آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

کارگران ارزان افغانی جایگزین کارگران با کیفیت ایرانی



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت مسکن

امروزه در صنعت ساختمان شاهد حضور شمار فراوانی از کارگران افغانی هستیم که فرصت‌های شغلی بسیاری را از آن خود کرده‌اند، استفاده از کارگران افغانی که به بهانه‌ی بی‌کیفیتی کارگران داخلی، متخصص و استادکار شده و بیکاری را برای شمار زیادی از کارگران ایرانی به همراه آورده‌اند.

به گزارش ایسنا  ، منطقه‌ی قزوین، امروزه نیاز به مسکن یکی از اساسی‌ترین نیاز خانواده‌ها محسوب می‌شود به طوری‌که تقاضای بالای مسکن و افزایش ساخت‌وساز در کشور، صنعت ساختمانی را به یکی از صنایع مادر تبدیل کرده است.

طی چند سال اخیر با توجه به سیاست‌های در پیش گرفته دولت، این صنعت پررونق کشور دچار رکود شده است به طوری‌که صنعت ساختمان که فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کرد تحت‌تأثیر شرایط منفی قرار گرفته و بیکاری را برای قشر عظیمی از افراد فعال در این زمینه ایجاد کرده است، این بیکاری در بخش کارگران و استادکاران صنعت ساختمان بیشتر به چشم می‌خورد.

«حسین غیاثوند» رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است که صنعت ساختمان بعد از صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور است به طوری‌که یک سوم بودجه کشور در این حوزه در حال گردش است و بیش از 500 شغل مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف این صنعت وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: با توجه به این‌که کشور در حال توسعه است اگر در صنعت ساختمان درست برنامه‌ریزی کنیم بخش زیادی از مشکل بیکاری صنعت ساختمان برطرف می‌شود و با توجه به ظرفیت موجود نه تنها از کارگران ساختمانی کشور بلکه از ظرفیت کشورهای عراق و افعانستان نیز می‌توان بهره برد.

غیاثوند خاطرنشان می‌کند: بیکاری در این صنعت را می‌توان نتیجه‌ی تغییرات در سیاست‌های راه و شهرسازی و بانک مرکزی دانست، هم‌چنین مهم‌ترین علت بیکاری کارگران ساختمانی در قزوین رکود ساخت و ساز است به طوری‌که در نمونه مشابه سال 91 طی یک ماه در یک منطقه از قزوین 90 پروانه ساختمان صادر شده است که این میزان در سال جاری به 5 تا 15 پروانه رسیده است.

«روح‌الله عباسپور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: هم‌اکنون صنعت ساختمان در کشور ما در شرایط رکود است که در این زمینه دولت باید اقدامی کند که ساخت‌و‌ساز مسکن از حالت رکود خارج شود، چون با پویا شدن این صنعت، 400 صنعت و 1200 زیرگروه شغلی دیگر نیز فعال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: خروج صنعت ساختمان از رکود نیاز به همتی بلند دارد، چون هم‌اکنون در حوزه‌ی صنعت ساختمان بسیاری از کارگران این بخش با چالش روبه‌رو هستند که برای برطرف کردن آن باید سیاست‌های درستی در پیش گرفته شود تا کارگران صنعت ساختمان از شمار بیکاران خارج شوند.

به گزارش ایسنا، خروج صنعت ساختمان از رکود، ممکن است میزان بیکاری کارگران صنعت ساختمان را کاهش دهد، اما بیکاری کارگران صنعت ساختمان صرفاً به جهت رکود در این صنعت نیست، آنچه بیکاری بسیاری از کارگران را رقم می‌زند استفاده از کارگران خارجی غیر مجاز در این صنعت است.

کارگران افغان که عموماً بدون مجوز در استان فعالیت دارند و برآورد دقیقی از تعداد آن‌ها وجود ندارد، چون همه روزه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، اتباع بیگانه‌ای که علی‌رغم بیکاری مشکلات اجتماعی و امنیتی دیگر را نیز با خود به همراه آورده‌اند.

غیاثوند با بیان این‌که وجود کارگران افغان در بخش صنعت ساختمان از دیگر علل بیکاری این قشر است، تصریح می‌کند: در استان قزوین در منطقه‌ی مشعلدار 3000 تبعه‌ی افغان و در شهرک شهید بهشتی و ناصرآباد نیز تعداد زیادی از اتباع افغان وجود دارند که باید مدیریت شوند، حضور این تعداد تبعه افغان علاوه‌بر بیکاری مشکلاتی را نیز در پیش دارند که پیش از این در استان شاهد آن بودیم.

وی می‌گوید: با اتباع بدون مجوز در استان برخورد جدی صورت نمی‌گیرد به طوری‌که بعد از برگرداندن آن‌ها به کشورشان دوباره شاهد بازگشت به ایران در عرض یک هفته هستیم که این امر نتیجه سیاست غلط مدیران در سطح ملی و امنیتی است.

«علی فرخ‌زاد» نائب رئیس شورای شهر اسلامی قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید می‌کند: افزایش حضور افغانی‌ها در استان نگران‌کننده است مثلاً در شهرک چوبیندر شاهد حضور تعداد زیادی افغانی هستیم که به تبع آن مشکلات فراوانی از خرید نان تا تغییر بافت ژنتیکی و مسائل امنیتی و اجتماعی اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان می‌کند: کارگران افغانی عموماً فاقد مجوز هستد و نگرانی که طی کار کردن آن‌ها ایجاد می‌شود این است که درآمدهایشان اصولاً به شکل ارز از کشور خارج می‌شود، مسئولان باید تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کنند.

عباسپور نیز تصریح می‌کند: بخشی از مشکلات بیکاری کارگران ساختمانی را نیز می‌توان حضور کارگران خارجی در این صنعت دانست که در این بخش دولت با تدوین سیاست‌های خارجی صحیح باید نیروهای داخلی را در اولویت قرار دهد و بین نیروهای داخلی و خارجی تفاوت قائل شود.

به گزارش ایسنا، طی چند سال اخیر در پروژه‌های ساختمانی قزوین، استفاده از کارگران اتباع افغان که برخی غیرمجاز هستند افزایش یافته و دیگر کارفرمایان تمایل چندانی به استفاده از نیروی کار ایرانی ندارند، نوع نگرش کارفرمایان خصوصی در بخش مسکن، اولویت قیمت بر کیفیت در ساخت مسکن، ناتوانی دستگاه‌ها در انجام بازرسی‌های ادواری، پایین بودن میزان بهره‌وری نیروی کار ایرانی را می‌توان از جمله دلایل آن دانست.

این نوع نگرش کارفرمایان، بیکاری را برای کارگران و استادکاران ساختمان رقم زده است به طوری‌که در گوشه‌های مختلف شهر شاهد تجمع کارگران ساختمان ایرانی هستیم که به‌دنبال کار هستند.

فرخزاد حضور کارگران افغانی در صنعت ساختمان را وضعیت بحرانی می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون در قزوین کارگران افغانی فراتر از کارگر ساده هستند و عموماً صاحب تخصص شده و به عنوان استادکار فعالیت دارند و همین امر سبب بیکاری استادکاران داخلی این صنعت شده‌ است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین تصریح می‌کند: بخش عمده‌ای از صنعت ساختمان هم‌اکنون در دست استادکاران افغان است که هزینه‌ای برابر استادکاران داخلی دریافت می‌کنند و نگرانی از بابت بیکاری استادکاران ساختمانی بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین تأکید می‌کند: کیفیت کارگران ساختمان داخلی از کارگران افغانی پائین‌تر نیست بلکه کارگران افغان مبلغ پائین‌تری دریافت می‌کنند و هم‌اکنون در بسیاری از ساختمان‌ها از کارگران افغانی استفاده می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در بسیاری از استان‌ها از ورود اتباع بیگانه جلوگیری می‌شود در استان قزوین نیز با توجه به بیکاری و نگرانی استادکاران و کارگران ساختمانی هم‌چنین کارگران بخش کشاورزی و دامداری باید تصمیم‎گیری جدی در خصوص برخورد با کارگران غیرمجاز صورت گیرد.

عباسپور با اشاره به اعتراض کارگران ساختمان مبنی بر حضور کارگران افغانی در این صنعت، تأکید می‌کند: ما وظیفه ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران داخلی را برعهده داریم این در شرایطی است که کارگران ایرانی نیز به‌صورت جدی و با علاقه و انگیزه به کار خود بپردازند.

نماینده‌ی مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: کارفرما دنبال کار با کیفیت است که بتوانند با هزینه کمتری انجام دهد در این میان کارگران افغان نسبت به کار خود تعهد بالاتری دارند، با این وجود انتظار می‌رود با توجه به محدودیت‌های نیروی کار خارجی دولت برای برطرف کردن مشکل کارگران ساختمانی داخلی چاره‌اندیشی کند.

«غیاثوند» رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین نیز اظهار می‌کند: میزان کار و تعهد کارگر داخلی در بخش ساختمان نسبت به اتباع بیگانه کمتر دیده می‌شود شاید مهم‌ترین علت این است که ما در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای آموزش‌های تخصصی برای کارگران صنعت ساختمان نداریم.

وی تأکید می‌کند: کارگران ساختمانی در کشور ما از انجام برخی از کارهایی که تبعه‌ی افغان انجام می‌دهند خودداری می‌کنند همچنین بهره‌آوری و بهره‌وری در کار کارگران ایرانی نسبت به افغان پائین است که برطرف کردن این امر نیاز به کار فرهنگی دارد باید فرهنگ کار در کارگران را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین تأکید می‌کند: در کشور ما بهره‌وری در سطح کلان کشوری و در دستگاه‌های دولتی نیز از میانگین بهره‌وری پائین‌تر است که باید ساماندهی شود.

غیاثوند خاطرنشان می‌کند: نهاد مشخصی متولی امور کارگران ساختمانی نیست اگر چه وزرات کار و رفاه و وزارت راه شهرسازی به عنوان معین کار هستند اما باید دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی نظام کارگری را تقویت کنند و تردد اتباع بیگانه در شهرستان‌ها کنترل کنند.

فرخ‌زاد نیز تصریح می‌کند: سازمان نظام مهندسی در این زمینه صرفاً می‌تواند مسائل را تحلیل و گزارش تهیه کند و کاری مبنی بر، برخورد با کارفرمایان به‌علت به‌کارگیری کارگران و استادکارن افغان غیرمجاز نداریم که کار را تعطیل کنیم و صرفاً می‌توانیم بر داشتن کارت مهارت نظارت کنیم.

وی اظهار می‌کند: استانداری و اداره‌کل راه و شهرسازی، نیروی انتظامی باید در این زمینه ورود کنند و از ورود افغان‌ها در مبادی ورودی شهر جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، هر سال در بخش صنعت ساخت و ساز در کشور ایران سرمایه‌های کلانی هزینه می‌شود که کارفرمایان برای حفظ آن باید کیفیت را در اولویت کاری خود قرار دارند چه بسا استفاده از کارگران داخلی تضمین کیفیت و در عین حال ایجاد اشتغال را در بردارد، در این میان استانداری و امور اتباع بیگانه نیز با ساماندهی اتباع بیگانه از کارگران ساختمانی داخلی باید حمایت کنند.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------