لوازم خانگی در انحصار قاچاق



 

اخبار,اخباراقتصادی, لوازم خانگی

در آشپزخانه های امروزی سرعت در پخت و پز نقش بسیار پر رنگی دارد و اغلب افراد ترجیح می دهند از وسایلی برای آشپزی و پخت و پز استفاده کنند که به روند تهیه غذا سرعت ببخشد. در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران با کل بازار خاورمیانه برابری می کند اما محصولات وارداتی و بعضا قاچاق سهم قابل توجه در این بازار دارد.90 درصد لوازمی که از خارج به ایران می آید امکان تولید داخل را دارد و امکان ایجاد یک میلیون شغل در این زمینه وجود دارد که تحقق این مهم نیازمند حمایت دولت از صنایع لوازم خانگی است.

هر چند در کشور، بسیاری از لوازم خانگی با کیفیت تولید می شود، اما نباید حق انتخاب را از مشتریان این‌گونه از وسایل گرفت تا آنان فقط از تولیدات داخلی استفاده کنند.اتفاقی که در دهه 60 به دلیل نبود محصولات خارجی افتاد و مردم مجبور بودند تا از تولیدات داخلی استفاده کنند که این تولید کنندگان هم به دلیل عدم مدیریت سالم دچار مشکل، و از بازار حذف شدند.تجربه حمایت از صنایع کشور نیز نتیجه عکس داده و موجب افزایش قابل توجه کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات نشده است.


 فروش 5 میلیارد دلاری لوازم خانگی
بسیاری از صنایع در کشور از معضل قاچاق ضربه‌های زیادی خورده اند که از جمله این صنایع می توان صنعت لوازم خانگی را مثال زد.با وجود اینکه آمارها از روند تولید لوازم خانگی و رشد در این صنعت خبر می‌دهد اما این صنعت نفوذ چندانی در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس نداشته است.درحالی که ارزش واردات رسمی لوازم خانگی سالانه ۴۵۰میلیون دلار است،آمار شرکت‌های بازرسی فروش پنج میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار ایران را نشان می‌دهد که عمده آن قاچاق رسمی از مناطق آزاد است. آنچه در این میان اهمیت پیدا می‌کند، تفاوت بیش از چهار میلیارد دلاری است که باید دید در این بازار چگونه شکل می‌گیرد.


 عوامل موثر بر قاچاق لوازم خانگی
نمایندگان فروش و توزیع برندهای خارجی در کشور کمتر از 100 نفر هستند و برای جلوگیری و تشخیص کالاهای قاچاق می توان از حسابرسان خبره که میزان ورود کالاها و فروش آنها را بررسی می کنند،استفاده کرد.

 

یکی از راه‌های فرار در این صنعت وارد کردن تک به تک اجزای یک وسیله است.به طور مثال درب یخچال را از یک گمرک و با یک نام مشخص و کابینت را از گمرکی دیگر و با نام متفاوت وارد کشور می کنند که به جای پرداخت تعرفه یک محصول کامل که 45 درصد است تعرفه قطعه 15/8 را پرداخت می کنند.با این روش هاست که از تولید داخلی حمایتی صورت نمی گیرد. سازمان‌های حسابرسی می توانند آمارها را تحلیل و مدارک را بررسی کنند و ببینند وارد کننده ای که شش تا هشت هزار میلیارد تومان فروش داشته ، آیا حقوق گمرکی،مالیات ومالیات بر ارزش افزوده را به صورت صحیح پرداخت کرده است.


 میزان تولید لوازم خانگی
دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی در سال 93 از رشد صادرات لوازم خانگی ایرانی در هفت سال گذشته خبر داده بود.عراق، افغانستان و سودان از پر مصرف‌ترین بازارهای صادراتی ایران هستند اما لوازم خانگی ایرانی به کشورهای دیگری همچون ایتالیا و انگلیس هم صادر می‌شود.

 

به طور متوسط 75 درصد از نیاز داخل به لوازم خانگی توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود، و لوازم خانگی شامل سه بخش لوازم کوچک، بزرگ انرژی‌بر و لوازم خانگی غیر انرژی‌بر شامل انواع ظروف و ... می‌شود.ما در تولید برخی از اقلام از جمله تولید آبگرمکن،بخاری و پکیج هایی حرارتی و کولر آبی 100درصد تولید داخلی داریم و این اجناس را به کشور وارد نمی کنیم. بیشترین واردات مربوط به اجاق گاز، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی اتوماتیک، تلویزیون و اتو است که کمترین درصد تولید داخل مربوط به اتو می‌شود که تنها 10 درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند.

 

تولیدات یخچال و فریزر 30 درصد و ماشین‌ لباسشویی اتوماتیک 38 درصد افزایش یافته است. این موضوع بیانگر این است که به همین نسبت سهم واردات و اقلام خارجی در بازار ایران کم شده است.ما از نظر ساختار تکنولوژیکی و فنی در حال پیشرفت هستیم و در حال حاضر در تولید اقلام بزرگ وضعیت خوبی داریم تا جایی که در کشور تنها به میزان یک میلیون و 200 هزار دستگاه اجاق گاز تولید داریم. در سال 1386 میزان صادرات لوازم خانگی انرژی‌بر 82 میلیون دلار بوده که این رقم در سال 92 به 300 میلیون دلار رسیده بود.

 

مواد اولیه‌ای که در این صنعت استفاده می‌شود معمولا از مس،‌ آلومینیوم، مواد پتروشیمی و ... است که عمده مواد اولیه‌مان را از داخل کشور تامین می‌کنیم.آمارها نشان می دهد در سال 93 یک میلیون و 921هزار دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شده که نسبت به سال 92 و آمار یک میلیون و 595 هزار دستگاه رشد بیش از 20درصدی داشته است. برنامه تولید انواع تلویزیون در سال 93 رسیدن به رقم یک میلیون و 950هزار دستگاه بود. تولید یخچال و فریزر در سال 93 نیز معادل یک میلیون و 343هزار دستگاه بوده که نسبت به سال 92 رشد 35درصدی داشته است. میزان تولید این محصول در سال 92 بیش از 994هزار دستگاه بود. براساس برنامه وزارتخانه، تولید یک میلیون و 400هزار دستگاه یخچال و فریزر برای سال 93 پیش‌بینی شده بود.

 

تولید ماشین لباسشویی نیز در سال 92 رشد تولید 4/ 8 درصدی را ثبت کرده است؛ به‌طوری که تولید این محصول از 759هزار دستگاه در سال 92 به 823هزار دستگاه در سال 93 رسیده است. پیش‌بینی تولید این محصول در سال جاری نیز یک میلیون و 100هزار دستگاه است. وجود انبارهای رسمی و غیررسمی کالا در سطح شهرهای بزرگ ازجمله تهران و عدم رصد و کنترل انبارهای غیررسمی نشان از افزایش روزافزون قاچاق کالاها دارد. ورود کالاهای خارجی نه تنها باعث ارتقای تولید داخل نمی‌شود بلکه روزبه‌روز گرایش به مصرف کالای خارجی را افزایش خواهد داد.


 تحریم ها و قاچاق
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: با توجه به بحث تحریم ها و مسائل بین‌المللی که بعد از آن اتفاق افتاد برخی کالاها به صورت انحصاری از برخی از کشورها وارد شد و برخی دیگر را به صورت قاچاق وارد کشور کردیم که در هر دو صورت ضررهای بسیار زیادی برای کشور ایجاد شد.

ابراهیم نکو ادامه می‌دهد:  در حالتی که ما مجبور به وارد کردن برخی کالاها از کشورهای دیگر هستیم مسلما به دلیل اینکه نمی‌توانیم جایگزینی برای این کشورها پیدا کنیم، آنان نیز مطابق میل خود به کشور ما کالاهای خود را صادر می کنند، مثل کشور چین که کالاهای بعضا نامناسبی را به کشور وارد می کند.او تصریح می کند: این آسیبی بود که هم مصرف کننده و هم تولید کننده داخلی را متضرر کرد که کالاهای داخل نمی‌تواند مقابله‌ای با ورود این کالاها به کشور داشته باشد.

 

کالاهایی که به صورت قاچاق از طریق حمل‌و‌نقل دریایی و هم به صورت ترانزیتی وارد کشور شدند، بیشتر از اینکه تولید‌کنندگان را تهدید کند سلامت خانواده‌های ایرانی را تهدید کرد زیرا اجناسی که وارد شدند منبع و مارک مشخصی را که بتواند موید کیفیت آن وسایل باشد نداشتند.به گفته نکو بعد از توافق وضعیت متفاوت از گذشته پیش خواهد رفت و آنچه را که مورد نیاز است، از کشورهایی که خود انتخاب می‌کنیم وارد می‌کنیم و نظارت بر  کیفیت کالاها نیز به خوبی صورت خواهد گرفت و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی مورد تهدید نیستند چون وارد بازار رقابتی می‌شوند و می‌توانند در کنار شرکت‌های خارجی این کالاها را صادر کنند.

 

 اخبار  اقتصادی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------