لحظه‌شماری ترکیه برای صادرات طلا به ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

مجموع صادرات ترکیه به ایران در نیمه اول سال 2015 به 1.9 میلیارد دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30.4 درصد افزایش داشت.

به گزارش ایسنا، صادرات جواهرات طلا بزرگترین تاثیر را در افزایش مذکور داشت. ترکیه در فاصله ژانویه تا ژوئن جواهرات طلا به ارزش 453 میلیون دلار به ایران صادر کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.8 میلیون دلار بود که جواهرات طلا 24 درصد از کل صادرات ترکیه به ایران را تشکیل می‌داد.

طی 10 سال گذشته صادرات جواهرات طلای ترکیه به ایران رشد چشمگیری داشته است. طبق آمار گردآوری شده توسط خبرگزاری آنادولو که بر مبنای اطلاعات موسسه آمار ترکیه بوده است، صادرات در سال 2005 حدود 1.3 میلیون دلار بود و تا سال 2011 پایین یک میلیون دلار باقی ماند اما در سال 2012 به 11.8 میلیون دلار و در سال 2013 به 17.7 میلیون دلار صعود کرد و سپس افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و تا پایان سال 2014 به 818.5 میلیون دلار رسید.

آیهان گونر، رییس انجمن صادرکنندگان جواهرات طلا درباره این افزایش به دیلی صباح اظهار کرد: ایران تا پایان سال گذشته اجازه نمی‌داد طلا وارد شود و مشتریان ایرانی ترجیح می‌دادند از دوبی طلا خرید کنند اما پس از اینکه ما مشتریان ایرانی را به حضور در نمایشگاه‌های جواهرات استانبول دعوت کردیم، مشاهده کردند که ترکیه مرکز تولید جواهرات بوده و مراکزی را در ترکیه دایر کردند و این امر تاثیر مثبتی بر آمار صادرات داشت.

گونر خاطرنشان کرد که ایران بازار مهمی برای ترکیه به شمار می‌رود و اگر تجارت آزاد شود ترکیه از پتانسیل فروش بیشتر به ایران برخوردار است. به دلیل ادامه تحریم‌ها، ایران در حال حاضر تنها از طریق واردکنندگان مجاز، طلا وارد می‌کند. جواهرات یکی از کالاهای صادراتی دارای بالاترین ارزش افزوده است و صادرات ترکیه به ایران در این بخش برابر با صادرات ترکیه به حدود شش تا هفت کشور است. صادرات ترکیه به ایران می‌تواند کاهش صادرات به کشورهای دیگر را جبران کند.


 اخبار  اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------