خرید دکل‌های اسقاطی در دولت قبل!



اخبار,اخباراقتصادی ,خرید دکل

در حالی که ماجرای گم شدن دکل نفتی خریداری شده در پیچ و خم بررسی قرار دارد و هرروز جزئیات جدیدتری از این موضوع افشا می شود ، وزیر نفت به تازگی از خرید دکل‌های اسقاطی دردولت گذشته خبر داده است. ظاهرا داستان خرید دکل‌های نفتی و تخلفات عجیب و غریب صورت گرفته در آن ادامه داراست و هر روز هم ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد. پس از مطرح شدن موضوع خرید یک دکل نفتی با قیمتی بالغ برهشتاد وهشت میلیون دلار و البته ناپدید شدن آن، مسئولان اعلام کردند که رسیدگی به پرونده این تخلفات بزرگ صورت گرفته ، دردستورکارقراردارد.

از سوی دیگردر شرایطی که پرونده مذکورهنوز به سرانجام نرسیده، حالا بیژن زنگنه می گوید شعاع تخلفات درحوزه خرید صنایع دریایی بسیار گسترده است چرا که ظاهرا چند دکل نفتی فرسوده بر خلاف قوانین خریداری شده که البته هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این دکل ها وارد کشور شده وچه تعداد به سرنوشت دکل گم شده گرفتار شده اند. با طرح موضوع خرید دکل های قدیمی و اسقاطی از سوی وزیر نفت نه تنها پرونده تخلفات خرید دکل وارد فاز جدیدتری شده بلکه از سوی دیگر روند رسیدگی به این موضوع به مرحله پیچیده تری رسیده است.


دو دکل اسقاطی خریداری شده در" شارجه امارات" توقیف شده انددراین باره نادر قاضی پور- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به موضوع خرید دکل های اسقاطی دردولت گذشته، توضیح داد:
براساس شواهد و مستنداتی که دراختیار داریم ، دو دکل فرسوده دردولت قبلی خریداری شده که البته هنوز هم به کشور وارد نشده است. وی ادامه داد: پول دو دکل نفتی اسقاطی پرداخت شده اما ظاهرا این دکل ها در شارجه امارات توقیف شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه موضوع خرید دکل های فرسوده باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، توضیح داد: باید مشخص شود این دکل های اسقاطی به چه قیمتی خریداری شده و چرا اصولا چنین خرید بی کیفیتی در دستور کار مسئولان وقت قرار گرفته است.


شرکت های مرتبط در پرونده خرید دکل گم شده،
حیاط خلوت برخی آقایان است !
قاضی پورمعتقد است روند رسیدگی به پرونده دکل نفتی گم شده براساس انتظارات پیش نمی رود و کمیسیون انرژی هنوز نتوانسته گزارش مربوط به این پرونده را تکمیل و تهیه کند.این نماینده مجلس با انتقاد از روند پیگیری تخلف در خرید دکل های نفتی ،گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که علی رغم اینکه رسیدگی به پرونده خرید صنایع حفاری دریایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و جنجال های زیادی هم در پی داشته اما نوع بررسی پرونده تخلفات صورت گرفته ، طبق انتظارات نیست. وی اضافه کرد: درحال حاضر شاهد هستیم که کمیسیون انرژی مجلس هنوز نتوانسته گزارش مربوط به دکل ناپدید شده را تهیه کند، در حالیکه قرار بود گزارش مذکور در مدت زمانی "ده روز" آماده شود، اما با گذشت چند ماه هنوز خبری از جمع بندی نهایی آن نیست.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس اجازه نداد در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت تاسیسات دریایی ایران اقدامی صورت بگیرد، ‌توضیح داد: کمیسیون انرژی با استناد به برخی دلایل که اتفاقا برخلاف قانون اساسی هم است امکان تحقیق و تفحص از شرکت های درگیر ماجرا را عملا سلب کرد. وی ادامه داد: مطابق با اصل 76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و کسی هم نمی تواند خللی در این قضیه ایجاد کند ، اما کمیسیون انرژی با استناد به اینکه شرکت مذکور جزو بخش دولتی نیست با تحقیق و تفحص مخالفت کرد. قاضی پور با تاکید بر اینکه شرکت تاسیسات دریایی و شرکت های تابعه در واقع جزو بخش دولتی محسوب می شوند، توضیح داد: وقتی مدیریت یک شرکت توسط بخش دولتی انتخاب می شود و سهامداران آن نمی تواند روسا را انتخاب کنند پس نباید ادعا کرد که نمی توان در آن تحقیق و تفحص کرد.   

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این رویه کمیسیون انرژی ، افزود: واقعیت این است که برخی نمی خواهند در خصوص پرونده بررسی دکل نفتی گم شده ، شفاف سازی های لازم صورت بگیرد و دراین مسیر سنگ اندازی می کنند چرا که شرکت های مرتبط به این قضیه در واقع حیاط خلوت برخی آقایان محسوب می شود. قاضی پور،‌یاد آور شد: در هر صورت افکارعمومی انتظار دارد مسائل مربوط به تخلفات محرزی که در خرید دکل های نفتی صورت گرفته تضییع حقوق مردم را درپی داشته ، روشن و موضوع در صحن علنیجلس به اطلاع عموم برسد.


دستور وزیر نفت برای پیگیری خرید دکل های اسقاطی
وزیر نفت درباره خرید دکل اسقاطی گفت: خرید این نوع دکل ها خلاف قانون است و من هم دستور پیگیری این مسئله را داده ام اما این موضوع دلیلی براین نمی شود که مسئله دکل ٨٨ میلیون دلاری شرکت تاسیسات دریایی را نادیده بگیریم زیرا من با کسی عقد اخوت نبسته ام و دوستی هم در این باره با کسی ندارم.


زنگنه: 88 میلیون دلار پول خرید دکل را باز می‌گردانیم
وزیر نفت درباره زمان رفع تحریم های صنعت نفت گفت: پیش بینی می شود از اواخر آبان ماه یا آذرماه شاهد رفع تحریم های صنعت نفت باشیم. بیژن زنگنه با اعلام مطلب فوق افزود: بخشی از تحریم های اعمال شده علیه صنعت نفت شامل بخش های فروش نفت، کمیت آن، حمل ونقل، بیمه ها، جابجایی پول و تصرف ایران در جابجایی پول های فروش نفت می شود. وی ادامه داد: در صورتی که تحریم ها رفع شود اولین کاری که باید بکنیم این است که بتوانیم سهم ایران را که بیش ازیک میلیون بشکه است در بازارجهانی احیا کنیم.


٢,۵ میلیارد دلار، پول بلوکه شده شرکت ملی نفت
وزیر نفت با اشاره به دارایی های بلوکه شده نفت ، توضیح داد: پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت به چند بخش تقسیم می شوند که یک دسته شامل پول هایی است که در حساب بانک مرکزی قرار دارد و بخش دیگر هم پولی است که اصلا به حساب بانک مرکزی واریز نشده مانند پول فروش نفت به هند که به محض رفع تحریم ها این پول به خزانه واریز می شود. وی رقم پول بلوکه شده شرکت ملی نفت را ٢,۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: باقی آمار مربوط به پول های بلوکه شده در اختیار بانک مرکزی است.


جزئیاتی جدید از ماجرای دکل های گمشده
این عضو کابینه دولت با اشاره به ماجرای دکل گمشده‌، گفت: مسئله این است که شرکت تاسیسات دریایی که بخشی از سهام آن به صندوق بازنشستگی نفت و بخشی هم به تعاونی ناجا و بخشی هم به کارکنان این شرکت تعلق دارد دکل نفتی را با مبلغ ٨٨ میلیون دلار خریداری می کند. وی اضافه کرد: شرکت خریدار٢٠ روز قبل از امضای قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی برای خرید این دکل، ثبت شده بود و چند روز قبل از نهایی شدن قرارداد هم دکل مورد اشاره را ۶۶ میلیون دلار خریده و به مبلغ ٨٨ میلیون دلار می فروشد و براساس اسناد امضا شده از سوی مدیریت شرکت تاسیسات دریایی، قرارداد تحویل دکل امضا می شود، اما دکلی نمی آید.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حالی که دکلی وارد نشده بود ٢٠ درصد پیش پرداخت هم صورت می گیرد و بعد از این اتفاق صاحب شرکت قرارداد را فسخ می کند اما همچنان مبلغ باقیمانده ٨٨ میلیون دلار به حساب شرکتی که با تاسیسات دریایی قرارداد داشته واریز می شود و شرکت تاسیسات تمام پول را می دهد اما هیچ دکلی وارد نمی شود. وزیر نفت توضیح داد: معلوم نیست پول خرید دکل که به مردم تعلق دارد کجا رفته است ضمن اینکه این پول از محل اجرای طرح های پارس جنوبی بود؛ این پول به حساب هایی رفته است و قوه قضاییه هم مسئله را پیگیری می کند.


پول قرارداد فسخ شده تا آخر پرداخت شد
وی با بیان اینکه پرونده دکل گمشده سئوال برانگیزاست، گفت: سئوال این است که زمانی که قرارداد با شرکت فسخ شد چرا تاسیسات دریایی همچنان پرداخت ها را انجام داده است. بسیاری از کارهای انجام شده بدون امضا و موافقت هیئت مدیره شرکت بوده ؛ ما نیز مدعی هستیم و این پول باید برگردد. زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا درمجامع بین المللی هم برای استیفای حقوق ایران اقدامی صورت گرفته است، توضیح داد: درهرحال این تخلف به وسیله بخش داخلی انجام شده است آنها تخلف کردند و پول را به شرکتی بابت وارد نشدن دکل پرداخت کردند، ضمن اینکه گفته شده است پول ها به حساب شرکت چینی ریخته شده است.


به دنبال بازاریابی برای فروش نفت هستیم
زنگنه در ادامه ، میزان تولید نفت خام ایران را پیش از تحریم ها
٣,٩ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بعد از تحریم ها این میزان به یک میلیون بشکه رسید و افزود: در حال حاضر تولید ما بیش از ٢.٧ میلیون بشکه نفت است و صادراتمان هم یک میلیون بشکه است. وی گفت: همان طور که به تازگی هم اعلام کرده ام و به اوپک هم نامه نوشته ام ، گفته ام ایران به محض لغو تحریم ها به بازاربر می گردد و منتظر اجازه ازهیچ کشوری برای بازپس گیری سهم خود نیست.

 

همان طور که شکستن تحریم ها اجازه نمی خواهد ، بازپس گیری سهممان از بازار نفت هم نیازی به اجازه ندارد. ضمن اینکه ما از هم اینک به دنبال بازاریابی برای فروش نفتمان هستیم. زنگنه افزود: همان طورکه قبلا هم گفته ام بعد از لغو تحریم ها درمرحله نخست ۵٠٠ هزار بشکه به میزان صادراتمان اضافه می کنیم و در مراحل بعد به همان میزان ٣,٧ میلیون بشکه می رسیم. منتها اولویت نخست مااضافه کردن یک میلیون بشکه به میزان صادراتمان وبه دست آوردن سهم ایران از بازار جهانی نفت است که ما به هیچ عنوان از سهممان صرف نظر نمی کنیم.

 

وی افزود: اصل کار ما در تولید نفت، میدان های نفتی است. از میدان های غرب کارون حدود 700 میلیون بشکه در روز می توانیم تولید کنیم و این بخش را ادامه داده و تسریع می کنیم. به گفته وزیر نفت، تا سه سال دیگر تمام فازهای پارس جنوبی را به پایان می رسانیم و پالایشگاه های آن در مراحل مختلف قرار دارند. زنگنه ادامه داد: آخر سال 96 تقریبا همه چیز در این بخش ها تمام است. در میدان های نفتی آزادگان و یادآوران نیز امیدواریم آخر امسال تولیدمان را بیفزاییم و فاز نخست این بخش ها به بهره برداری برسد. وی درباره فاصله گرفتن ازخام فروشی اظهار کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی، برای میعانات گازی در سه سال آینده تولیدمان را به یک میلیون بشکه در روز، از پارس جنوبی و دیگر میدان ها می رسانیم.

 

وزیر نفت توضیح داد: برنامه این است ک همه این تولیدات در کشور فراورش شود. 360 هزار بشکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که اواخر امسال واحد اولش به بهره برداری می رسد. پالایشگاه دوم شیراز است که 120 هزار بشکه در آنجا فراورش خواهد شد و 180 هزار بشکه نیز در نزدیک کنگان فراورش می شود. زنگنه ادامه داد: این مجموعه می تواند یک میلیون بشکه را تحت پوشش قرار دهد و ما باید نفت های تولیدی را به عنوان خوراک پتروشیمی قرار دهیم. به گفته وی، در داخل کشور نیاز به پالایشگاه نداریم و باید در جنوب خلیج فارس پالایشگاه ها را راه اندازی کنیم.


به هر قیمتی گاز نمی فروشیم
وزیر نفت با بیان اینکه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
شرایط ما بهتر خواهد شد؛ عنوان کرد: «برای تضمین تقاضای نفت ایران باید در خارج از کشور و در پالایشگاه های موجود سرمایه گذاری کنیم. به عنوان نمونه بخشی از سهام یک پالایشگاه را خریداری کنیم ،مشروط بر اینکه نفت آن پالایشگاه از ایران تامین شود.» زنگنه ادامه داد: 5 سال آینده 25 میلیون تن اتانول حاصل از گاز تولید می شود؛ دراین بخش مجوزهایی بیش از نیاز ارایه شده و 25 میلیون تن ظرفیت وجود دارد. مجوزها صادر شده اما بازاری وجود ندارد. همچنین در تخصیص سرمایه گذاری دولتی نیز ملاحظات انجام می شود. وی گفت: تولید روزانه 3 میلیون تن پروپیلن و تخفیف خوراک پتروشیمی ها به آن معنا نیست که می خواهیم به هر قیمتی گاز را بفروشیم و معنای آن مفت فروشی نیست و برای ایجاد رقابت در صنعت این اقدام انجام می شود. زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر صرف نمی کند


که گاز را به اروپا صادر کنیم. هدف ما صادرات به هر قیمتی نیست بلکه به دنبال افزایش درآمد هستیم. مسیرها بعضا طولانی است و هرچه ما به همسایه های نزدیک گاز بفروشیم، شرایط بهتر است. وی درباره حضور شرکت های بزرگ دنیا درعرصه نفت ایران تاکید کرد: «مدیران شرکت های بزرگ خارجی برای همکاری با ایران در زمینه نفت صحبت می کنند و ما نیز در مقابل به این کشورها اعلام می کنیم شرایط فرق کرده و باید سرمایه گذاری کنید. وزیر نفت تاکید کرد: اصل حضور شرکت های درجه یک در ایران برای تقویت فناوری ملی است و پول مراحل بعد است.

 

 اخبار اقتصادی  -  آفتاب  یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------