آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تغییر زبان سرمایه‌گذاری در راه و مسکن



 

اخبار,اخباراقتصادی,قیمت مسکن

وزیر راه‌و‌شهرسازی خطاب به معاونان و مدیران خود در حوزه راه‌وشهرسازی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد گفتمان درون سازمانی در این حوزه گفت: با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی و ایجاد فضای جدید، زبان گفتمان سرمایه‌گذاری کارشناسان و بدنه سازمان‌ها باید از درون سازمانی و دولتی بودن به گفتمان بازرگانی و تجارت بین‌المللی تغییر یابد.

عباس آخوندی افزود: هرچند قاعدتا در سال‌های آتی وضعیت بودجه و منابع دولتی بهبود می‌یابد اما برای خروج از تنگنای مالی موجود و رونق اقتصادی، نیاز به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی مانند ترانزیت و تجارت بین‌المللی احساس می‌شود.

وی ادامه داد: منطق بازار جهانی به مفهوم عام باید قانع شود که ایران فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد و در همین راستا از معاونان، مشاوران و مدیران ارشد و مدیران میانی وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان‌های تابعه درخواست می‌کنم موضوع جذب سرمایه‌گذاری را به‌عنوان یک استراتژی در دستورکار قرار دهند.

وی افزود: می‌توان فضایی را ایجاد کرد تا از تمام ظرفیت‌های اقتصاد جهانی، منطقه‌ای و ملی استفاده کرد و پروژه‌ها از طریق همین منابع تامین مالی شود؛ البته روش‌های سرمایه‌گذاری متناسب با هر پروژه متفاوت است.

وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه برای تسهیل تجارت باید هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی صورت گیرد، گفت: طبق توافق اولیه با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی، بانک مسکن به‌عنوان بانک توسعه‌ای حمل‌ونقل و به‌عنوان یک بانک کارگزار ایفای نقش می‌کند که از مدیرعامل بانک مسکن می‌خواهم در این زمینه برای روند ایفای نقش خود بررسی‌های لازم را انجام دهد. آخوندی خطاب به ارائه‌دهندگان فرصت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌های زیرساختی ایران در «حمل‌ونقل» و «مسکن و شهرسازی» گفت: باید تصویری از اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه شود تا ابهامات سرمایه‌گذاران در حوزه تجاری، بازرگانی و حقوقی را برطرف کنیم.

آخوندی ادامه داد: به‌رغم اینکه ارائه هر پروژه به تنهایی برای سرمایه‌گذاری جذابیت دارد اما اگر ارتباط پروژه‌ها با یکدیگر و به صورت ترکیبی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود، چون ارزش مضاعف برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند با استقبال و جذابیت بیشتری همراه می‌شود.

کاهش بوروکراسی برای جذب سرمایه‌گذار
وی افزود: علاوه بر این باید به سرمایه‌گذار خارجی تصویری از روند و زمان عملیات گمرکی و امور بوروکراتیک بدهیم، چراکه فرصت سرمایه‌گذاری هرچقدر جذاب باشد اما پیچیدگی‌ها و طولانی شدن عملیات گمرکی و بانکی از جذابیت سرمایه‌گذاری می‌کاهد؛ ضمن‌ اینکه در این خصوص بانک مرکزی نیز باید اقداماتی در جهت تسهیل امور بانکی برای سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهد. وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه حتی در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود باشد نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود به طوری که تنها در حوزه زیربنایی، حمل‌ونقل و شهرسازی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است حال آنکه این میزان با احتساب سایر حوزه‌ها مانند نفت، پتروشیمی و سایر بخش‌ها چند صد میلیارد دلار برآورد می‌شود.

آمادگی جذب سرمایه خارجی در شهرهای جدید
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در دیدار وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌و‌نقل کره جنوبی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های «حمل‌ونقل» و «مسکن و شهرسازی» ایران را تشریح کرد.

آخوندی در دیدار با یو ایل هو وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌و‌نقل کره جنوبی و هیات همراه گفت: در بخش شهرسازی و مسکن نیز با توجه به جمعیت جوان ایران چندین شهر جدید را برای سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف ایران در دستور کار داریم که این شهرها، شهرهای بزرگی هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. اخیرا نیز هیاتی کره‌ای به ایران آمد و در کنفرانسی ریشه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و نحوه ساخت‌و‌ساز را مورد بررسی قرار داد.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه مسکن و شهرسازی آماده و علاقه‌مند به همکاری است.

هدایت تقاضای مسکن به شهرهای کوچک
وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی، درباره برنامه‌ریزی‌های بخش مسکن نیز گفت: با پیگیری‌های جدید اول اینکه امیدواریم که شهرهای درجه دو یعنی شهرهایی که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و کمتر مورد توجه قرار دارند جاذب جمعیت شوند و به جای اینکه مهاجر بفرستند، بتوانند جمعیت خود را حفظ کنند.

به گفته وی، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و افزایش کیفیت زندگی در این شهرها مورد تاکید است، ضمن اینکه قیمت مسکن در این شهرها ارزان‌تر از کلان‌شهرهاست. آخوندی ادامه داد: نکته دوم در مراکز شهرها ظرفیت فوق العاده‌ای برای پاسخگویی به مسکن وجود دارد که در حال حاضر مورد توجه قرار نمی‌گیرد و عمده مسکن در شهرهایی که فاقد ظرفیت مناسب است، پاسخ داده می‌شود که ما دنبال این هستیم این روند را معکوس کنیم.

  اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------