آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

فرصت‌های آخر برای واریز اقساط 4.9 میلیارد دلاری دارایی‌های بلوکه شده



اخبار,اخبار اقتصادی,دارایی‌های بلوکه شده

در حالی با تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 از آذرماه سال گذشته تا نهم تیرماه امسال در مورد آزادسازی 4.9 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نیز توافق شد که بنابر زمان بندی تعیین شده این روزها آخرین مهلت برای دریافت اقساط این دارایی‌هاست.

با شروع مذاکرات هسته‌ای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ناشی از فروش نفت که با توجه به تشدید تحریم‌ها بخش قابل توجهی از آن از دسترس کشورمان خارج بود در دستور کار قرارگرفت و طی سه دوره در مجموع برایآزادسازی و واریز 11.9 میلیارد دلار دیگر از این منابع توافق شد.

با توجه به توافق شکل گرفته در دور اول برای آزادسازی 4.2 میلیارد دلار و همچنین دور دوم برای 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های نفتی و دریافت آن در موعد تعیین شده، پس از تمدید مذاکرات در دوم سوم در آذرماه سال گذشته تا نهم تیرماه امسال نیز قرار بر آزادسازی 4.9 میلیارد دلار دیگر این منابع ارزی شد. اما با اینکه اعلام شد در این مدت هفت ماهه در هفت قسط 700 میلیون دلاری در مجموع 4.9 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود، با شروع آزادسازی اقساط، بانک مرکزی اعلام کرد که این دارایی ها در 10 قسط 490 میلیون دلاری در اختیار کشورمان قرار خواهد گرفت.

درحالی زمان بندی واریز اقساط 490 میلیون دلاری مشخص نشد که بانک مرکزی هم واریز و دریافت این منابع را تا فروردین ماه امسال و دریافت پنج قسط اول اعلام رسمی کرد و بعد از آن اطلاع رسانی عمومی در این رابطه انجام نشد. با این وجود چندی پیش و در اردیبهشت ماه بود کهمعاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که تمامی اقساط سررسید شده واریز و دریافت شده است هر چند که کامیاب میزان مبلغ دریافتی را عنوان نکرد.

با این حال در شرایطی بنابر اعلام عراقچی-معاون وزارت امور خارجه- مهلت مذاکرات از نهم تیرماه تا هفت روز دیگر هم تمدید شده است که به نظر می رسد که این روزها مهلت های آخر برای واریز آخرین اقساط دارایی 4.9 میلیارد دلاری مورد توافق در دور سوم آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور ما نیز محسوب شود.

اما پیش از توافق دور سوم، در دو دوره قبل تر نیز ارزهای بلوکه شده درآمدهای نفتی ایران آزاد شده بود. به این ترتیب که در دور اول توافق ژنو 4.2 میلیارد دلار پس از طی فرایندهای بین‌المللی در قالب هشت قسط آزاد و در اختیار کشورمان قرار گرفت. همچنین در دور دوم نیز 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده طی شش مرحله آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز شد.

بر این اساس با تکمیل اقساط دریافتی دور سوم تا تیرماه امسال، در مجموع در نتیجه مذاکرات هسته‌ای در کمتر از دو سال گذشته حدود 11.9 میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ناشی از فروش نفت به لیست داراییهای کشورمان باز می‌گردد.

آنطور که قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرده دارایی‌های بلوکه شده‌ای که آزاد و در اختیار ایران قرار گرفته‌ طبق اولویت‌های بانک مرکزی و نیاز اقتصاد کشور در حال هزینه است.

کمیجانی توضیح داد که این منابع در زمان مورد نیاز از جمله برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، مواد غذایی و دارویی و همچنین برای واردات گروه‌های ده‌گانه‌ای که از طریق نرخ ارز مبادله‌ای وارد می شوند مورد استفاده قرار گرفته و مثل سایر ذخایر ارزی بانک مرکزی هزینه می‌شود به حدی که نیاز اقتصاد و تولید برطرف شود.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------