ماجرای واردات میوه از سوی مرزنشینان



اخبار,اخباراقتصادی,میوه های  آلوده

با طرح موضوع واردات میوه‌های آلوده، انگشت اتهام به سمت واردات مرزنشینی نشانه رفت، با این حال رییس کل گمرک کشور مسئله واردات پرتغال‌های آلوده از طریق پیله‌وران را رد کرده و تصریح کرد که ورادات پیله‌وارن کنترل می‌شود، بنابراین این میوه‌ها از طریق مبادی رسمی وارد نشده‌ است.

فرود عسگری - مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به حجم مجاز واردات از طریق مرزنشینان، درباره واردات میوه از این طریق توضیحاتی را ارائه داد.

وی با اشاره به قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب سال 1384، اظهار کرد: در این قانون شرایط ورود کالا برای پیله‌وران، مرزنشینان و ملوانان مشخص و برای هر کدام از آنها مقرراتی لحاظ شده‌است.

عسگری افزود: مثلا برای خانوار مرزنشین تعداد افرادی که می‌توانند از تسهیلات مرزنشینی استفاده کنند حداکثر پنج نفر است و باید سه سال ساکن منطقه مرزی بوده و کارت مرزنشینی دریافت کنند.

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک همچنین عنوان کرد: همینطور نوع و اقلام و میزان معافیت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و پس از تایید کار گروه ماده 12 قانون مذکور به تصویب هیات وزیران رسیده و ابلاغ می‌شود.

عسگری با تاکید بر اینکه واردات مرزنشین موکول به صادرات است، افزود: اقلام غذایی وارداتی تا 100درصد و لوازم خانگی تا 50 درصد از معافیت گمرکی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه سقف واردات مرزنشینی توسط گمرک محاسبه و نگهداری می شود، تصریح کرد : واردات در قالب 75 قلم و بر اساس فهرست توسط مرزنشینان صورت می‌گیرد.

عسگری، درباره میزان واردات مبادلات مرزی اظهار کرد: کل سقف موضوع این قانون برای واردات سه درصد کل واردات به ماخذ سال قبل است که این درصد شامل کل مرزنشینان می شود.

به گفته عسگری، گمرک به عنوان یکی از اعضای فعال کارگروه و درکنار سایر سازمانها در حال اصلاح فهرست است.

مدیر کل مرکز واردات ، درباره مسئله واردات پرتقال و برخی میوه‌ها که واردات آن‌ها به کشور ممنوع است از طریق مرزنشینان، تصریح کرد: در لیست کالاهای مجاز وارداتی از این طریق فقط میوه‌های گرمسیری وجود دارد به این ترتیب که مرزنشینان تنها می‌توانند انبه، آناناس و موز آن هم به میزان لحاظ شده در فهرست مذکور وارد کنند.

وی افزود:هر مرزنشین نیز مجموعا به ازای هر نفر در کل سال تنها می‌تواند 10 کیلوگرم میوه گرمسیری وارد کند.

عسگری با تاکید براینکه بحث واردات پرتقال یا هر میوه آلوده دیگری ارتباطی با واردات مرزنشینی ندارد، عنوان کرد: واردات میوه‌های مورد نظر نیز با رعایت مجوزهای قانونی از جمله قرنطینه نباتی و بهداشت صورت می پذیرد.

تعاونی‌های مرزنشینان
مدیر کل مرکز واردات گمرک در پاسخ به این مسئله که گفته می‌شود مرزنشینان با استفاده از کار‌ت‌ها و معافیت‌های خود سوءاستفاده‌هایی را انجام می‌دهند، گفت: کارت مرزنشینی توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای سرپرست خانوار صادر می شود و کالای وارده توسط مرزنشین در سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان ثبت می‌شود، بنابراین امکان سوءاستفاده وجود ندارد.

وی افزود: مرزنشین می‌تواند با استفاده از کارت خود به تنهایی واردات را انجام دهد که این امر به صرفه نیست. بنابراین مرزنشینان واردات خود را در قالب تعاونی مرزنشینان انجام می‌دهند.

به گفته عسگری طبق اجازه قانونی برای این امر تعاونی مرزنشینی هر شهر و استانی به تعداد اعضای خود و بر اساس سهمیه تعیین شده نسبت به ورود کالا اقدام می‌کند.

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------