آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

75روز پر تکاپو برای بودجه 95



اخبار,اخبار اقتصادی ,بودجه 95

 با شروع فصل پاییز و شمارش معکوس برای تدوین و تحویل به موقع بودجه سال بعد، به طور حتم سازمان مدیریت و برنامه ریزی از پرتکاپو ترین سازمانهای اقتصادی کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بودجه سال 1395 در حالی با وعده نوبخت - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی - در موعد قانونی یعنی 15 آذر ماه به مجلس تقدیم می‌شود که در این صورت امسال سومین سالی است که لایحه بودجه بر خلاف سالهای قبل در زمان مقرر ارائه خواهد شد.

این در حالی است که در دولت گذشته تاخیر در تحویل بودجه تا جایی پیش رفته بود که حتی لایحه ای که باید نیمه آذرماه می رسید در اسفند به مجلس داده می شد.

بخشنامه بودجه سال 1395 در اواسط شهریور ماه از سوی رییس جمهور ابلاغ و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گرفت تا طبق ضوابط تعیین شده در این بخشنامه، بودجه سال بعد سازمان مربوطه را برآورد و به سازمان مدیریت اعلام کنند.

مدیریت ثبات اقتصاد کلان، انضباط مالی و بودجه ای و کاهش کسری تراز عملیاتی، اصلاح نظام مدیریتی و مالکیتی و ساماندهی طرح های عمرانی، اصلاح نظام مالی و افزایش بهره وری شرکتهای دولتی، توسعه زیرساختی و زیربنایی، تقویت تعادلهای منطقه ای، همچنین ارتقا ظرفیتهای علمی، فرهنگی و سرمایه انسانی کشور از سیاستهای کلی بودجه 1395 است.

آنطور که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده است بودجه عمومی سال آینده حدود 213 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 147 هزار میلیارد برای اعتبارات هزینه ای، 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و 7 هزار میلیارد تومان هم بودجه تملک دارایی سرمایه ای بابت اوراق مشارکت سررسید شده است.

اما برای قیمت نفت در بودجه سال بعد سه سناریو 42، 45 و 50 دلاری برای فروش هر بشکه در نظر گرفته شده که در مجموع رقمی نزدیک به 68 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را تامین خواهد کرد این درحالی است که منابع ارزی ناشی از فروش نفت که از سوی وزارت نفت به دولت تحویل خواهد شد و رقمی نزدیک به 22 میلیارد دلار برآورد می شود، با نرخ تبدیل به ریال 3100 تومان پایه گذاری شده است.

بر این اساس نرخ دلار در بودجه سال بعد نسبت به نرخ 2850 تومانی امسال حدود 250 تومان افزایش دارد.

اما با توجه به پیش بینی تورم 11 تا 12 درصدی برای سال آینده، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت حدود 10 درصد در نظر گرفته شده است، هر چند که نوبخت تاکید کرده است که میزان افزایش حقوق کمتر از 10 درصد نخواهد بود.

به هر حال از امروز اول مهرماه سال 1394 تا 25 آذر ماه حدود 75 روز برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرصت باقی است تا بودجه سال بعد را در مهلت تعیین شده به مجلس ارائه کند، زمانی که رمزهای بیشتری را از بودجه سال بعد که با اجرای توافقات هسته ای به ویژه لغو تحریمها همراه است باز خواهد کرد.


 اخبار اقتصادی -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------