آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

جنگ قيمت گذاری روی خودروهای داخلی



اخبار,اخباراقتصادی , قیمت خودرو

انتقاد دبیر انجمن خودرو سازان  به شوراي رقابت
قیمت  خودرو باید در حاشيه بازار تعيين شود

 دعوای چندین ساله تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت که همواره مورد اعتراض خودروسازان بوده، وارد فاز تازه‌اي شده است از یک طرف احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان از ارسال دو نامه توسط محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به شورای رقابت مبنی بر درخواست خروج خودرو از  لیست محصولات انحصاری خبر داده است و از سوی دیگر قرار است دور دوم  فعالیت 6ساله شورای رقابت به‌زودی آغاز شود که اولین دستور کار شورا رسیدگی به درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان است، حال باید دید که سر انجام قیمت گذاری خودرو چه خواهدشد.


احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودرو سازان می‌گوید: اگر شرکت‌های خارجی موفق به حضور در بازار خودروی‌ايران شوند،حداقل دو سال زمان می‌برد تا محصولی جدید وارد بازار‌ايران شود. نعمت‌بخش همچنین اعتقاد دارد بازار خودرو انحصاری نیست و نباید شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورودکند. همچنین به گفته وی قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند زیرا که‌اين موضوع 16 ماه است که توسط شورای رقابت معطل مانده است.


  شما مخالف سفت و سخت شورای رقابت هستید،  دلایل شما برای‌اينکه قیمت‌ها باید در حاشیه بازار تعیین شود، چیست؟
با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل اما شاهد هستیم، با قیمت‌گذاری‌اي که شورای رقابت صورت می‌دهد عملا خودرو سازان برای تولید هر خودرو دچار زیان می‌شوند و با ادامه‌اين شرایط تولید خیلی سخت خواهد شد.


  از سوی دیگر با توجه به ‌اينکه ‌ايران‌خودرو و سایپا خودروهای ارزان قیمت تولید می‌کنند، دولت تصور می‌کند که‌اين خودرو‌ها برای اقشار متوسط جامعه است و اگر قیمت‌ها کنترل شود، کمک به اقتصاد‌اين قشر می‌شود،‌اين در حالی است که‌اين تصور اشتباه است.
هم در دولت آقای احمدی نژاد و هم در دولت آقای روحانی قیمت گذاری به وسیله شورای رقابت انجام می‌شود که‌اين موضوع به هیچ وجه به صلاح تولید ملی وداخلی نیست.


  راهکارتان برای قیمت گذاری چیست؟
تجربه اوايل دهه70 که شورای اقتصاد مکلف کرد قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، تجربه بسیار خوبی بود و قیمت خودرو طی 10 تا 12 سال یک سیر منطقی را طی کرد که هم خودرو ساز از آن راضی بود و چرخ صنعت کشور به راحتی مي‌چرخید و هم مصرف کننده به راحتی خودروی مناسب خود را با توجه بودجه‌اي که در اختیار داشت، انتخاب می‌کرد،


به‌این ترتیب یک جریانی در آن برهه حاکم بود که به بازار خودرو آرامش می‌بخشید و دو طرف تولید کننده و مصرف‌کننده نیز راضی بودند.


  اما امروزه روز من از شورای اقتصاد تعجب مي‌کنم که چرا‌اين تجربه گرانبهای گذشته را نادیده گرفته و قیمت‌گذاری خودرو را دراختیار شورای رقابت قرار داده.  درگذشته که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می‌شد، حداقل افزایش قیمت را داشت .


این در حالی است که تعیین قیمت توسط شورای رقابت فساد زاست. وقتی که شما برای تعیین قیمت به شورا مراجعه می‌کنید باید کارشناس نظر بدهد که‌اين همان امضاي طلایی است که مسائل و مشکلات فراوانی را به دنبال خود دارد.


  وزارت صنعت و شخص آقای نعمت‌زاده تاکنون برای خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت چه اقدامي‌را انجام داده اند؟
آقای نعمت زاده حرف ما را قبول دارد و تا به حال دونامه به شورای اقتصاد برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری نوشته است، همچنین‌ايشان به آقای جهانگیری و آقای نوبخت در رابطه با  تعیین تکلیف قیمت خودرو نامه‌های جداگانه‌اي را نوشته اند.


  اما آقای نعمت‌زاده که امضایش باید به اندازه چهار تا امضا ارزش داشته باشد به دلیل‌اينکه در حال حاضر به جای چهار تا وزیر مشغول به فعالیت است، توجهی به نامه‌های‌ايشان نمی‌شود که در‌اين زمینه از آقای رئیس جمهور محترم گله‌مند هستيم.


همچنین خود بنده در یک نامه بلند بالا خطاب به آقای نوبخت دلایل انجمن در رابطه با انحصاری نبودن خودرو را برای‌ايشان استدلال کردم اما پاسخی از سوی‌ايشان دریافت نکردم.


  شما و خودرو سازان همواره بر انحصاری نبودن بازار خودرو تاکید مي‌کنید، دلایل شما در‌اين رابطه چیست؟
انحصار از نظر ما به‌این معنی است که یک خودروساز بزرگ آنقدر قیمت‌ها را پایین نگه دارد که سایر رقبا نتوانند محصولات خود را عرضه و به‌فروش برسانند،آیا در حال حاضر چنین روندی را در بازار خودرو مشاهده می‌کنید بلکه در حال حاضر خودرو سازان نیز در مظان اتهام هستند که گرانفروشی می‌کنند و طبق گفته‌های دوستان اگر گرانفروشی صورت مي‌گیرد، پس بازار انحصاری نیست. 


  یکی دیگر از تعاریف انحصار‌اين است که تولید کننده تولید خود راپایین بیاورد،‌اين در حالی است که در سال گذشته تولید خودرو 53 درصد با رشد مواجه بوده وامسال نیز تاکنون رشد 18 درصدی را تجربه کرده‌ايم.


همچنین باید‌اين نکته را متذکر شد اگر در سال 80 دو، سه تولید کننده و 10وارد کننده داشتیم، در حال حاضر 15-16 تولید کننده و 24-25 وارد کننده داریم و مشاهده مي‌کنید در‌اين زمینه هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد، از طرف دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها و حضور شرکت‌های مطرح خودروسازی بازار خودرو بیش از پیش رقابتی تر خواهد شد.


  با توجه به‌اينکه فعلا شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودرو است و شما اعلام کردید در خواست خود را برای افزایش قیمت‌ها به‌اين شورا فرستادید، مستندات و دلایل انجمن در‌اين‌باره شامل چه مواردی مي‌شود؟
اول‌اينکه در سال گذشته مبنای قیمت گذاری خودرو، دلار 2540 تومانی بود که الان با توجه به افزایش نرخ دلار مبادله‌اي به 2960 تومان، در‌اين بین شاهد افزایش 16 درصدی هستیم و در‌اين‌باره باید قیمت‌ها افزایش یابد.دوم‌اينکه وزارت صنعت برای حمایت از تولید داخل تعرفه فولاد را از 4 تا 6 درصد به 10 تا 15 درصد تغییر داده است که‌اين موجب افزایش هزینه تولید خودرو شده است. سوم‌اينکه در سال‌جاری حقوق و دستمزد 17درصد افزایش پیدا کرده و به‌اين مورد باید افزایش قیمت آب، برق و گاز را هم اضافه کرد.


با توجه به‌اين سه دلیل، ما درخواست افزایش قیمت‌ها را به شورای رقابت ارائه کرده‌ايم و منتظر تشکیل جلسه‌اين شورا برای تصمیم‌گیری هستیم.

رئیس شورای رقابت  :تا انحصار هست قیمت‌گذاري باما است
 بعد از حصول توافق هسته ای کارشناسان پیش‌بینی کردند بازار خودرو به سمت رونق حرکت خواهد کرد، اما چنین اتفاقی روی نداد و بالعکس قیمت‌ها سیر کاهشی به خود گرفته است، این در حالی است که انجمن خودرو سازان به نمایندگی از تولیدکنندگان خودرو درخواست افزایش قیمت‌ها را به شورای رقابت ارائه کرده است.   


رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با« قانون» می‌گوید:  از نظر قانونی باید در اولین جلسه شورا در دوره دوم درخواست افزایش قیمت بررسی شود.


  با توجه به اینکه خودروسازان درخواست افزایش قیمت را ارائه کرده اند، شورای رقابت به این درخواست چه زمانی رسیدگی خواهد کرد؟
 از نظر قانونی باید در اولین جلسه شورا در دوره دوم درخواست افزایش قیمت بررسی شود. این نکته را باید متذکر شد که هنوز در کشور تورم وجود دارد و به همین سبب تورم در نهاده‌های تولید صنعت خودرو نیز وجود دارد، بنابراین اگر تورم نهاده‌های تولید خودرو را محاسبه کنیم تورم آن نیز افزایش پیدا کرده است.


  مبنای قیمت گذاری شورای رقابت چیست؟
قیمت‌ها بر اساس تورم بخشی نهاده‌های تولید مشخص می‌شوند. این تورم با تورم عمومی، نقطه به نقطه و... متفاوت است. همچنین تورم یک خودرو با یک خودروی دیگر نیز متفاوت است. به طور مثال در مورد خودروی پراید محاسبه می‌کنیم آیا قطعات تولیدی پراید و نهاده‌های تولیدی آن با افزایش قیمت طی یک دوره زمانی مشخص  روبه رو بوده اند یا خیر، این کار عمل پیچیده و مشکلی نیست .این آمار را بانک مرکزی در اختیار ما مي‌گذارد.


   خودروسازان معتقدند بازار خودرو انحصاری نیست و باید قیمت خودرو توسط حاشیه بازار تعیین شود، نظر شما در این باره چیست؟
در هیج جای دنیا وضعیت صنعت خودروسازی کشوری، مانند ایران نیست، در کشور ما  در تولید خودروی زیر دو هزار سی سی انحصار وجود دارد،اگر ما یک تولید کننده دیگر داشتیم که می‌توانست خودرویی مثل پراید، پژو 405 یا پارس تولید مي‌کرد، دیگر انحصار وجود نداشت و شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخالت نمي‌کرد. در حال حاضر فقط شرکت سایپا یک خودرو در سایز کوچک که همان پراید است را تولید می‌کند و ایران خودرو نیز در سایز متوسط پژو 405 ،206 و پارس را تولید می‌کند به همین خاطر در این زمینه انحصار وجود دارد.

 

این در حالی است که در حاضر تعرفه واردات خودرو بالاست و برای وارد کننده صرف نمي‌کند که خودروهایی در تیپ‌های کوچک و متوسط وارد کند، به همین خاطر خودروهایی در تیپ‌های پراید، پژو 405،206 و پارس توسط وارد کننده به صورت عمده وارد  نمی‌شود و در این زمینه بازار رقابتی وجود ندارد  وانحصار حکمفرما است. اما  در مورد خودروهای بالای دو هزار سی سی با توجه به اینکه واردکنندگان فعال هستند، بازار رقابتی است و شورای رقابت در بازار این خودرو‌ها ورود نمی‌کند.


 اخبار اقتصادی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------