بورس ارز جایگزین مرکز مبادلات



اخبار,اخباراقتصادی,بورس ارز

رئیس کل بانک مرکزی از بررسی طرح ایجاد بورس ارز خبر داد و گفت: نیازمند بازاری هستیم که ارز در آن به‌صورت واقعی معامله شود و در صورتی که ارز به‌صورت واقعی معامله شود، قیمت واقعی آن نیز مشخص خواهد شد.

به گفته سیف با راه‌اندازی بورس ارز، مرکز مبادلات ارزی به کار خود پایان می‌دهد.همچنین سیف درباره دستورالعمل نحوه تسویه وام های ارزی توضیحاتی ارائه کرد. به گفته سیف چنانچه وام ارزی تا قبل از ۴ مهرماه سال ۹۱ که زمان تشکیل مرکز مبادله ارزی است، دریافت شده باشد، باید با نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی، اصل و سود وام بازپرداخت شود که البته معادل ریالی آن از سوی دریافت‌کننده وام پرداخت خواهد شد. از این مقطع به بعد با نرخ تسهیلات ریالی کمتر که معمولا ۲۰ درصد است، تسویه حساب صورت خواهد گرفت.

 

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به تهیه لایحه‌ای از سوی دولت برای فعالیت بیشتر بانک‌های خارجی در ایران، گفت: این موضوع در راستای اصلاح قانون بانکداری در دولت تصویب شده و قرار است به‌صورت لایحه به مجلس ارائه شود. این لایحه اجازه می‌دهد ۱۰۰ درصد سرمایه خارجی در تاسیس یک بانک وارد شده و در عمل بانک‌های خارجی در ایران فعالیت خود را آغاز کنند.سیف در ادامه از ابراز علاقه آلمانی‌ها برای تاسیس بانک در ایران خبر داد و گفت: قرار است هیات‌های بانکی میان دو کشور در این رابطه مذاکره کنند.رئیس کل بانک مرکزی یکی از راه‌های خروج از رکود را تحریک تقاضا دانست و گفت: بر این اساس، دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری خرید کالا هفته آینده ابلاغ می‌شود.

نحوه تسویه وام‌های ارزی
سیف همچنین درخصوص دستورالعمل نحوه تسویه وام‌های ارزی اظهار کرد: براساس دستورالعملی که به تصویب رسیده است، چنانچه وام ارزی تا قبل از ۴ مهرماه سال ۹۱ که زمان تشکیل مرکز مبادله ارزی است، دریافت شده باشد، باید با نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی، اصل و سود وام بازپرداخت شود که البته معادل ریالی آن از سوی دریافت‌کننده وام پرداخت خواهد شد. از این مقطع به بعد با نرخ تسهیلات ریالی کمتری که معمولا ۲۰ درصد است، تسویه حساب صورت خواهد گرفت. چنانچه در ظرف زمانی مقرر تسویه وام ارزی صورت گیرد، بهترین وضعیت رخ خواهد داد.وی درخصوص اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: همیشه موضع بانک مرکزی این بوده که به سرعت به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنیم اما باید توجه داشت در فقدان ارتباطات بانکی بین‌المللی، حتی اگر وضع ارزی مطلوب هم داشته باشیم، شرایط شکننده است و نمی‌تواند ارز تک‌نرخی استمرار یابد.

به اعتقاد سیف، نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکی به شدت پایین و کمتر از ۴ درصد است، این عمق مشکل را نشان می‌دهد و تلاش در این جهت است که از هر فرصتی برای افزایش سرمایه بانک‌ها استفاده شود و سالم‌سازی و بازسازی ساختار مالی بانک‌ها را به‌عنوان یک بحث جدی مدنظر قرار داد.وی اظهار کرد: پس از توافق هسته‌ای، فضای جدیدی پیش روی اقتصاد ایران باز شده است و البته باید توجه داشت که هر برنامه در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد انگیزه در کشورهای صنعتی نیازمند بستر قوی بانکی است. در حالی که بانک‌های ایران 10 سال است که رابطه‌ای با بانک‌های دنیا نداشته‌اند و در این مدت، به شدت بانکداری دنیا متحول شده است.رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: کمیته بانکی اقدام مشترک هسته‌ای، در بانک مرکزی تشکیل شده و شروع به کار کرده است؛ ضمن اینکه با بانک‌ها نیز جلساتی را برگزار کرده است.

سیف همچنین در مورد کاهش نرخ گشایش ال‌سی از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد اظهار کرد: این کار حتما باید انجام شود زیرا روابط تعیین شده برای ال‌سی که هم‌اکنون در حال اجرا است، در فضای تحریم تدوین شده بود و با توجه به اینکه شبکه کارگزاری وجود نداشت؛ اگر با نرخ پایین، گشایش اعتبارات اسنادی صورت می‌گرفت، منابع زیادی درگیر واردات می‌شد؛ اما حتما باید بعد از اتصال شبکه کارگزاری بانکی، ضوابط گشایش ال سی تدوین و نرخ آن کاهش خواهد یافت.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در حاشیه جلسه روز گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درخصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت: بانک مرکزی در حال بررسی ایجاد بورس ارز است ولی آنچه مسلم است، آنکه ما نیازمند بازاری هستیم که ارز در آن به‌صورت واقعی معامله شود.رئیس کل بانک مرکزی افزود: در صورتی که ارز به‌صورت واقعی معامله شود، قیمت واقعی آن نیز مشخص خواهد شد که البته این بازار می‌تواند به‌صورت بین بانکی بوده یا به‌صورت حقیقی، بورس ارز ایجاد شود.سیف تصریح کرد: با راه‌اندازی بورس ارز، مرکز مبادلات ارزی به کار خود پایان می‌دهد.سیف تاکید کرد در 6ماه پس از لغو تحریم‌ها ارز می‌تواند به سمت تک نرخی شدن حرکت کند.در حال حاضر نرخ ارز شناور بوده و بانک مرکزی تنها از آن حمایت می‌کند.

 اخبار اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------