گزارش ابعاد تازه‌ای از پرونده پول گم شده دکل نفتی دوران احمدی نژاد



 

اخبار,اخبار اقتصادی,پول گم شده دکل نفتی

جلسه ويژه كميسيون انرژي مجلس براي بررسي وضعيت دكل موسوم به «دكل گم‌شده» امروز برگزار مي‌شود.

در حالي كه هر روز بخش تازه‌اي از ماهيت دكل افشا مي‌شود، كميسيون انرژي مجلس با فراخواندن مديرعامل شركت تاسيسات دريايي كه خريدار اصلي دكل محسوب مي‌شود، بررسي ويژه‌اي را در اين زمينه آغاز كرد.

بر اساس اين گزارش در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد دكلي كه ايران روياي خريد آن را در سر داشت، در آب‌هاي مكزيك در حال كار است، ارزيابي‌هاي اعضاي كميسيون انرژي مجالس نشان مي‌دهد اين دكل هيچ‌گاه به نام ايران خريداري نشده است. در حقيقت دكلي كه امروز در مكزيك است نه‌تنها به ايران تعلق ندارد بلكه ايران پيش از اين تصور مي‌كرد در حال پرداخت پول لازم براي خريد آن است، پولي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد هيچ‌گاه در اختيار فروشنده قرار نگرفته است.

اين دكل متعلق به ما نبود
دبير اول كميسيون انرژي درباره بررسي‌هاي صورت گرفته در اين كميسيون به خبرنگار «اعتماد» گفت: روشن شدن ابعاد ماجرا نشان مي‌دهد دكلي در كار نيست و بهتر است امروز درباره پول دكل صحبت كنيم نه خود دكل چرا كه اين دكل كه امروز در مكزيك است، هيچ‌گاه توسط ايران خريداري نشده است.

اميرعباس سلطاني گفت: از همان ابتدا مجلس بررسي ويژه‌اي را در زمينه مساله دكل آغاز كرد و قرار است مديرعامل شركت خريدار دكل، يعني شركت تاسيسات دريايي براي اداي پاره‌اي توضيحات به كميسيون انرژي مجلس بيايد. وي با تاكيد بر اينكه هنوز در اين خصوص پرسش‌هايي از سوي نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود كه بي‌جواب است، ادامه داد: تمام مستندات اين پرونده را به قوه قضاييه تحويل داديم اما مجلس كماكان پيگير اين مساله است و تلاش مي‌كند كه هر چه زودتر تحقيق و تفحص كاملي در اين رابطه انجام دهد.

دبير اول كميسيون انرژي ادامه داد: اين دكل با واسطه‌گري يك شركت ترك به ايران فروخته شده است. در واقع شركت مهندسي و طراحي تاسيسات دريايي قراردادي را با اين شركت ترك امضا مي‌كند تا بتواند دكلي فرسوده براي ايران بخرد. اين قرارداد در دوره رياست طاهري، رييس پيشين تاسيسات دريايي منعقد شده است، وي همچنين گفت: شركت ترك براي خريد دكل با شركت رومانيايي وارد مذاكره شده است.

سلطاني ادامه داد: اما مساله‌اي كه ناگهان رخ مي‌دهد اين است كه هر چند شركت ترك مبلغ ٥/١٥ ميليون دلار را به شركت رومانيايي بابت پيش‌پرداخت مي‌پردازد اما باقي پول هيچ‌گاه از سمت طرف ايراني پرداخت نمي‌شود. به همين خاطر قرارداد شركت ترك و رومانيايي فسخ مي‌شود و شركت رومانيايي دكل خود را به مشتري ديگري مي‌فروشد.

وي گفت: اتفاقي كه در اين ميان افتاد اين است كه مبلغي حدود ٩٢ ميليون دلار براي خريد اين دكل از خزانه مملكت خارج شد اما هيچگاه اين دكل خريده نشد. به همين خاطر هر مشكلي كه وجود دارد در سطح داخل كشور است. پيش از اين نيز كميسيون انرژي مجلس بررسي ويژه‌اي را در اين زمينه آغاز كرد. نخستين بار نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه در مجلس نسبت به افشاي ماجراي دكلي كه پولش پرداخت شد اما هيچگاه خريداري نشده است، اقدام كرد. زنگنه پيش از اين مفقود شدن دكل را تاييد كرده بود. رييس سازمان بازرسي كل كشور نيز پيش از اين با بيان اينكه اصل موضوع گم شدن ۸۷ ميليون دلار در خريد يك دكل نفتي صحت دارد، گفته بود افرادي كه اين پول را هزينه كرده‌اند تاكنون نتوانسته‌اند هيچ دليلي ارايه كنند كه اين پول حتما به شركت فروشنده تحويل شده است.

شركت شبهه‌دار!
خبرگزاري ايلنا در گزارشي اعلام كرده است براساس مستندات به دست آمده شركت Dean (فروشنده دكل)، تنها ٢٢ روز قبل از انعقاد قرارداد با شركت تاسيسات دريايي در جزيره ويرجينياي انگليس تاسيس و به ثبت‌‌‌ رسيده است و هيچ سابقه اجرايي در انعقاد و مديريت قراردادهاي حوزه بالادستي و خريد دكل نداشته است. شركت Dean دكل مورد بحث را از شركت GSP (ثبت شده در مالتا) دو روز قبل از انعقاد قرارداد با تاسيسات دريايي به مبلغ ٦٦ ميليون دلار خريداري مي‌‌كند.

اما به دليل تاخير پرداخت‌ها توسط شركت Dean، مالك اوليه دكل يعني شركت GSP در تاريخ ١٣/٩/١٣٩١ فسخ معامله را اعلام مي‌كند. با اين حال پس از اين تاريخ به دستور مدير عامل وقت شركت تاسيسات دريايي؛ مبلغ ٧٥ ميليون دلار به بهانه واريز به حساب شركت Dean به حساب شركت CPTDC واريز مي‌‌شود.

از ديگر نكات جالب توجه اينكه در زمان انعقاد قرارداد خريد دكل، خريدار (شركت تاسيسات دريايي) هيچ سند و مدركي دال بر اينكه فروشنده (شركت Dean) مالك دكل بوده، اخذ نكرده است. زيرا فروشنده در زمان عقد قرارداد و اصلا در هيچ زماني، مالك دكل نبوده است!

پول كجاست؟
هر چند داستان پرماجراي دكل گم‌شده دستمايه شوخي‌هاي فراواني در شبكه‌هاي اجتماعي شده است اما در حقيقت سوال اساسي كه اين روزها بررسي‌كنندگان ماجرا به دنبال يافتن پاسخي براي آن هستند، اين است. پول دكل كجاست؟

پيش از اين برخي پول از دست رفته براي دكلي كه نيامده است را ٨٧ ميليون دلار اعلام كرده‌اند اما اميرعباس سلطاني اين رقم را تا ٩٢ ميليون دلار اعلام كرده است.

گفته مي‌شود خريد دكل به سفارش شركت كارفرماي تاسيسات دريايي صورت گرفته است؛ اين در حالي است كه در اين دوره زماني به دليل تشديد تحريم‌ها انتقال پول و خريد دكل با مشكلات فراواني روبه‌رو بود. برخي نيز اخباري را در خصوص پرداخت بخشي از وجوه از طريق شركت چيني طرف قرارداد تاسيسات دريايي منتشر كرده‌اند. با توجه به قول چيني‌ها به زنگنه براي يافتن سرنخي براي پول گمشده دكل، اين موضوع مي‌تواند صحت داشته باشد.

سفارش خريد دكل از طريق دو واسطه نفتي صورت مي‌گيرد. برخي مدعي‌اند پول از طريق شركت تاسيسات دريايي به اين دو واسطه پرداخت شده است اما نبود اسناد دال بر پرداخت پول در اين شركت و تسويه پول قبل از تحويل دكل خود علامت سوال بزرگي را در اين ميان به جا گذاشته است.

بررسي‌ها در اين خصوص تنها به تهران محدود نيست و آدرس‌هايي از تركيه و دوبي در اين معامله به‌چشم مي‌خورد.


 اخبار اقتصادی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------