت این روزها و همزمان با نزدیک شدن به موعد توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 درباره تاثیرات توافق احتمالی بر بازار نفت سخن می گویند.

به گزارش عصر ایران بیشتر تحلیلگران بازار نفت معتقدند بازگشت دوباره ایران به بازار و رفع تحریم های نفتی و بانکی می تواند شوک موقتی در بازار نفت ایجاد کند و قیمت ها را کاهش دهد و در میان مدت و بلند مدت با افزایش تولید و صادرات نفت ایران قیمت ها کاهش یابد.

 وب سایت "مارکت واچ " با ارایه تحلیلی در این باره به نقل از برخی کارشناسان می نویسد اعلام توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 می تواند قیمت نفت را بین 5 تا 10 دلار کاهش دهد.

بر اساس این گزارش و بر اساس برآوردها ایران رقمی بین 30 تا 50 میلیون بشکه نفت خام آماده صادرات در روی تانکرهای خود دارد. فروش این نفت بلافاصله پس از توافق و رفع تحریم ها می تواند قیمت نفت را کاهش دهد.

کارشناسان بازار نفت رقابت ایران و دیگر تولید کننده های منطقه ای نفت بر سر بازار و نیز میزان پیشرفت ایران در توسعه ظرفیت تولید به عنوان دو عامل مهم در تعیین میزان تغییرات و کاهش احتمالی نفت توجه دارند؛در هر دو عامل مزبور نظر غالب کارشناسان بر کاهش احتمالی قیمت نفت است؛ چون کشورهای تولید کننده دیگر در منطقه از جمله عربستان برای حفظ جایگاه کنونی خود در بازار نفت آماده  ارایه تخفیف به خریداران هستند و از سوی دیگر افزایش ظرفیت تولید نفت پس از رفع تحریم ها یکی از طبیعی ترین پیامدهاست.

نمودار زیر وضعیت تولید و صادرات نفت ایران را در 4 سال گذشته نشان می دهد. همان گونه که در نمودار قابل مشاهده است ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی ایران از بیش از 4 میلیون بشکه در روز در سال 2011(یک سال پیش از تحریم) به حدود 2.7 میلیون بشکه در سال 2013 و پس از تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا رسید.

اخبار,اخبار اقتصادی ,تحریم های نفتی


در نمودار زیر سه خط ( با سه رنگ سبز، آبی و قهوه ای)  مشخص است که خط نخست (سبز) میزان مصرف داخلی نفت ایران در طی سال های 2011 تا 2015  ، خط میانی (آبی) تولید نفت خام در فاصله همین 4 سال و خط بالایی (قهوه ای) میزان تولید نفت خام و دیگر میعانات گازی است.

همان طور که در نمودار مشخص است از سال 2012 و از زمان آغاز تحریم های بانکی آمریکا علیه ایران و پس از آن از زمان تحریم های مالی و بیمه ای اتحادیه اروپا میزان تولید و صادرات نفت ایران کاهش یافته است. نمودار فوق همچنین نشان می دهد از زمان اعلام توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 (آذر  92) روند کاهشی تولید و ثادرات نفت متوقف شده و اندکی افزایش یافته است و در 18 ماه گذشته در شرایطی نسبتا پایدار ثابت مانده است.


  اخبار اقتصادی  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------