آژانس بین‌المللی انرژی: بهای نفت بیش از این کاهش می‌یابد



اخبار,اخباراقتصادی ,بهای نفت

عرضه بیش از حد، قیمت نفت را بیش از سطوح کنونی پایین خواهد آورد.

  به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی با بیان اینکه عرضه بیش از حد نفت احتمالا قیمت نفت را بیش از سطوح کنونی پایین خواهد آورد اعلام کرد: ایجاد تعادل مجدد در بازار احتمالا تا سال 2016 طول خواهد کشید.

 

آژانس بین‌المللی انرژی که به بزرگترین اقتصادهای جهان در زمینه سیاست‌های انرژی مشاوره می‌دهد افزود: بازار جهانی نفت توان جذب این مقدار زیاد نفت تولیدی را ندارد. این آژانس در گزارش ماهانه خود افزود: بازار نفت در سه ماهه دوم 2015 به شکل گسترده ای تولید مازاد داشته که تا به امروز ادامه داشته است. در این گزارش آمده است: کاملا مشخص است که توان بازار برای جذب این تولید مازاد بعید است دوام بیاورد. ظرفیت ذخایر ساحلی محدود است. هنوز ممکن است روند کاهش قیمت در بازار ادامه داشته باشد.

اعضای کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در بیشتر ماههای گذشته با جدیت به تولید خود ادامه داده تا سهم بازار خود را پس بگیرند. بهای نفت در بازار جهانی پس از طی یک روند نزولی و سقوط به پایین‌ترین سطح شش سال گذشته در ماه ژانویه، در ماههای گذشته قدری بهبود داشت. قیمت نفت از بشکه ای 115 دلار در ژوئن 2014 به بشکه ای 45 دلار در ماه ژانویه رسید و در این بین مخالفت اوپک با بالا بردن قیمت‌ها و تصمیم به دفاع از سهم بازار بیش از پیش قیمتها را پایین آورد. نفت برنت در آخرین روز معاملات هفته گذشته 59 دلار و 50 سنت در هر بشکه معامله شد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به دلیل تولید بی‌سابقه عراق، عربستان و امارات، روزانه 340 هزار بشکه افزایش یافت و به 31 میلیون و 700 هزار بشکه در روز(بالاترین سطح سه سال گذشته) رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: عرضه نفت عربستان در ماه ژوئن روزانه با 50 هزار بشکه افزایش به سطح بی‌سابقه 10 میلیون و 350 هزار بشکه در روز رسید و تولید نفت عراق در این ماه روزان با 270 هزار بشکه به سطح روزانه 4 میلیون و 120 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالیست که رشد تقاضای جهانی نفت روند کندی داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را قدری کاهش داد و به روزانه یک میلیون و 390 هزار بشکه در روز رساند و همچنین اعلام کرد که انتظار دارد رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 به روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد.

اما به نظر می‌رسد دوره اخیر کاهش قیمت نفت در حال ضربه زدن به تولید کشورهای خارج از اوپک به ویژه آمریکا است که در آن افزایش بی سابقه تولید نفت از میادین شیل صنعت نفت را طی پنج سال گذشته متحول کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، انتظار می‌رود در سال 2016 همزمان با تاثیرگذاری کاهش قیمت نفت و کاهش سرمایه‌گذاریها، رشد عرضه نفت تولیدکنندگان خارج از اوپک متوقف شود. این آژانس پیش بینی کرد که عرضه نفت تولیدکنندگان خارج از اوپک پس از افزایش روزانه یک میلیون بشکه ای در سال 2015 در سال آینده هیچ رشدی نداشته باشد.
 
 اخبار اقتصادی  -  ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------