مازاد «تراکم ساختمانی» رایگان واگذار می شود



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار مسکن

سازمان نوسازی شهرتهران در واکنش به تیتر خبری که یکشنبه گذشته در همین صفحه تحت عنوان «تراکم فروشی به بهانه رونق بخشی به بازار مسکن» به چاپ رسید، اعلام کرد: مجوز مازاد تراکم ساختمانی در بافت فرسوده تهران به صورت رایگان صادر می‌شود و «تراکم فروشی» سیاست شهرداری نیست.

متن جوابیه سازمان نوسازی شهر تهران به خبر مورخ 22/ 6/ 94 به شرح زیر است:

 

همان‌طور که بارها در خصوص شرایط اعطای تسهیلات تشویقی مصوب برای ترغیب و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده جهت نوسازی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران اطلاع‌رسانی شده است، امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز یکی از مهم ترین مشوق‌های قابل اعطا به مالکین و سازندگان در بافت‌های فرسوده شهری است. اراضی شهری در کلان‌شهرها و ابرشهرهایی نظیر تهران به دلیل فقدان امکان توسعه افقی، ارزش‌افزوده چشمگیری به خود دیده است لذا تمایل به بهره‌مندی از ساخت بنا در ارتفاع و افزودن بر طبقات ساختمان‌های شهر، گرایشی طبیعی و ذاتی برای صاحبان املاک و سازندگان به شمار می‌رود.

در حال حاضر با توجه به پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی تهران پیرامون جمعیت‌پذیری، خدمات مورد نیاز شهر، زیرساخت‌های شهری، موضوع حمل و نقل شهری و سایر مسائل از این دست، ضمن اعتبار بخشی به مصوبات و الزامات قانونی مربوطه در راستای حفظ و صیانت از کیفیت‌های حیات شهری تهران، امکان بهره‌مندی از برخی مشوق‌های تراکمی در بافت فرسوده با قید ایجاد کیفیت زیستی قابل قبول در محلات و کوی‌های شهری ایجاد شده است. بسته تشویقی سال 1394 مبتنی بر ضوابط طرح تفصیلی تدوین شده است که با تکیه بر تامین و تحقق حداقل عرض مورد پذیرش و نیاز معابر شهری محلات به میزان 8 متر، امکان بهره‌مندی از تراکم‌های تشویقی اعطایی به مالکان و سازندگان در بافت فرسوده را ایجاد کرده است.

 

تراکم تشویقی با رعایت عرض گذر حداقل 8 متر در ساخت‌وسازهای انفرادی با مساحت بیشتر از 150 متر مربع، یک طبقه، تجمیعی با مساحت بیشتر از 150 متر مربع و کمتر از 200 متر مربع، از یک تا دو طبقه و تجمیعی با مساحت بیشتر از 200 متر مربع، دو طبقه خواهد بود. از آنجایی که امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز مطابق با ضوابط طرح تفصیلی صورت می‌گیرد و شهرداری تهران این امتیاز را به صورت 100 درصد رایگان به ساکنان بافت‌های فرسوده به منظور تجمیع پلاک‌های ریزدانه و ترغیب ساکنان این بافت‌ها به نوسازی اعطا می‌کند، استفاده از عبارت «تراکم فروشی» در این خبر کاملا نادرست و مغایر با مطالب عنوان شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی و همچنین سیاست‌های شهرداری تهران است.

 

 اخباراقتصادی  - دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------