آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

برد نوسان دلار کوتاه شد



  روز چهارشنبه، دامنه نوسانات دلار محدود شد تا بازار ارز اثری از هیجان روز سه‌شنبه را به خود نبیند. در نیمه اول پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز عمدتا در محدوده 3360 تا 3362 تومان گرفتار شده بود تا دامنه حرکتی‌اش محدودتر از روز سه‌شنبه باشد. با وجود این، عرضه بازارساز در ساعات انتهایی روز، موجب خروج دلار از این محدوده شد تا این ارز درنهایت با 10 تومان افت به قیمت 3350 تومان برسد. در مرکز مبادلات ارزی نیز روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار با 3 تومان رشد به قیمت 2986 تومان رسید تا دلار مبادله‌ای به14 قدمی نرخ 3 هزار تومانی برسد.

با وجود افت دلار، قیمت سکه چهارمین افزایش متوالی خود را به ثبت رساند. روز گذشته سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان رشد به قیمت 898 هزار تومان رسید. افزایش سکه ناشی از بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

ترس از خرید
دلار که تا اواسط روز سه‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در این روز به یکباره مسیر قیمتی خود را تغییر داد و راه کاهشی را در پیش گرفت. تا ساعت 13 ظهر سه‌شنبه، دلار تا قیمت 3373 تومان بالا رفت، اما با افزایش فروش بازیگران بازارساز و برخی دیگر از معامله‌گران، این ارز در مسیر نزولی قرار گرفت و نهایتا روی قیمت 3360 تومان ایستاد. به گفته فعالان، این روند کاهشی موجب شد معامله‌گران در روز چهارشنبه برای خرید ارز کمی احتیاط به خرج دهند. در واقع هراس از کاهش بیشتر و متعاقبا ضرر ناشی از آن، معامله‌گران بازار ارز را به کناره‌گیری واداشته بود. آنها در این روز بیشتر تماشاچی و نظاره گر روند کم نوسان بازار بودند.

در پنجمین روز هفته، دلار میان معامله‌گران پاساژ افشار عمدتا در بازه قیمتی 3360 تومان تا 3362 تومان قرار گرفته بود. محدود شدن شاخص بازار ارز در این بازه قیمتی، هیجان بازار روز چهارشنبه را بسیار کاهش داده بود. با محدود شدن دامنه حرکتی دلار، فاصله سقف و کف قیمتی این ارز نیز پایین آمده بود. این عامل موجب شد برخی از معامله‌گران احتمال دهند قیمت دلار با یک خبر از نقطه کف یا سقف این بازه فاصله بگیرد.

در این بین، آنها احتمال پایین آمدن قیمت دلار را از کف بازه بیشتر می‌دانستند، حادثه‌ای که با عرضه بازارساز اتفاق افتاد. عرضه بازیگران بازارساز در ساعات انتهایی روز کاری موجب شد که قیمت دلار از بازه 3360 تا 3362 تومانی خارج شود و نهایتا چنانکه اشاره شد با 10 تومان کاهش به قیمت 3350 تومان برسد. با وجود این افت، تعدادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که شاخص بازار ارز در روزهای آینده بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

به گفته آنها، اضافه شدن بیشتر تقاضای فصلی «مسافرت‌های خارجی» و «آغاز اعزام حجاج» به رشد دلار کمک خواهد کرد. در این بین، نگه داشتن ارز خریداری شده توسط معامله‌گران و عدم عرضه آن به بازار دیگر عاملی است که آنها را به رشد دوباره امیدوار کرده است.

در مقابل این نیروهای افزایشی، بازیگران بازارساز رسمی قرار دارند که با عرضه خود از افزایش دامنه نوسان جلوگیری می‌کنند. روز سه‌شنبه نرخ بازیگران بازارساز در مقاطعی از روز تا زیر 3350 تومان هم پایین آمده بود. این عرضه بیشتر برای شکستن قیمت‌های حبابی بازار صورت گرفته بود. در ساعات انتهایی روز چهارشنبه مراکز رسمی فروش (صرافی‌ها) نیز قیمت این ارز را 3365 تومان ثبت کرده بودند، هر چند قیمت عرضه و تقاضای عمده همان 3350 تومان بود. صرافی‌ها روز چهارشنبه عمدتا با چالش پایان انطباق با دستورالعمل بانک مرکزی درگیر بودند. به این دلیل، در پنجمین روز هفته برخی از این بازیگران بر سر در مغازه خود این جمله را قرار داده بودند: «خرید و فروش ارز نداریم.»

اما با وجود نظرهای افزایشی، برخی دیگر اعتقاد دارند که در روزهای پایانی ماه تقاضا معمولا به طور سنتی کاهش پیدا می‌کند. آنها با توجه به این موضوع انتظار دارند قیمت دلار در روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند.

در پنجمین روز هفته برخلاف کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی دلار سومین افزایش متوالی خود را تجربه کرد و با 3 تومان افزایش به قیمت 2986 تومان رسید. نرخ رسمی دلار که در روز یکشنبه روی قیمت 2976 تومان و 6 ریال قرار گرفته بود، در سه روز گذشته 94 ریال رشد را تجربه کرده تا در 14 قدمی مرز 3 هزار تومان قرار بگیرد.

رکورد 35 روزه سکه
در پنجمین روز هفته، قیمت سکه چهارمین رشد متوالی خود را تجربه کرد تا قیمت این ارز در دو قدمی سطح 900 هزار تومانی قرار بگیرد. روز چهارشنبه بهای سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 898 هزار تومان رسید. سکه در حالی به سطح 900 هزار تومانی نزدیک شد که آخرین بار این کالای گرانبها در تاریخ 24 تیرماه روی قیمت 900 هزار تومانی قرار گرفته بود.

اولین افزایش سکه در هفته جاری در روز یکشنبه اتفاق افتاده بود. یکشنبه این کالای گرانبها با 3 هزار تومان افزایش از کانال 880 هزار تومانی خارج شد و به قیمت 891 هزار تومان رسید. سکه دوشنبه با افزایش جزئی هزار تومانی به قیمت 892 هزار تومان رسید، اما بیشترین رشد این کالای گرانبها در هفته جاری مربوط به روز سه‌شنبه بود که با 4 هزار تومان رشد به قیمت 896 هزار تومان رسید.

ادامه رشد سکه در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از افزایش قیمتی اونس و عبور از محدوده 1120 دلاری تا ساعت 3 بعدازظهر بود. این رشد در حالی صورت گرفت که بهای دلار 5 تومان کاهش را تجربه کرده بود. در نتیجه به‌نظر می‌رسد تنها عامل رشد روز چهارشنبه، همدستی سکه با اونس بود.<

اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت دلار آزاد

 

اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت دلار آزاد

 
  اخبارا قتصادی  -  دنیا ی اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------