پایان «دلار» با ردتوافق



اخبار,اخباراقتصادی , بازار ارز

نقض ممنوعیت تسلیحاتی از سوی ایران موجب بازگشت خودکار تحریم‌ها نمی‌شود

  در شرایطی که سناتورهای آمریکایی مخالف توافق هسته‌ای به تلاش‌های خود برای رد این توافق ادامه می‌دهند، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با ابراز تعجب از مخالفت برخی سناتورهای جمهوری‌خواه با توافق تاکید کرد: «رد کردن توافق به منزله دستورالعمل کنار گذاشتن شدن سریع دلار از جایگاه پول جهانی است.»

 

به گزارش «ایرنا»، جان کری روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «این توافق را باید در یک چشم‌انداز مناسب نگاه کرد. گذشته را نگاه کنید؛ جرج بوش هم می‌خواست توافق بهتری با ایران به دست آورد اما نتوانست.»
 
تهدید جایگاه جهانی دلار در‌صورت نقض توافق
به گفته کری، اتفاقی که روی داد این است که ایران آن زمان سانتریفیوژهای بسیار داشت اما توانست تعداد آنها را به 19هزار سانتریفیوژ برساند. همچنین ایران در صورت تصمیم، می‌توانست به سرعت به فرار هسته‌ای دست بزند که البته این کار را نکرد. او ادامه داد: «اگر ما به مذاکرات پشت و توافق‌نامه را رد کنیم و سپس به آنها بگوییم شما باید در هر حال از دستورات ما و تحریم‌ها پیروی کنید، این به منزله صدور دستورالعمل کنار گذاشته شدن سریع دلار آمریکا از جایگاه پول جهانی خواهد بود.» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر واشنگتن از توافق‌ هسته‌ای با ایران منصرف شود و از متحدانش نیز بخواهد از آنها پیروی کنند، از دست رفتن اعتماد به قدرت رهبری آمریکا می‌تواند موقعیت دلار را به‌عنوان پول جهانی در معرض خطر قرار دهد.

مک کین: سنا توافق را رد می‌کند
براساس این گزارش، کنگره آمریکا که در آن جمهوری‌خواهان مخالف با توافق‌نامه هسته‌ای ایران در اکثریت هستند، 17سپتامبر این توافق‌نامه را به رای می‌گذارد. تاکنون بسیاری از سناتورهای دموکرات، دانشمندان و نیز گروه‌های مخالف جنگ آمریکا از این توافق‌نامه حمایت کرده‌اند.

همچنان که ده‌ها ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در نامه‌ای سرگشاده از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند و خواستار تایید آن در کنگره این کشور شدند. به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، آنها در این نامه، توافق هسته‌ای با ایران را «کارآمدترین راهکار موجود فعلی برای ممانعت از دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای» (طبق ادعای آمریکا و متحدانش) دانسته‌اند. امضاکنندگان این نامه شامل ژنرال‌های بازنشسته نیروهای مسلح آمریکا از جمله «جیمز کارترایت» معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «جوزف هوآر» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی همچنین «مریل مک پیک» از نیروی هوایی آمریکا هستند. این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از هیل وب‌سایت کنگره آمریکا، جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در سخنانی با تاکید بر این موضوع که سنا ۶۰ رای لازم برای رد کردن توافق هسته‌ای ایران را در اختیار خواهد داشت، گفت: «البته این مساله سخت خواهد بود تا 67 رای لازم برای رد وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا را به دست آوریم.» مک کین در ادامه گفت: «مساله مهم رد کردن وتوی رئیس‌جمهوری است.»

کسی از آینده روابط ایران و آمریکا خبرندارد
کری همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس، گفت: «ما از هیچ‌کس نمی‌خواهیم به ایران اعتماد کند. همچنانکه آمریکا و ایران نیز هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند؛ اما چه کسی می‌داند در آینده چه چیز اتفاق خواهد افتاد؟» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره یکی از انتقادهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران 24 روز زمان برای دادن اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات اعلام نشده‌اش در اختیار دارد،

 

تاکید کرد: «پاسخ من این است که مواد هسته‌ای مثل مواد مخدر نیست که شما بتوانید آن را به راحتی در توالت نابود کنید. شما نمی‌توانید به این سادگی از شر مواد هسته‌ای راحت شوید. نابودی این مواد صدها یا هزاران سال زمان نیاز دارد.» وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع محدودیت‌ها بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و ارتباط آن با توافق هسته‌ای پرداخت و تاکید کرد که محدودیت‌های تسلیحاتی هیچ ارتباطی با بازگشت تحریم‌ها ندارد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: «اگر بتوانیم این توافق را اجرا کنیم، آماده‌ایم بنشینیم و درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم. من نمی‌خواهم بگویم که ایران قرار است تغییر کند. این توافق نه بر پایه اعتماد، بلکه بر مبنای راستی‌آزمایی است.»

او با بیان اینکه «اگر ایران می‌خواهد از لغو تحریم‌ها برخوردار شود باید برنامه هسته‌ای‌اش را به میزان چشمگیری کاهش دهد»، مدعی شد: «ایران باید هسته رآکتور خود، رآکتور آب سنگین تولید پلوتونیوم خود را نابود کند، باید تقریبا تمام مواد غنی‌ شده‌اش را از دیگر تاسیساتش خارج کند و برنامه‌ هسته‌ای خود را تا 15 سال با ذخیره اورانیوم تا سطح 300 کیلوگرم با غلظت پایین نگه دارد.»

چاله رآکتور اراک سالم باقی می‌ماند
همزمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد شایعاتی مبنی بر اینکه مقرر شده براساس مفاد برجام داخل چاله رآکتور اراک بتن‌ریزی شود، گفت: «چاله رآکتور به نوعی قلب آن محسوب شده و به هیچ‌وجه صدمه‌ای نخواهد دید و سالم می‌ماند، مخزن فولادی داخل آن خارج و آن مخزن بتن‌ریزی می‌شود.»

 

به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه جان کری به اشتباه در مورد رآکتور اراک گفته بود در جایی که رآکتور برداشته می‌شود بتن ریخته می‌شود، گفت: «اگر در رآکتور بتن ریخته شود دیگر رآکتوری باقی نمی‌ماند.» رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مخزن فولادی که از داخل چاله در می‌آوریم جای دیگری می‌گذاریم، افزود: «چند کار می‌توان روی این مخزن فولادی انجام داد. از جمله یا آن را ببریم یا داخل آن سیمان بریزیم که آنها مطمئن شوند دیگر نمی‌خواهیم آن را باز گردانیم.»


  اخبار  اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------