پیش‌بینی رشد آهسته و پیوسته در بورس



اخبار,اخباراقتصادی,بازار سرمایه

توصیه کارشناسان: صبوری جایگزین اقدام هیجانی شود شرایط بورس مطلوب است، هنوز سهامداران توافق را هضم نکرده‌اند

 بازار سرمایه ایران ماه‌ها در انتظار توافق هسته‌ای بود. اما با اعلام این توافق، فعالان بازار سرمایه رفتار دیگری از خود نشان دادند. به‌طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طول معاملات هفته‌ کاری گذشته بیش از ١١٨٣ واحد ریزش داشت. در فضای مجازی اما تحلیل‌ها و واکنش‌های متفاوتی از دلایل روز‌های منفی بازار منتشرشد.

 

برخی تحلیلگران معتقد بودند که بی‌اعتمادی سهامداران به ساختار بورس، باعث سردرگمی‌ آنها شده است و برخی دیگر از فشار مخالفان دولت به بازار سرمایه افشاگری کردند. در مقابل اما برخی‌‌ تحلیلگران، برای بررسی به شرایط بازار رجوع کرده‌اند و دلایلی از قبیل رسیدن فصل مجامع بسیاری از شرکت‌ها، پابرجا بودن مشکلات شرکت‌ها، عملکرد حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار، حواشی‌ و مخاطرات بازار، ‌ابهام در سیاست‌های کلان اقتصادی و... را از عوامل عمده افت بازار برشمردند.


مشکلات ساختاری همچنان پابرجا
«کامیار فرهانی» تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «شهروند» درباره دلایل افت بازار در روز‌‌های اخیر به برخی ریشه‌ها اشاره دارد. او گفت: با دستیابی به توافق‌ هسته‌ای بسیاری از ریسک‌های سیاسی و بنیادی شرکت‌های بورسی حل شده، اما همچنان مشکلات بسیاری از شرکت‌ها باقی مانده است.


وی ادامه داد: پرسش مهم این‌جاست که آیا با انجام توافق قیمت جهانی نفت افزایش می‌یابد؟ با انجام توافق بدهکاران بانکی معوقات خود را به بانک‌ها پرداخت می‌کنند؟ یا قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن بیشتر می‌شود؟ مسلم است که پاسخ به تمام این سوال‌ها منفی است.


این تحلیلگر افزود: باید توجه داشت که تمام صنایع مشکلات مخصوص به خود را دارند و باید همه‌ مشکلات آنها را جداگانه مورد توجه قرار داد.


باید صبور بود
فرهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا شرایط بازار منفی است، گفت: اگر قیمت ‌سهام مختلف در دو ماه اخیر را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که قیمت‌ها حدود ١٠ تا ١٥‌درصد رشد داشته‌اند، بنابراین منفی خواندن بازار، یک تصور اشتباه است. روند نزولی شاخص‌ها برای برخی از افراد این تصور را ایجاد کرده است که بازار درحال افت است، اما این بازار برای کسانی که با نگاه بلندمدت وارد بازار شده‌اند، شرایط مطلوبی دارد.


این کارشناس بازار درباره پیش‌بینی نیز افزود: در این شرایط باید صبور بود و برای اعمال تأثیرات واقعی حاصل شده از توافق هسته‌ای به مدت زمانی نیاز است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت‌های بازار به نوعی به کف خود رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بازار روندی آهسته اما پیوسته برای صعود، در پیش خواهد گرفت.


مجامع ضعیف شرکت‌ها
«داریوش روزبهانه» کارشناس بازار سرمایه نیز درباره دلایل افت شاخص پس از توافق هسته‌ای به «شهروند» گفت: اگر بخواهیم به‌طور خلاصه دلایل افت بازار در روز‌های اخیر را بررسی کنیم، باید به مشکلات ساختاری این بازار اشاره کرد؛ چراکه مشکلات ساختاری شرکت‌های حقوقی فشار زیادی به بازار تحمیل می‌کند.


این استاد دانشگاه درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر بازار توضیح داد: براساس توافق مشترک، برای برداشته شدن تحریم‌ها، حداقل ٦ ماه زمان لازم است تا تأثیر آن بر بازار نمایان شود. همچنین چندین ماه طول می‌کشد تا سرمایه‌هایی که از بازار خارج شده‌ به بازار برگردد.


روزبهانه با اشاره به نقش مجامع شرکت‌ها در شاخص بورس، افزود: بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار درحال بررسی شرایط بازار هستند. از سویی فصل مجامع بسیاری از شرکت‌ها آغاز شده است. به‌طور سنتی با بسته شدن و باز شدن نماد‌ها به دلیل فرارسیدن مجامع آنها از قیمت سهام کاسته می‌شود. علاوه بر آن مجامعی که تاکنون برگزار شده‌اند،‌ مجامع ضعیفی بوده‌اند.


عملکرد ضعیف حقوقی‌ها
این کارشناس بورس با بیان این نکته که بازار نتوانسته است، تأثیر توافق هسته‌ای را درک کند، گفت: باید بازار سرمایه را به دو تاریخ قبل و بعد از ١٤‌جولای یعنی زمان اعلام توافق تقسیم کرد. انجام این توافق تأثیرات شگرفی بر بازار خواهد گذاشت. اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه نتوانسته‌اند این اتفاق تاریخی را هضم و به خوبی از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند.


او با انتقاد شدید از عملکرد حقوقی‌ها در بازار سرمایه، عملکرد آنها را یکی از دلایل افت شاخص معرفی و تصریح کرد: درحال حاضر یکی از ضعیف‌ترین دوران مدیریتی شرکت‌های حقوقی را شاهد هستیم. شرکت‌های بزرگ حقوقی که باید در سرمایه‌گذاری‌های ١٠٠‌هزار‌میلیاردی نقش بازی کنند، وظایف خود را به تعویق می‌اندازند و کار خود را به خرید و فروش سهام کوچک محدود کرده‌اند.

 

او ادامه داد: در شرایط کنونی مدیریت حرفه‌ای شرکت‌های حقوقی با بحران مواجه است و مدیران این شرکت‌ها کفایت لازم را برای بازی موثر در این شرایط ندارند. شرکت‌های حقوقی به جای خرید، همچنان به دلیل بدهی‌های خود به فروش سهام دست می‌زنند و ٣ ماه زمان می‌برد تا پرتفوی خود را تکمیل کنند. روزبهانه در پایان یادآور شد: درحال حاضر بیشترین حجم فروش سهام متعلق به حقوقی‌هاست و متاسفانه از حقیقی‌های بازار پیروی می‌کنند. 


 اخبار اقتصادی  -  شهروند   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------