مشتریان خودرو روی دنده لج



اخبار,اخبار اقتصادی,خودرو

نمایشگاهداران خودروی پایتخت هنوز هم از رکود بازار می‌گویند، رکودی که طی یک ماه اخیر و پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 شدت گرفته و کار را برای عرضه‌کنندگان خودرو سخت کرده است.

در باب اینکه چرا مشتریان خودرو نمی‌خرند، دلایل مختلفی بیان می‌شود، از جمله اینکه قیمت‌ها بالا و قدرت خرید پایین است، اما این روزها آنها (مشتریان) به‌نوعی روی دنده لج نیز افتاده و می‌خواهند با «نخریدن» به‌نوعی طلب‌شان از خودروسازان داخلی را صاف کنند.

به اعتقاد کارشناسان، شرکت‌های خودروساز داخلی طی سال‌های گذشته آنقدر نامناسب عمل کرده و وقعی به خواسته‌های مشتریان نگذاشته‌اند که دیگر کاسه صبر آنها (مشتریان) لبریز شده و کار به تحریم بازار کشیده است.

البته در بازار خودروهای وارداتی نیز خبری از خرید و فروش نیست و آنجا هم رکود پرسه می‌زند، چه آنکه واردکنندگان نیز چندان نتوانسته‌اند مشتریان خود را راضی نگه دارند. در واقع این روزها کل بازار خودروی کشور در رکود فرو رفته و قهر مشتریان را به خود می‌بیند و این ماجرا، کاهش قیمت‌ها را در پی داشته است.

کاهش قیمت چند خودروی خارجی
اما نگاهی بیندازیم به بازار خودروی کشور و ابتدا سری به وارداتی‌ها بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای وارداتی در هفته جاری بین 500 هزار تا یک میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است. البته افت قیمت در بازار خودروهای وارداتی موضوع جدیدی نبوده و چند ماهی سابقه دارد. به گفته برخی نمایشگاهداران خودروی پایتخت، طی پنج ماه گذشته قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در برخی موارد تا 50 میلیون تومان افت داشته است.

در هفته جاری نیز خودروهایی مانند النترا و سراتو و اپتیما با کاهش قیمت روبه‌رو شده و بین نیم تا یک میلیون تومان عقب‌نشینی کرده‌اند.

کاهش قیمت خودروهای خارجی در شرایطی است که واردات آنها به کشور طی سال‌جاری به شدت پایین آمده، با این حال تقاضا به قدری کم است که باز هم قیمت‌ها در بازار این نوع خودروها افت را به خود می‌بیند. به گفته برخی نمایشگاهداران خودروی پایتخت، واردکنندگان در حال حاضر رو به حربه تخفیف آورده و می‌خواهند از این راه محصولات خود را به فروش برسانند.

ظاهرا یکی از دلایل اصلی این اقدام واردکنندگان، در راه بودن خودروهای مدل 2016 است و از همین رو آنها می‌خواهند به هر نحوی مدل‌های قبلی را بفروشند.

هر چه هست، در حال حاضر با افت قیمت در بازار وارداتی‌ها روبه‌رو هستیم و با توجه به رکود حاکم بر کل بازار خودرو، مشخص نیست خرید و فروش این نوع خودروها چه زمانی رونقی دوباره را به خود خواهد دید.

اما هم‌اکنون در بازار وارداتی‌ها، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 167 میلیون تومان دارد و توسان نیز 150 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل النترا نیز نیم میلیون تومان افت قیمت داشته، در حال حاضر 113 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار خودروهای کیا نیز خبر می‌آید مدل اسپورتیج قیمتی برابر با 151 میلیون تومان دارد و اپتیما نیز 500 هزار تومان گران تر است.

 

همچنین سراتو نیز با قیمتی معادل 115 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بازار اما تویوتا کمری نیز هم‌اکنون خودرویی 181 میلیون تومانی به حساب می‌آید و این در حالی است که مدل 2016 آن تا چندی دیگر روانه بازار کشور خواهد شد. در بین دیگر محصولات تویوتا، یاریس 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل RAW4 نیز 208 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین برای خرید لکسوس مدل RX نیز به عنوان یکی از گران قیمت‌های بازار، در حال حاضر باید 590 میلیون تومان هزینه کرد.

تداوم کاهش قیمت داخلی‌ها
به بازار داخلی‌ها برویم و ببینیم در آنجا چه خبر است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهشی 100 هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته‌جاری کاهش قیمت داشته و 29 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو پارس نیز که افت قیمتی 500 هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر 35 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود.

به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 32 میلیون تومان دارد و دنا نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دنا که روزگاری تا 53 میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شد، حالا دیگر قیمت کارخانه و بازار آن یکی شده است و این خبر خوبی برای خریدارانش نیست.


سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در بین آنها تنها مدل 111 با افت قیمت روبه‌رو شده و باقی‌شان ثبات را در هفته جاری تجربه کرده‌اند. در حال حاضر پراید 111 قیمتی برابر با 20 میلیون و 300 هزار تومان دارد که از افت 200 هزار تومانی حکایت می‌کند. تیبا نیز هم‌اکنون 24 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پراید در مدل 131 نیز 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند.

تندر ارزان‌تر شد
فعالان بازار اما از تداوم افت قیمت تندر-90 صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، مدل E2 این خودرو با کاهشی نیم میلیون تومانی در حال حاضر 40 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین تندر اتومات نیز که 500 هزار تومان کاهش قیمت داشته، هم‌اکنون 47 میلیون تومان به فروش می‌رسد.


  اخبار  اقتصادی  -  دنیای ا قتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------