برق خوران خاموش، به جان روشنایی افتادند!



اخبار,اخبارا قتصادی ,مصرف برق

ایران در مصرف برق از متوسط جهانی پیشی گرفته و هدر رفت و مصرف غیراصولی را در کارنامه خود ثبت کرده تا جایی که گفته می شود سرانه مصرف برق خانگی در ایران 3 برابر مصرف جهانی است؛ در این بین نیز برخی از لوازم خانگی هستند که حتی در هنگام خاموشی پنج تا 10 درصد انرژی مصرفی هر خانواده را به خود اختصاص می دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برخی از لوازم برقی به ویژه لوازمی که در فرایند ساخت آن ها استاندارد سازی رعایت نشده است حتی در حالت خاموش نیز برق مصرف می‌کنند که باید گفت در حال حاضر شمار بسیاری از این لوازم در تمام خانه های دنیا نفوذ کرده‌اند و پنج الی 10 درصد انرژی مصرفی در هر خانواده را به خود اختصاص داده اند.

یکی از حالت‌هایی که برق‌خواران در لوازم برقی حضور پیدا می‌کنند حالت آماده باش و یا standbyاست، یعنی زمانی که با فشردن دکمه کنترل از راه دور تلویزیون روشن می‌شود در واقع به سخت‌افزاری که داخل تلویزیون تعبیه شده است فرمان روشن‌شدن را می دهد و باید گفت که این قطعه همیشه در حالت آماده‌باش است و برای ارسال فرمان احتمالی در هر لحظه باید بهای زیادی پرداخت شود.

راه های جلوگیری از هدر رفت مصرف انرژی
میزان مصرف انرژی وسائل برقی بستگی زیادی به تکنولوژی ساخت آنها دارد لذا باید توجه کرد تا راهکارهای کاهش مصرف در برنامه روزانه هر خانوار لحاظ شود البته این کار آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست اما می‌توان با دقت در هنگام خرید وسائل برقی آن هم از مارک‌های معتبر و جلوگیری کردن از خرید وسائل غیراستاندارد با قیمتی کم اما پرهزینه از این موضوع جلوگیری کرد.

علاوه بر این نیز به طور کلی باید به این نکته توجه کرد که وسائل برقی که در حالت آماده‌باش خاموش می‌شوند، هشت تا 10 درصد انرژی مصرفی خانه را از آن خود می‌کند لذا در برخی کشورها، دولت به سازندگان وسائل برقی اعلام کرده که حالت آماده‌باش را در وسائل برقی حذف کنند.

توصیه کارشناسان در این زمینه خارج کردن پریز برق وسایلی است که به طور مکرر استفاده نمی شوند و یا استفاده از سه راهی و خاموش کردن آن در زمانی که وسایل برقی مورد استفاده نیستند.

طبق اعلام سازمان استاندارد در جریان بازرسی‌های سال گذشته کارشناسان استاندارد از واحدهای تولید و عرضه لوازم خانگی بیش از 8000 عدد انواع لوازم خانگی غیراستاندارد شناسایی و توقیف شدند لذا باید در خرید لوازم خانگی نکاتی را از قبیل نشان استاندارد ملی و گواهینامه‌های بین‌المللی کالا به لحاظ کنترل کیفی محصول، کلاس ایمنی کالای مورد نظر، مقدار مصرف انرژی محصول، طبقه‌بندی منطقه‌ای محصول مورد توجه قرار داد.

باتوجه به اینکه یکی از هزینه‌های تحمیلی وسائل برقی باکیفیت پایین، هزینه‌ برق خواری آنها در طول عمرشان است باید در هنگام خرید لوازم خانگی به تطابق آن با محل مصرف نظیر گرم و خشک، معتدل و... ، کشور و شرکت تولیدکننده در مورد کالاهای oem (برندهای تولیدی در یک کارخانه دیگر)، ابعاد و حجم مفید کالا و فضای مورد نیاز در محل نصب، علایم هشداردهنده خاص در مورد مصرف کالا، شرکت ارایه‌دهنده خدمات پس از فروش و استعلام از عملکرد آن شرکت خدماتی توجه کرد.


  اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------