افزایش قیمت لبنیات از کجا آب خورد؟



اخبار,اخباراقتصادی ,  قیمت لبنیات

در حالی که صنایع لبنی به دلیل آنچه "نبود کشش در بازار لبنیات" عنوان می‌کردند، از درخواست افزایش قیمت محصولاتشان انصراف دادند، اکنون اغلب‌شان و هرکدام به ترفندی، قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را به صورت زیرپوستی افزایش داده‌اند و دلیل‌شان اجرای مصوبه نرخ 1440 تومانی خرید شیرخام است که پارسال ابلاغ شده بود!

کارخانه‌های لبنی تیر ماه سال گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار موظف به خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران به قیمت 1440 تومان شدند و بر این اساس می‌توانستند تا 15 درصد قیمت محصولاتشان را افزایش دهند اما آن‌ها نه تنها تغییر نرخی در خرید شیر خام از دامداران اعمال نکردند، بلکه قیمت لبنیات‌شان را تا پایان پارسال 15 تا بیش از 50 درصد (بسته به برند و نوع محصول) افزایش دادند.

البته لبنیاتی‌ها امسال هم علیرغم حضور بازرسان سازمان حمایت برای اعمال نرخ 1440 تومانی شیر خام که یکسال از تصویب آن گذشته بود، تن به اجرای قانون ندادند چرا که رضا باکری -دبیر انجمن صنایع لبنی - در این باره اعلام کرد: دولت در مصوبه‌ای با استقرار بازرسان در کارخانه‌های لبنی، صاحبان این صنایع را مجبور به خرید شیر خام از دامداران به قیمت کیلویی 1440 تومان کرده‌اند اما صنایع لبنی نمی‌توانند این مصوبه را اجرا کنند. 

در این شرایط کارخانه‌های لبنی هم علیرغم انصراف از افزایش قیمت لبنیات به دلیل آنچه نبود کشش در بازار و حمایت از مصرف کنندگان اعلام کردند، قیمت محصولاتشان را بی صدا و بدون داشتن مجوز افزایش دادند .

اما این افزایش قیمت لبنیات دقیقا پس از استقرار بازرسان سازمان حمایت در کارخانه‌های لبنی برای اعمال نرخ 1440 تومانی خرید شیر خام از دامداران صورت گرفت و مشخص نیست که چرا لبنیاتی‌ها علیرغم اعلام انصراف، قیمت محصولاتشان را در بازار افزایش داده‌اند؟

به نظر می رسد آن‌ها می‌خواهند با این افزایش قیمت تاکتیکی بازرسان سازمان حمایت را مجبور به عقب نشینی کنند تا صنایع لبنی بتوانند علیرغم تصویب نرخ 1440 تومانی برای خرید شیر خام از دامداران، همان بهای دلخواه 1250 تومانی خودشان را به دامداران بدهند، شاید هم می‌خواهند با این کار بر دولت و ستاد تنظیم بازار فشار بیاورند تا پیش دستی کرده باشند و قیمت خودسرانه‌شان از سوی دولت مصوب و قانونی شود.


  اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------