آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

جزئیات برنامه نفتی ایران در آمریکا



اخبار,اخباراقتصادی , قیمت نفت

قرارداد ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری به عنوان مهم‌ترین مسیر انتقال گازهای پارس جنوبی به اروپا به ارزش تقریبی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.این قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در قالب نسل جدید قراردادهای BOT امضا شده است و قرار شده ۲۵ درصد منابع مالی ساخت این خط لوله توسط پیمانکار و مابقی با گشایش خط اعتباری از صندوق توسعه ملی تامین شود.

بر اساس این قرارداد باید حدود ۵۹۰ کیلومتر از خط لوله ششم سراسری و انشعابات این خط لوله انتقال گاز تا مرز عراق طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شود. علاوه بر این، احداث پنج تاسیسات تقویت فشار گاز از دیگر تعهدات پیمانکار در این قرارداد گازی است.همچنین مقرر شده بازپرداخت منابع مالی قرارداد ۲.۳ میلیارد دلاری تکمیل و بهره‌برداری از بخش‌هایی از خط لوله ششم سراسری از محل منابع حاصل از صادرات گاز ایران به عراق، اقلیم کردستان عراق و ترکیه بازپرداخت شود.

 

در راستای اجرای این قرارداد باید ۱۶۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از دزفول تا کوهدشت، ۱۲۰ کمیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از کوهدشت تا بیستون، ۱۳۰ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت به چارمله، ۱۴۱ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ از اهواز تا شلمچه، ۳۴ کیلومتر از خط لوله ۳۰ اینچ بیستون تا کرمانشاه و پنج تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج، دیلم، حسینیه و کوهدشت ساخته شود.

 

از سوی دیگر، ساخت دو پایانه کنترل و اندازه گیری صادرات گاز ایران به عراق در مناطق نفت شهر و شلمچه از دیگر اهداف اجرای این قرارداد گازی ایران است. مهر نوشت؛ درحال حاضر یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز میدان پارس جنوبی به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر است که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.


 آغاز مذاکرات نفتی ایران-اروپا
همچنین یک مقام مسئول در صنعت پتروشیمی با اشاره به تدوین برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی به آمریکا پس از لغو تحریم‌ها، از آغاز مذاکرات با اروپایی‌ها برای ازسرگیری صادرات پتروشیمی خبر داد. احمد مهدوی در تشریح برنامه ویژه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از لغو تحریم‌ها، گفت: در شرایط فعلی ظرفیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۲۵ میلیون تن در سال می‌رسد که قطعا با راه‌اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه درحال حاضر با وجود افزایش تولید در داخل و وجود تحریم‌های بین‌المللی اما کوچک‌ترین مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جدید به منظور متنوع‌سازی بازارهای هدف صادراتی یکی از سیاست‌های صنعت پتروشیمی ایران است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه درحالی که هنوز توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و غرب حاصل نشده است اما شرکت‌های متعدد اروپایی به منظور از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی ایران مذاکرات خود را با طرف‌ ایرانی آغاز کرده اند، اظهار کرد: بر این اساس اروپایی‌ها خواستار واردات اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری از ایران شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی صادرات سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی تولیدی خود را به بازار اروپا دارد، تبیین کرد: از این‌رو درصورت لغو کامل تحریم‌ها امکان صادرات سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. مهدوی با یادآوری اینکه لغو تحریم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های صادراتی و افزایش مزیت‌های صدور محصولات پتروشیمی از ایران خواهد شد،

 

تاکید کرد: هم‌اکنون که تحریم‌ها پابرجا هستند، یک تن محصول بدون مشتری پتروشیمی در کشور وجود ندارد و قطعا با لغو تحریم‌ها تقاضا برای خرید پتروشیمی از ایران افزایش می‌یابد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه در کنار از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، صادرات پتروشیمی به بازارهای جدید آمریکای جنوبی و آفریقا هم در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: یک برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی با قیمت‌های رقابتی به کشورهای آمریکای شمالی و حتی آمریکا تدوین شده است.


 پیش‌بینی رویترز از آینده نفت ایران بعد از توافق
از سوی دیگررویترز اعلام کرد همزمان با نزدیک شدن ایران و ۶ قدرت جهانی به توافق، قیمت نفت کاهش یافته است و با نهایی شدن مذاکرات، نفت خام آمریکا به 5/49 دلار کاهش و صادرات نفت ایران افزایش می یابد.رویترز اعلام کرد بازارها نگران هستند که با لغو تحریم های ایران، افزایش صادرات نفت این کشور موجب تشدید مازاد عرضه نفت شود.

 

این در شرایطی است که با توجه به افت شاخص سهام چین و تداوم بحران بدهی یونان، احتمال می رود تقاضای جهانی نفت کاهش یابد.قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت آمریکا در ساعت 04:33 بامداد روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار نایمکس نیویورک 85 سنت کاهش یافت و به 89/51 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در ساعت یادشده در بازار لندن بیش از یک دلار کاهش یافت و به 65/57 دلار در هر بشکه رسید.

 

به گزارش بورس پرس موسسه تحقیقاتی سی.ام.سی مارکتس اعلام کرد اگر حصول توافق جامع هسته ای تایید شود، احتمالا قیمت‌های نفت شکسته می شوند و قیمت نفت خام آمریکا به 5/49 دلار کاهش می‌یابد.


اخبار  اقتصادی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------