پلیس مالیاتی تشکیل می شود



اخبار,اخباراقتصادی ,قانون مالیات های مستقیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که بتازگی ازسوی رئیس جمهور به این سازمان ابلاغ شد از اول فروردین سال ۹۵ اجرا میشود، گفت: در این قانون بازرسی مالیاتی که همان پلیس مالیاتی است پیش بینی شده است.

به گزارش صدا و سیما ؛ علی عسکری که به مناسبت آغاز هفته دولت در جمع خبرنگاران سخن می گفت ، افزود : قرار است با تشکیل بازرسی مالیاتی بتوانیم رصدهای میدانی خود را در کشور انجام دهیم و دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی را در کشور ایجاد کنیم.

وی گفت: به درخواست رئیس سازمان مالیاتی و موافقت رئیس قوه قضائیه این دادگاه ها در شهرهایی که مورد درخواست است برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی ایجاد خواهد شد.

عسکری همچنین با اشاره به اینکه تا پیش از این قانون کسانی که تا صد هزار تومان بدهی سنواتی مالیاتی داشتند از پرداخت مالیات معاف می شدند ، گفت: این مبلغ به یک میلیون تومان در قانون جدید افزایش یافت یعنی اگر مودی در سال های قبل بدهی سنواتی مالیاتی تا یک میلیون تومان داشته باشد از پرداخت بدهی معاف است و پرونده وی مختومه می شود زیرا این مبلغ ارزش عملیات اجرایی برای گرفتن مالیات را ندارد.

وی افزود: در این قانون تشخیص علی الرأس مالیاتی در نظام مالیاتی حذف شد و از این پس مبنای کار  شفافیت اطلاعات و حسابرسی دفاتر و اسناد خواهد بود.

رئیس کل سازمان مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه قانون تجمیع عوارض ملغی شده و قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شده است ، گفت : اگر کسانی به خاطر قانون تجمیع عوارض بدهی مالیاتی داشته باشند اما آن را تسویه نکرده اند می توانند اصل بدهی خود را بپردازند تا جرایم مالیاتی آنها بخشوده شود.

 84 درصد درآمدهای مالیاتی محقق شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در پنج ماهه اول امسال حدود 84 درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی کشور محقق شد که نسبت به پیش بینی بودجه 16 درصد عقب ماندگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی عسکری در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در پنج ماهه اول امسال 25 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد.

وی گفت: معمولا در ماههای مرداد و شهریور با افت درآمد مواجهیم و پیش بینی می کنیم در نیمه دوم درآمدها افزایش یابد.

علی عسکری افزود: در پنج ماهه اول امسال درآمدهای مالیات مستقیم 82 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 87 درصد محقق شده است.

وی با اشاره به اصلاح قانون مالیات های مستقیم که در چند روز گذشته از سوی ریاست جمهوری به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، گفت: یکی از این ابلاغات اصلاح مالیات بر ارث بود که یک ساده سازی انجام شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: قبلا اگر کسی فوت می کرد وراث وی باید تمامی ماترک او را انحصار وراثت می کردند و بعد مالیات همه آنها یکجا حساب و پرداخت می شد.

علی عسکری گفت: بارها مواجه بودیم که وقتی مالیات بر ارث تعیین می شد وراث پولی برای پرداخت مالیات نداشتند.

وی افزود: در اصلاح قانون مالیات های مستقیم مالیات بر ارث مثل مالیات بر نقل و انتقال انجام خواهد شد یعنی هرکدام از ماترک متوفی جداگانه محاسبه و انحصار وراث می شود و مالیات آن جداگانه دریافت می شود.

علی عسکری گفت: به طول مثال اگر متوفی حساب بانکی داشت طبق قانون 80 درصد این حساب معاف از مالیات است و از مابقی 3 درصد مالیات بر ارث دریافت می شود بنابراین با قانون جدید تا 80 درصد حساب بانکی متوفی آزاد می شود و وراث می توانند با این پول مالیات محاسبه شده را پرداخت کنند.

وی افزود: همچنین در بخش دیگری از این اصلاح هر مالی از متوفی در هر موقعی که شناسایی شود همان موقع تعیین تکلیف می شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: یکی دیگر از اصلاحات این قانون مالیات بر اجاره است که سازمان امور مالیاتی در دریافت آن همیشه با مشکل مواجه بود زیرا خیلی از افرادی که منزل مسکونی یا واحد تجاری خود را اجاره می دادند اجاره نامه ها را سوری یا غیر واقعی می نوشتند و یا آن را به نظام مالیاتی نمی دادند و دست نظام مالیاتی کوتاه بود.

علی عسکری افزود: در اصلاح قانون جدید اولا باید اسناد اجاره تنظیم شود و همچنین مبنای تعیین درآمد اجاره 80 درصد ارقام جدول املاک آن منطقه است که اگر از این مبلغ کمتر به نظام مالیاتی معرفی شود ما اجاره را براساس ارقام جدول املاک منطقه طلب می کنیم.

وی گفت: اگر اطلاعات اجاره نامه را به سازمان مالیاتی ارائه ندهند خود سازمان اجاره را براساس نرخ مستاجران آن منطقه تعیین خواهد کرد.

علی عسکری با بیان اینکه خیلی از افراد از مالیات اجاره فرار می کنند و ممکن است صد واحد مسکونی داشته باشند اما هیچ مالیاتی بابت آن نمی دهند، افزود: با اصلاح قانون، دریافت مالیات از اجاره بها شفاف خواهد شد.

 درآمد بساز و بفروش ها مشمول مالیات شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با اصلاح قانون مالیات های مستقیم که از اول سال 95 اجرایی می شود درآمد بساز و بفروش ها مشمول مالیات شد.

 علی عسکری در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در قانون قبلی اگر کسی ساخت و ساز می کرد به ویژه اشخاص حقیقی از درآمد آنها مالیات دریافت نمی شد اما با اصلاح قانون درآمد ناشی از ساخت و ساز و فروش ساختمان مشمول مالیات است.

وی گفت: البته این مالیات برای شهرهای بالای 100 هزار نفر در نظر گرفته شده است.

عسکری افزود: با اصلاح این قانون واحدهای مسکونی خالی نیز مشمول مالیات خواهند شد و بر این اساس از سال دوم اگر ملکی خالی باشد 50 درصد مالیات اجاره آن منطقه و در سال سوم معادل مالیات اجاره همان منطقه دریافت خواهد شد.

وی گفت: در سال چهارم به بعد یک و نیم برابر مالیات اجاره آن منطقه به ملک خالی تعلق خواهد گرفت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: براساس این قانون روش ارزش مالیات املاک نیز تغییر کرد و براساس کمیسیون تقویم املاک دو درصد قیمت روز منطقه مالیات مقرر شد.

عسکری گفت: همچنین براساس این قانون مالیات حقوق کارکنان دولتی و خصوصی یکسان شد.

وی افزود: براین اساس مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی تا هفت برابر معافیت پایه 10 درصد و مازاد بر آن 20 درصد خواهد بود.

عسکری گفت: در قانون قبلی کل مالیات درآمد حقوق دولتی ها 10 درصد و مالیات بخش خصوصی از 15 تا 35 درصد بود که با قانون جدید این تبعیض برداشته شد.

  اخبار اقتصادی  - صدا و سیما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------