ضرر روسیه از بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی نفت



اخبار,اخباراقتصادی, خرید نفت خام ایران

 بر اساس اطلاعات وب سایت " نقشه تجارت" صادرات نفت روسیه به بازارهای اصلی ایران در اروپا و آسیا از زمان تحریم های ایران بیش از دو برابر رشد داشت و به طور متوسط در بین سال های 2011 تا 2014 روزانه 420 هزار بشکه افزایش یافت.

روسیه و برخی کشورهای صادر کننده نفت در غرب آفریقا از بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی نفت ضرر خواهند کرد.

به گزارش عصر ایران بلومبرگ با انتشار گزارشی در این باره می نویسد:" یکی از متحدان نزدیک ایران برای رسیدن به توافق هسته ای، دولت روسیه بوده است اما اگر این توافق به سرانجام برسد ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه حداقل یک دلیل برای تامل در حمایت کشورش از توافق هسته ای دارد.

این گزارش در ادامه می افزاید:
روسیه که با عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا برای تصاحب عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت دنیا در رقابت است از نظر بسیاری از تحلیلگران و مدیران اجرایی شرکت های نفتی جهان که با بلومبرگ گفت و گو کرده اند، در صورت برداشته شدن تحریم های ایران ، بیشتر از سایر کشورهای تولید و صادر کننده نفت ضرر خواهد کرد. 

"اد مورس" رییس مرکز پژوهش ها در کمپانی "سیتی گروپ" در این باره معتقد است:" ایران پس از برداشته شدن تحریم ها رقیبی جدی برای روسیه در بازار نفتی اروپا خواهد بود."

 ایران از سال 2012  و به واسطه تحریم های نفتی و بانکی از فروش نفت به کشورهای اروپایی به دلیل تحریم ها محروم شد و میزان تولید نفت این کشور از 3.6 میلیون بشکه در سال 2011 به حدود 2.6 میلیون بشکه در سال 2014 رسید.

نفت منطقه اورال روسیه که از نظر کیفیت نفت صادراتی مشابه نفت صادراتی ایران به اروپا بود، برنده اصلی تحریم های ایران بود و شرکت های نفتی روسیه پس از تحریم ایران جایگزین صادرات نفت ایران به اروپا شدند.


 بر اساس اطلاعات وب سایت " نقشه تجارت" صادرات نفت روسیه به بازارهای اصلی ایران در اروپا و آسیا از زمان تحریم های ایران بیش از دو برابر رشد داشت و به طور متوسط در بین سال های 2011 تا 2014 روزانه 420 هزار بشکه افزایش یافت.

به گفته معامله گران تجاری که به دلیل موقعیت شغلی شان نخواسته اند نامشان فاش شود کشورهای نیجریه ، آنگولا و کلمبیا در کنار عراق از دیگر رقیبان ایران برای صادرات نفت به بازارهای اروپا و آسیا هستند.
 
به گفته معامله گران عوامل دیگری نیز  می تواند تخمین های آنها را تحت تاثیر قرار دهد: صادرات نفت سوریه به دلیل جنگ داخلی متوقف شده است، صادرات عراق از طریق خط لوله  به دریای مدیترانه نامنظم است و صادرات نفت  لیبی و سودان جنوبی  به دلیل درگیر یهای داخلی در این دو کشور آفریقایی به شدت کاهش یافته است.

مقامات نفتی ایران اعلام کرده اند آنها قصد دارند مشتریان سابق خود در بازار نفتی را بازیابی کنند.

 در ماه مه گذشته، بیژن نامدار زنگنه  وزیر نفت ایران اعلام کرد که اولویت اصلی ایران پس از تحریم ها  بازارهای نفت سابق این کشور در آسیا و اروپا است. زنگنه در نشست وزرای نفت اوپک در 5 ژوئن گذشته در شهر وین با ارایه نامه ای به همتایان عضو اوپک اعلام کرد کشورش آماده است پس از برداشته شدن تحریم ها به سطح تولید نفت خود در سال 2008 یعنی رقم 4 میلیون بشکه در روز برسد.

نفت اورال که نفت سرسبد صادراتی روسیه است بسیار شبیه به نفت خام صادراتی ایران است و این مساله برای پالایشگاه های اروپایی که پیش از تحریم از نفت صادراتی ایران استفاده می کردند، جایگزین مناسبی محسوب می شد.

 "دیوید اِیف" مدیر مرکز تحقیق و تحلیل  نفت " گانور گروپ" در ژنو سوییس با تایید احساس رقابت روسیه و ایران در فردای تحریم ها می گوید نفت اورال پس از برداشته شدن تحریم های ایران و از سرگیری صادرات این کشور به اروپا ، با ایران احساس رقابت خواهد کرد.

 او می افزاید نفت خام منطقه کرکوک عراق نیز به دلیل شباهت در کیفیت رقیبی بالقوه برای بازار نفت اروپا محسوب می شود.  شرکت تحقیق بازار نفت " گانور" از سوی " گنادی تیمچنکو" یک میلیاردر روسی تاسیس شده و یکی از 5 معامله گر نفتی بزرگ  در بازار نفت روسیه شناخته می شود.

 "اوژن لیندن" تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره نفتی " جی بی سی " در وین اتریش در این باره معتقد است نیجریه و روسیه که هر دو تمایل به فروش نفت به شیوه " spot" (تحویل فوری)دارند، از بازگشت مجدد نفت ایران به بازارهای جهانی احساس آسیب پذیری می کنند.
 
شرکتهای نفتی و پالایشگاهی در اروپا خود را آماده از سرگیری خرید نفت خام ایران می کنند.
"مارکو شیاوتی" مدیر شرکت پالایشگاهی "ساراس" در اروپا می گوید این شرکت در حال ارزیابی خرید نفت خام ایران پس از تحریم ها هم به شکل spot (تحویل فوری) و هم به صورت عقد قراردادهای مدت دار است.


 اخبار اقتصادی  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------