آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

معمای صادرات گاز ایران/گازهای ایران به کجا خواهند رفت؟



اخبار,اخباراقتصادی ,صادرات  گاز

در حالی که ایران قصد صادرات گاز خود به اروپا را داشت،‌ برخی گزارش‌ها نشان از بی‌میلی اروپا نسبت به گاز ایران دارد. در این شرایط مشخص نیست، مقاصد بعدی صادراتی گاز ایران کجاست.

ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان، برنامه‌های مختلفی برای صادرات گاز خود به اروپا دارد. گاهی آسیا و گاهی اروپا مقاصد برنامه‌ریزی ایران برای صادرات گاز می‌شوند.

پیش از این بارها از سوی مقامات دولتی اعلام شده است که ایران می‌تواند به رینگ صادراتی گاز اروپا متصل شود اما این مسئله در حال حاضر به دلیل هزینه‌هایی که برای حمل‌ونقل در پی دارد، به صرفه نیست.

حالا به نظر می‌رسد که ایران مازاد گاز تولیدی خود را روانه کشورهای همسایه می‌کند. عراق و پاکستان از جمله مقاصد اصلی سال‌های اخیر برای گاز ایران هستند.

هرچند که روابط گازی ایران و پاکستان در چند وقت اخیر دچار تحولات جدی شده است. در شرایطی که ایران به دنبال دریافت جریمه برای تاخیر پاکستان در خط لوله صلح بود، این کشور ایران را دور زد و با قط قرارداد واردات گاز امضا کرد.

با این حال، مقامات دولتی ایران در همان زمان اعلام کردند که ایران به قرارداد خود با پاکستان متعهد است و این کشور موظف به پرداخت خسارت دیرکرد در خط لوله صلح است.

در این میان اما، گاز ایران در معمای صادر شدن یا نشدن به اروپا گیر افتاده است. از یک طرف پیش از این گفته می‌شد که برخی شرکت‌های اروپایی خواهان گاز ایران هستند و از طرف دیگر، اخیرا گزارش‌هایی در خصوص بی‌میلی برخی کشورهای اروپایی به گاز ایران منتشر شده است.

درست در زمانی که مسئله برداشته شدن تحریم‌ها مطرح شد، حسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت از ابراز تمایل ایران برای صادرات گاز خود به اروپا گفت: اروپا می‌تواند بازاری برای گاز طبیعی این کشور در سال پیش رو باشد.

با این حال، بر اساس گزارشی که اخیرا فایننشال تایمز منتشر کرده، بیشتر مشتریانی که ایران قصد فروش گاز خود را به آنها داشت،‌ حالا با شرکای جدیدی پای مذاکره نشسته‌اند و این نشان از بی‌میلی اروپا به گاز ایران دارد.

تنها از کشور آذربایجان، 16 میلیارد مترمکعب گاز تا سال 2018 به اروپا می‌رود. در این میان،‌ روسیه نیز یکی دیگر از تامین‌کنندگان گاز اروپاست.

در چنین شرایطی، ایران ناچار به ایست برنامه‌های صادراتی گاز خود است. درست همان کاری که در شرایط فعلی برای نفت انجام داده است. شعف‌زدگی ایران برای اجرای برنامه‌های ایده‌آل اما دور از واقعیت، سبب توقف‌های پیاپی در این برنامه‌ها شده؛ تا جایی که برخلاف برنامه‌هایی که ایران برای تولید ضربتی نفت عنوان می‌کرد، ناچار به توقف این برنامه تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها شده است.

 

 اخبار  اقتصادی  -  اقتصاد نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------