مشارکت اقتصادی تحت لیسانس آلمان



اخبار,اخبار اقتصادی,روابط ایران  وآلمان

هیأت ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان که وزارت اقتصاد و انرژی این کشور را نیز در دست دارد، برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه، وزیر نفت، وارد تهران شد. این دیدار که نخستین سفر یک هیأت بلندپایه اروپایی بعد از توافق ایران و ١+٥ به ایران است، در قالب آشنایی و بررسی بازار ایران صورت می‏پذیرد.

مشارکت با شرکت‏های داخلی تحت لیسانس شرکت‏های آلمانی
سفیر ایران در آلمان درباره حضور هیأت آلمانی در ایران به «شرق» گفت: هیأت ٦٠ نفره آلمانی به ایران آمده تا در تمامی حوزه‏های اقتصادی جز مسائل مالی و پولی به رایزنی بپردازند. دراین‌میان نفت، گاز و پتروشیمی و خودروسازی دو حوزه مورد اقبال این هیأت آلمانی هستند. علی ماجدی افزود: فولکس‌واگن و دایملر دو خودروساز بزرگ آلمانی هستند که همراه این هیأت وارد ایران شده‌اند.

 

در کنار آنها، صنایع شیمیایی نیز برای حضور در بازار بزرگ اقتصاد ایران ابراز تمایل کرده‌اند. وی با اشاره به حضور شرکت‏های آلمانی که برخی از انها پیش از تحریم‏ها با ایران در تعامل اقتصادی بودند، ادامه داد: این شرکت‏ها در دوران تحریم با دو محدودیت تحریم‏های اتحادیه اروپا و بازخواست و جریمه از سوی وزارت خزانه‏ داری آمریکا روبه‌رو بود‏ند و با رفع تحریم‏ها تمایل زیادی به حضور دوباره در بازار ایران دارند. سفیر ایران در آلمان در ادامه تصریح کرد: به هیأت آلمانی پیشنهاد شد تا در تمامی حوزه‏های اقتصادی با رویکرد مشارکت با شرکت‏های داخلی وارد شود و شرکت‏های داخلی تحت لیسانس شرکت‏های آلمانی به فعالیت بپردازند تا مونتاژ در صنایع ایران مجددا صورت نگیرد.

 

وی ادامه داد: از آلمانی‏ها خواسته‏ایم تنها به صادرات تجهیزات و ماشین ‏آلات به ایران نپردازند و به سرمایه‏ گذاری توأم با انتقال دانش فنی بپردازند، چراکه در این صورت می‏توانند از انرژی ارزان و هزینه پایین دستمزد نیروی کار در ایران بهره‏‏‏مند شوند و در کنار آن بازار ٤٠٠میلیون نفری منطقه را در نظر داشته باشند. ماجدی با اشاره به همکاری دو شرکت خودروساز آلمانی با ایران افزود: بهتر آن است که در زمینه قطعه‏ سازی میان شرکت‏های ایرانی و آلمانی همکاری صورت گیرد تا بتوانیم قطعات را تحت لیسانس شرکت‏های آلمانی تولید کرده و حتی بتوانیم این قطعات را به آلمان نیز صادر کنیم.سفیر ایران در آلمان تصریح کرد: همچنین از شرکت زیمنس که در حوزه ساخت کمپرسور، لوکوموتیو و تجهیزات صنعت نفت فعال است، خواسته شده تا به همین شیوه به همکاری با ایران بپردازد.

 

به گفته وی، بناست در آینده در زمینه روابط بانکی و بیمه ‏ای با آلمانی‏ها به گفت‏ وگو بپردازیم تا بیمه هرمس نیز نفتکش‏های ایرانی را بیمه کند. ماجدی در همین زمینه به ایرنا نیز گفته بود: ایران و آلمان در تمام زمینه‏های نفتی اعم از بالادستی و پایین‌دستی و همچنین صادرات متقابل تکنولوژی، محصولات پتروشیمی و گاز آماده همکاری با یکدیگر هستند. وی با بیان اینکه پس از توافق ایران و شش قدرت برتر جهانی، مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با غرب و اروپا به‌طورکامل برداشته شده، به سفر هیأت عالی‏رتبه آلمان به تهران اشاره کرد و افزود: در این سفر ضمن آشنایی شرکت‏های خصوصی دو کشور با یکدیگر قرار است درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکت‏های بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به آلمان مذاکرات لازم انجام شود.


هدف آلمانی‌ها در مذاکره با نفتی‌ها
سفیر ایران در آلمان با بیان اینکه شرکت‏های آلمانی همچنین قرار است در بخش بالادستی پروژه‏های نفت ایران فعال شوند، در پاسخ به این نکته که شرکت‏های آلمانی، شرکت‏های قدرتمندی در بخش بالادستی صنعت نفت نیستند،

 

گفت: درست است که آنها نمی‏توانند در پروژه‏های بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اما می‏توانند در پروژه‏های متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند. وی افزود: دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور در سفر هیأت اقتصادی ژرمن‏ها به تهران مورد بررسی خواهد گرفت. ماجدی با یادآوری اینکه آلمان، پیش از تحریم‏ها دومین شریک تجاری ایران بوده، در این خصوص که آیا در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکره خواهد شد تصریح کرد: احتمال صحبت در این زمینه وجود دارد؛ صادرات گاز به آلمان می‏تواند از دو طریق ال‌ان‌جی و خط لوله انجام شود.

 

سفیر ایران در آلمان با بیان اینکه پس از لغو تحریم‏ها پروژه‏های ال‌ان‌جی در ایران فعال می‏شوند، اظهار کرد: صادرات گاز به‏وسیله خط لوله با توجه به زمان‌بر و طولانی‌بودن آن و همچنین با توجه به قیمت گاز در اروپا به‏عنوان آلترناتیو مطرح است که نیاز به عزم سیاسی دو کشور دارد.

 

به گزارش «شرق»، کشورهای اروپایی پس از توافق نهایی ایران و ١+٥ برای حضور در ایران اشتیاق زیادی نشان می‏دهند به‌طوری که پس از اعلام توافق، چند کشور اروپایی رسما برای سفر به ایران اعلام حضور کردند. دراین‌میان کشورهایی مانند سوئیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز به چشم می‏خورند. البته باید در نظر داشت که آمریکایی‏ها نیز برای حضور در ایران بی‏رغبت نیستند. 


هدف‌گذاری آلمان‏ها برای صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به ایران
دویچه‏ وله درباره حضور آلمانی‏ها در ایران گزارش داده بود که آلمانی‌ها برای صادرات ۱۱ میلیارد دلاری در سفر معاون صدراعظم به ایران دورخیز کردند. به گزارش دویچه‏وله زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، با هدف بازسازی روابط تجاری این کشور با ایران، برای سفری سه‌روزه به ایران خواهد آمد. این مقام آلمانی که وزیر اقتصاد این کشور نیز به شمار می‏رود، پیش‌تر از تمایل بسیار زیاد صنعت این کشور برای عادی‌سازی روابط اقتصادی آلمان با ایران خبر داده بود، بر همین اساس سفر گابریل می‏تواند بخشی از این هدف را برای اقتصاد آلمان تحقق بخشد.


نمایندگان فعالان اقتصادی آلمان با هدف تسهیل ورود خود به بازار صدها میلیارد دلاری ایران، وزیر اقتصاد این کشور را همراهی خواهند کرد. انجمن صنعت آلمان پیش‏بینی کرده است که در میان‌مدت، صادرات این کشور به ایران از ٢,٤ میلیارد یورو در سال ٢٠١٤ به حدود ١٠ میلیارد یورو معادل ١٠.٩ میلیارد دلار افزایش یابد. در دوران اعمال تحریم‏ها علیه کشورمان، صادرات آلمان به ایران از بیشینه ٤.٤ میلیارد یورو در سال ٢٠٠٥ به ١.٨ میلیارد یورو در سال ٢٠١٣ رسید.


افزایش مبادلات ایران و آلمان به ۷ میلیارد یورو 
از سویی مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز گفت: در صورت لغو فوری تحریم‏ها، پیش‏بینی‏های محافظه‏کارانه، از رشد مبادلات تجاری دو کشور به شش یا هفت میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ حکایت دارد. به گزارش دویچه‏وله، برای میشائیل توکاس، مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان، توافق منعقدشده در روز سه‏شنبه رؤیایی بوده که اکنون تحقق یافته است. 


حجم مبادلات تجاری دو کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده مطمئنا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. توکاس افزود: «ما انتظار داریم شاهد افزایشی قابل توجه در مبادلات تجاری به خصوص صدور کالاهای سرمایه‏ای آلمانی به ایران باشیم». توکاس در ادامه گفت، در دراز‏مدت، حجم مبادلات تجاری می‏تواند بلافاصله دو رقمی شود، به شرطی که شرایط ساختاری مناسب باشد. 


اولین سفر یک هیأت بلندپایه اروپایی بعد از توافق
در این رابطه حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت پیشتر گفت: آلمان‏ها به‏عنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران قبل از تحریم، از توانمندی بالایی در زمینه‏های مختلف صنعتی برخوردار هستند. وی با بیان این که در این سفر، ١٠ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‏های آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکت‏های کوچک حضور دارند، افزود: توانمندی این شرکت‏ها در زمینه تکنولوژی و تأمین تجهیزات بسیار بالاست. اسماعیلی درباره این که آیا در این سفر قراردادی مابین دو کشور امضا خواهد شد؟ تصریح کرد: قطعا عقد قرارداد و شروع مذاکره نیازمند زمان است، اما این سفر می‌تواند شروع خوبی برای آغاز همکاری‏ها و عقد قرارداد باشد.


درخواست همکاری بیم ه‏ای آلمان و فرانسه با ایران
عضو هیأت‌عامل و معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی از دریافت تقاضای همکاری شرکت‏های بیمه آلمان و فرانسه با صنعت بیمه کشور هم‌زمان با پایان مذاکرات هسته‏ای ایران با گروه ١+٥ و اعلام برنامه جامع اقدام مشترک خبر داد. مینا صدیق‌نوحی درخصوص تأثیر برنامه جامع اقدام مشترک در صنعت بیمه کشور، افزود: براساس برنامه جامع اقدام مشترک و با رفع تحریم‏ها شرکت‏های بیمه اروپایی می‌توانند پوشش‏های لازم بیمه‏ای را به شرکت ملی نفت ایران، کشتی‏های حامل گاز مایع، نفت، بنزین و مواد پتروشیمی ارائه کنند. همچنین ارائه تسهیلات و پوشش‏های بیمه‏ای در بخش حمل‌ونقل به مواد خام و سایر کالاها نیز امکان‏پذیر می‏شود.


اشتیاق ٢ خودروساز  بزرگ آلمانی
برای بازگشت به ایران
همچنین همراه این هیأت آلمانی دو شرکت فولکس واگن و دایملر نیز حضور دارند تا برای بازگشت به ایران پس از برداشته‌شدن تحریم‏های اقتصادی به گفت‏ وگو با خودروسازان ایرانی بپردازند. پیش از این فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز اروپاست، اعلام کرده بود این شرکت تحولات جاری را تحت نظر دارد. با این‌همه هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است و اقدامات بیشتر احتمالی از سوی این شرکت با تحولات آتی مشخص خواهند شد. دایملر به این پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد درحال‌حاضر مبادلات محدودی در ایران دارد. «ب ام و» هم اعلام کرد سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد بازار این کشور شود. 


  اخبار   اقتصادی  -   شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------