شکست دلار در 3 مرز روانی



غیبت 3 نوع تقاضا، تقویت سمت عرضه و تعیین تکلیف برجام در کنگره آمریکا موجب شده که در روزهای گذشته سه مرز روانی 3450، 3420 و 3405 تومان شکسته شود و دلار بار دیگر روی قیمت 3400 تومان بایستد. آخرین مرز حمایتی روز یکشنبه شکسته شد تا شاخص بازار میان دو کانال قرار بگیرد. این روند کاهشی که از سه‌شنبه گذشته آغاز شده ناشی از حذف تقاضای حجاج‌ و مسافران تابستانی، انفعال معامله‌گران فردایی و آربیتراژی و عرضه بازیگران بازارساز بوده است. انتخاب نماینده برای اجرای برجام در آمریکا نیز در ذهنیت فعالان بازار موثر عنوان شده است.

بازگشت شاخص بازار به قیمت 3400 تومان
گروه بازار پول: غیبت 3 نوع تقاضا، تقویت سمت عرضه و بهبود انتظارات با تعیین تکلیف برجام موجب شده است که مرزهای روانی و حمایتی شاخص بازار ارز پی در پی شکسته شود و دلار روی کف کانال 3400 تومانی قرار بگیرد. از سه‌شنبه هفته گذشته که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا روز گذشته، مجموعا 3 مرز روانی و نقطه حمایتی شکسته شده است. انتظار کلی بازار این بود که دلار در این مرزها در برابر افت قیمت با مقاومت مواجه شود، اما این مقاومت‌ها پی‌درپی شکسته شد و عبور از هر مرز موجب تعریف مرز جدیدی شد.

روز یک شنبه با شکسته شدن سطح 3405 تومان، مرز روانی جدید معامله‌گران در کانال پایین‌تر تعریف شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که روز گذشته شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و با شکستن مرز روانی 3405 تومان، به قیمت 3400 تومان رسید. نقاط 3450 و 3420 تومان دو مرز روانی دیگری بودند که در روزهای گذشته شکسته شده بودند.

روز یکشنبه به‌واسطه تعطیلی بازارهای جهانی، نرخ هیچ یک از ارزها در مرکز مبادلات ارزی تغییری نکرد. دلار مبادله ای از تاریخ 8شهریور به ندرت نوسان بالای 2 ریال را تجربه کرده است. روز گذشته با وجود افت دلار در بازار آزاد، سکه در برابر افت قیمت مقاومت کرد. انتظار افزایش قیمت اونس عامل اصلی ایستادگی سکه‌بازان بود. در دومین روز هفته، سکه مانند روز شنبه با قیمت 917 هزار تومان معامله شد.

انتظار کاهشی
با شکسته شدن مرز روانی 3405 تومان، تعداد زیادی از معامله‌گران نقطه حمایتی جدید را رقم 3390 تومان تعریف کرده‌اند. تعریف شدن قیمت در سطح پایین‌تر این تصور را به‌وجود آورده است که معامله‌گران انتظار افزایش خاصی ندارند. فقدان انتظارات افزایشی معامله‌گران به خروج و غیبت سه بخش از تقاضا، تقویت سمت عرضه و بهبود ذهنیت‌ها با تعیین تکلیف برجام مرتبط است.

به گفته فعالان، با نزدیک شدن به پایان شهریورماه دو تقاضای فصلی حجاج تمتع و سفرهای تابستانی از بازار رخت بسته‌اند. در کنار این، معامله‌گران فردایی و نوسان‌گیران آربیتراژی نیز در بازار حضور ندارند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه، جو فعلی بازار و استرس‌های بیرونی موجب شده است که معامله‌گران فردایی تمایلی به خرید ارز نداشته باشند.

در روزهای اخیر، اختلاف قیمت دلار در بازار داخلی با منطقه سلیمانیه عراق به حداقل ممکن رسید، عاملی که موجب شده است، نوسان‌گیران جغرافیایی انگیزه لازم برای خروج ارز از بازار داخلی نداشته باشند. جدا از کاهش تقاضا، سمت عرضه نیز در 5 روز گذشته تقویت شده است. در روزهای گذشته، بازیگران بازارساز با تزریق ارز به صرافی‌های مجاز سعی کردند، در بخش عرضه دست بالا را داشته باشند. آخرین عاملی که در روند کاهشی روزهای اخیر نقش داشته است، تعیین تکلیف برجام در کنگره آمریکا بود. جلسه رای‌گیری مجدد درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌ هفته گذشته برگزار شد که در نتیجه آن جمهوری‌خواهان بار دیگر نتوانستند 60 رای لازم را برای رد این برنامه کسب کنند.

اخبار,اخبار اقتصادی,بازار ارز

اخبار,اخبار اقتصادی,بازار ارز


 اخبار اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------