آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

تاثیر بازگشت ایران به بازار نفت بر اوپک



اخبار,اخباراقتصادی, نفت ایران

به گفته تحلیلگران، بازگشت نفت ایران به بازارها در پی توافق مهم هسته‌ای بین این کشور و قدرت‌های جهانی ممکن است موجب بروز تنش‌های جدیدی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، و در عین حال موجب تقویت راهبرد این سازمان درباره تولید نفت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته تحلیلگران، بازگشت نفت ایران به بازارها در پی توافق مهم هسته ای بین این کشور و قدرت های جهانی ممکن است موجب بروز تنش های جدیدی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، و در عین حال موجب تقویت راهبرد این سازمان درباره تولید نفت شود.

 ایران و قدرت‌های جهان سه شنبه هفته گذشته به توافقنامه‌ای تاریخی برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب اتمی دست یافتند. این توافقنامه در عین حال زمینه را برای رفع تحریم‌ها و بازگشت تدریجی نفت ایران به بازارهای جهانی در سال آینده فراهم می‌سازد.

به گفته چارلز رابرتسون، کارشناس اقتصادی بانک سرمایه گذاری رنسانس کاپیتال، صادرات جمهوری اسلامی ممکن است از یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز در سال 2014 به روزانه دو میلیون و 400 هزار بشکه در سال 2016 برسد. اوپک - که 12 عضو دارد و در مجموع یک سوم نفت جهان را تولید می‌کند- در اندیشه این است که آیا بازگشت نفت ایران به بازار موجب تشدید عرضه نفت مازاد به بازار و کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت خواهد شد.

اوپک در نشست اخیر خود که ماه ژوئن در وین برگزار شد، سهم تولید خود را در بازار حفظ کرد. این سازمان راهبرد خود را که عربستان از آن حمایت می‌کند، برای حفظ سهم خود در بازار و مقابله با افزایش عرضه نفت شیل آمریکا تغییر نداد. بهای نفت خام هفته پیش در پی حصول توافق بین ایران و گروه پنج به علاوه یک و افزایش ارزش دلار کاهش یافت.

 کاهش بهای نفت موجب نگرانی در میان اعضای اوپک شد که قرار است چهارم دسامبر تشکیل نشست دهند. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر حدود 56 دلار، و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در برابر حدود 52 دلار داد و ستد شد.

اختلاف در میان اعضای اوپک
به گفته تحلیلگران، اعضای فقیرتر اوپک از جمله آنگولا، الجزایر و ونزوئلا- که برای تأمین بودجه خود به شدت وابسته به درآمدهای حاصل از فروش نفت هستند- ممکن است بار دیگر خواهان کاهش تولید اوپک به علت کاهش قیمت نفت باشند.

اما کشورهای عربی تولیدکننده نفت در حوزه خلیج فارس که کشورهای ثروتمندی به شمار می‌روند، و عربستان در رأس آنها قرار دارد، همچنان مایل به حفظ سهم تولید اوپک در بازار، و بیرون راندن تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از بازار با پایین تر آوردن قیمت نفت هستند.

آن-لوئيس هیتل که که در مؤسسه مشاوره وود مکنزي کار می‌کند گفت: «به طور قطع بین کشورهای عضو اوپک بر سر سیاست جدید تلاش برای کسب سهم جدید در بازار اختلاف نظر وجود دارد.

بنابراین احتمال دارد اوپک نشستی جنجالی داشته باشد و فشارهایی برای نشست فوق العاده این سازمان پیش از ماه دسامبر اعمال شود.» صلاح خبري، وزیر انرژی الجزایر با توجه به قیمت پایین نفت خام، هفته پیش در گفتگو با خبرگزاری دولتی ای پی اس گفت ممکن است لازم باشد اوپک نشست فوق العاده برگزار کند.

جاسم السعدون، رئیس مرکز مشاوران اقتصادی الشال کویت گفت: «مشکل وقتی شروع می‌شود که اوپک بخواهد در بحبوحه عرضه مازاد نفت به بازار و اختلافات بر سر سهم تولید نفت در بازار، برای حفظ سهم خود در بازار مبارزه کند.»

 وی هشدار داد: «اگر ایران، ونزوئلا، الجزایر و لیبی - که همگی نیاز به تولید نفت بیشتری دارند- با کشورهای عربی تولیدکننده نفت حوزه خلیج فارس وارد مناقشه شوند، این به منزله پایان کار اوپک خواهد بود.»

ینس نیرویگ پدرسن، تحلیلگر «دانسکه بانک» ، گفت این کشورها از کاهش قیمت نفت خام به شدت ضرر کرده‌اند. وی در عین حال گفت: «قدرت جمعی این کشورها شاید برای تغییر عقیده عربستان و اعضای اصلی اوپک در خاورمیانه کافی باشد.»

کلید تقاضای جهانی
سقف تولید اوپک در ماه ژوئن، با وجود سقوط قیمت نفت از ژوئن 2014 تا  ژانویه سال 2015 که موجب کاهش شدید درآمدهای اعضای این سازمان شد، 30 میلیون بشکه در روز  بود. اوپک به درخواست برخی از اعضای خود از جمله ایران برای در نظر گرفتن قیمت معقول 75 تا 80 دلار  برای هر بشکه نفت اعتنا نکرد.

بنا بر اعلام بانک ناتيکسيس Natixis فرانسه، پیش بینی می‌شود میانگین بهای هر بشکه نفت خام در سال آینده بالاتر از 62 دلار باشد. هیتل گفت  قیمت پایین نفت ممکن است موجب کاهش تولید انرژی در آمریکا و ایجاد فرصت برای بازگشت نفت ایران به بازار شود- مشروط بر اینکه تقاضای انرژی در جهان تغییر نکند.

وی افزود: «با توجه به عوامل کلیدی عرضه و تقاضا در سال آینده و قیمت فعلی نفت خام، پیش بینی می‌شود روند رشد عرضه نفت آمریکا به بازار کندتر شود. بنابراین ممکن است تا زمانی که رشد تقاضا ادامه داشته باشد، فضایی برای تولید نفت ایران باز شود.»


   اخباراقتصادی  - باشگاه خبر  نگاران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------