حمله خام دلواپسان به زنگنه



اخبار,اخباراقتصادی ,وزیر نفت

 

اخیرا وزیر نفت دولت دهم در مصاحبه با یکی از رسانه های اصولگرا به بررسی عملکرد بیژن زنگنه پرداخته است.

 

مسعود میر کاظمی که هم اکنون به عنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد اظهارات بی سابقه ای را در خصوص وزیر نفت دولت یازدهم مطرح کرده و تمامی مشکلات فعلی صنعت نفت کشور را ناشی از عملکرد او، ارزیابی کرده است . از سوی دیگر میر کاظمی گفته است به دلیل نوع عملکرد زنگنه که منجر به از دست رفتن منافع ملی شده بحث استیضاح از مدت ها پیش در جریان قرار دارد اما ظاهرا حمایت هایی در هیئت رئیسه مجلس از او می شود .

 

میر کاظمی همچنین معتقد است که تمامی پروژه‌های وزارت نفت خوابیده واز سوی دیگر زنگنه روی اقدامات مثبت مسئولان دولت گذشته مانور می دهد والبته به واسطه عملکرد خود دراوپک باعث شده قیمت جهانی نفت افت داشته باشد. این اظهارات میرکاظمی در حالی است که خود در مقطعی سکان دار وزارت نفت بوده و اتفاقا در همان زمان به دلیل اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه، تولید نفت کاهشی شدید داشت و البته بیشترین حجم درآمدهای نفتی قرن نیز همزمان با دوره وزارتش بوده است.


بحث استیضاح زنگنه مطرح نیست
در این‌باره امیرعباس سلطانی ، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با آفتاب یزد با بیان اینکه چنین اظهارات و انتقاداتی ازسوی افرادی که در صنعت نفت کشور بوده‌اند ، باعث تعجب است، گفت: میرکاظمی زمانی در کسوت وزیر نفت بوده و قطعا با چالش ها و مشکلات این صنعت آشنایی کامل دارد. وی ادامه داد: ضمن اینکه ایشان در شرایطی وزیر نفت بوده که تقریبا بیشترین حجم درآمدهای نفتی قرن متعلق به دولت آنها بوده است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قطعا با آن درآمد سرشار انتظار می رفت اقدامات مثبتی در حوزه نفت و اقتصاد کشور رخ دهد، توضیح داد: در آن مقطع زمانی صنعت نفت در شرایط بسیار خوبی به لحاظ حجم درآمد ها قرارداشت اما عملا شاهد بودیم بسیاری از کارهای زیرساختی در این حوزه انجام نشد.

 

به عنوان مثل در سال 1382 بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شده بود که ظرف مدت ده سال حدود 9 درصد صادرات گاز دنیا را به خود اختصاص دهیم اما عملا چنین اتفاقی رخ نداد. وی با بیان اینکه دوره سکانداری زنگنه در صنعت نفت با بدترین شرایط تحریمی همزمان شده بود، توضیح داد: قطعا هر وزیرو مسئولی نکات قوت و ضعف هایی دارد، اما زنگنه در دو سال گذشته با شرایط تحریمی بی سابقه دست به گریبان بوده است ، در حالی که این مسائل در دولت گذشته وجود نداشت.


سلطانی با بیان اینکه با توجه به شرایط بازار جهانی عملکرد وزیر نفت فعلی قابل قبول است، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود زنگنه از رهگذر دیپلماسی خود در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر داشته به هیچ عنوان پذیرفته نیست ،چرا که در بحث کاهش جهانی قیمت نفت عوامل مختلفی دخیل است که یکی ازآنها برنامه ریزی شرکت شیل برای تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت است که مسئله تاثیر زیادی در روند نزولی قیمت ها داشته است.

 

وی با بیان اینکه عربستان با استفاده از شرایط تحریمی ایران یکه تاز بوده و روزانه تا یازده میلیون بشکه صادرات دارد، گفت: قطعا آقای میرکاظمی در جریان هستند که تصمیمات اوپک با اجماع نظر اعضای آن صورت می گیرد و تا زمانی که 12 عضو اوپک با هم اجماع نکند، تصمیمی اجرایی نمی شود. این عضو کمیسیون انرژی در خصوص بحث استیضاح زنگنه ، توضیح داد: چنین چیزی تا به حال در کمیسیون انرژی عنوان نشده و بنده اصلا از موضوع استیضاح خبر ندارم و اگر برخی چنین
ادعایی می کنند قاعدتا ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس باید در جریان باشیم ، اما موضوع استیضاح وزیر نفت دولت یازدهم در کمیسیون انرژی مطرح نیست.

 
گاف نفتی روزنامه اصولگرا
در گزارش یکی از روزنامه های اصولگرا که در آن به روند سقوط نرخ جهانی نفت و تاثیر دیپلماسی وزیر نفت دولت یازدهم در آن پرداخته شده ، نکات جالبی به چشم می خورد. در گزارش مذکور با استناد به اینکه هر زمان بیژن زنگنه وزیر نفت بوده نرخ نفت سقوط شدیدی را تجربه کرده، انتقادات عجیب و غریبی را متوجه زنگنه کرده وسقوط شصت درصدی نرخ جهای نفت در یکسال اخیر را ناشی از عملکرد وزیر نفت دولت یازدهم دانسته است! در این گزارش آمده است که نرخ جهانی نفت در حالیکه تجربه 120 دلار شدن را داشت به 45 دلار رسیده و این فاجعه‌ای برای بودجه وابسته به نفت ایران محسوب می‌شود و عنوان کرده که دیپلماسی ایران در نشست اوپک درارزان کردن نفت تاثیر داشته است.

 

به طورکلی و براساس تحلیل های صاحب نظران حوزه انرژی اصولا بهای نفت در بازارهای جهانی وابسته به مکانیسم های پیچیده ای است که برخلاف استدلال های ساده انگارانه در برخی مطالب روزنامه های خاص است. همچنان که براساس جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به تشریح کاهش قیمت نفت پرداخته ، عنوان شده بازار جهانی نفت در طولانی ‌ترین دوره مازاد عرضه قرار دارد وبه دلیل افزایش تولید نفت اوپک پیش بینی می شود حتی تا سال 2016 مازاد عرضه جذب نشود و بر همین اساس این طولانی‌ترین بازه زمانی طی سه دهه اخیر است که بازار نفت با اشباع مواجه شده است. از سوی دیگر برخی مسائل ژئوپلتیکی در سال گذشته ازجمله بحران داعش در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت شده بود


که کم کم با کاهش اثرات این بحران، قیمت نفت نیز افت پیدا کرد، اما درآن روزنامه اصولگرا به نقش دیپلماسی و به زعم خود عملکرد ضعیف زنگنه در اجلاس اوپک پرداخته شده و جالب است که در این بین در خصوص علت اصلی سقوط جایگاه ایران در اوپک هیچ سخنی گفته نشده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی معتقدند جایگاه ایران در اوپک به دلیل تصمیمات اشتباه مسئولان دولت قبل به شدت خدشه دار شده و به عنوان مثال صنعت نفت ایران در مدت زمان 8 سال گذشته، 6 مدیریت مختلف را شاهد بوده که لجام گسیختگی و نبود یک ساختار و مدیریت منظم آنهم در مدت زمان هشت سال اثراتی منفی در صنعت نفت بر جای گذاشته که اتفاقا تبعات آن گریبانگیر مسئولان دولت یازدهم شده است.

 

اما در بخشی از گزارش روزنامه اصولگرا به محاسبه قیمت هر لیتر نفت اوپک پرداخته شده و ظاهرا هم با ذوق زدگی و تعجیل همراه بوده چرا که حجم هر بشکه نفت اوپک را220 لیتر در نظر گرفته است! در حالی که کاملا مشخص است که بر اساس استانداردها در داد و ستدهای بین المللی حجم بشکه های نفت اوپک 158.9873 یا همان 159 لیتر است. به نظر می رسد رسانه هایی که مسئولان آن در جریان یکسری اطلاعات ساده وپیش پا افتاده نیستند وصرفا جوسازی و سیاه نمایی را مبنا قرار داده اند با گاف هایی عجیب و استدلال هایی ضعیف و مغرضانه ریال بیشتر اعتبار خود را نشانه می گیرند.

 

 اخبار  اقتصادی  -  آفتاب  یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------