خیز مافياي مسکن براي افزايش قيمت‌ها



اخبار,اخباراقتصادی, بازار  مسکن

گرچه شماري از فعالان و دست‌اندرکاران قاطعانه هرگونه افزايش نجومي قيمت طي امسال و سال آينده در بازار مسکن را منتفي مي‌دانند اما شواهد نشان مي‌دهد مافياي مسکن براي افزايش قيمت‌ها خيز برداشته است.

چندي پيش عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تشريح وضعيت بازار مسکن به مردم توصيه کرد نسبت به ورود به اين بازار و خريد مسکن تا پايان سال اقدام کنند چراکه دوره رکود اين بخش رو به پايان است و نبايد فرصت را از دست داد.

به گزارش تسنیم ايرج رهبر با اشاره به اين‌که يک سال است که ثبات در بازار مسکن احساس مي شود، گفته بود: «چنانجه مردم قصد خريد دارند، بايد به سرعت دست به کار شوند وگرنه زمان را از دست مي‌دهند چون افزايش تقاضا بعد از يک دوره رکود حتما روي داده و در اين صورت مردم براي خريد هجوم مي آورند و مسکن مسلما استعداد افزايش قيمت را دارد.»

وي افزود: توصيه مي کنم الان که بازار مسکن به وضعيت ثبات رسيده، مردم از هرگونه انتظار پرهيز کنند و اگر تصميم به خريد خانه دارند، ترديد نکنند.

اما نگاهي به اظهارات ساير دست‌اندرکاران بازار مسکن از جمله رئيس اتحاديه مشاوران املاک حکايت ديگري را درباره بازار مسکن طي امسال و سال بعد بازگو مي‌کند.

حسام عقبايي اواسط شهريور ماه امسال به تسنيم گفته بود: «بازار مسکن در سال 94 وضعيتي رو به رشد دارد و پيش‌بيني ما اين است که در ماه هاي باقيمانده سال مردم در خصوص سرمايه‌گذاري در مسکن يا انجام معاملات به دليل بحث توافق انتظار مي‌کشيدند تا ببينند بازار چه مي‌شود، بخشي از اين منتظران در حوزه اقتصاد مسکن قاعدتا به بازار مسکن ورود پيدا مي‌کنند. پيش‌بيني مي‌کنم تا پايان سال شاهد افزايش حجم معاملات مسکن خواهيم بود.

ظرفيت افزايش قيمت مسکن و رشد آن با توجه به نبود نقدينگي در دست مردم وجود ندارد و از سوي ديگر نداشتن قدرت خريد و نزديک شدن قيمت مسکن به قيمت‌هاي واقعي، نبود تسهيلات خاص مسکن، حجم انباشته توليدکنندگان مسکن، ايجاد انگيزه‌ براي توليد آپارتمان کوچک و کاهش روند توليد ساختمان همگي دست به دست هم مي‌دهند تا قيمت‌ها ثابت بماند.

جهش قيمت يا سونامي قيمتي يا رشد نامتعارف و غيرمنطقي را تا پايان سال جاري پيش‌بيني نمي‌کنم و بازاري تقريبا آرام و به دور از هر گونه طوفاني خواهيم داشت. در يکي دو سال پيش رو شاهد کنش و واکنش آنچناني در بازار مسکن در قيمت‌ها نخواهيم بود.»

گرچه بخشي از سخنان دست اندرکاران ساخت و ساز مسکن در رابطه با رکود و انتظار مردم براي کاهش قيمت ها با واقعيت‌هاي بخش مسکن همخواني دارد، اما شواهد نشان مي‌دهد اقدامات پيدا و پنهاني براي تحريک مردم جهت ورود به بازار مسکن با هدف نهايي افزايش قيمت ها در حال انجام است.

اواخر سال گذشته دلالان و سوداگران بازار مسکن اقدام به انتشار شايعاتي در خصوص افزايش قيمت مسکن کردند تا به اين وسيله زمينه افزايش نرخ‌ها را فراهم کنند، اما آنها به اين هدف خود در سالي که گذشت نرسيدند. حال به نظر مي‌رسد پس از سپري شدن حدود 7 ماه يکبار ديگر مافياي بازار مسکن دست به کار شده و در صدد است با انتشار شايعاتي سرنوشت شومي را براي اين بخش رقم بزنند.

بازار مسکن از خردادماه 92 وارد رکود شد و امروز پس از گذشت دو سال و اندي همچنان در پاييز 94 نيز وضعيت پايداري را از اين حيث پشت سر مي‌گذارد.

اما با اين حال بايد منتظر اظهارنظرهاي متعددي در رابطه با افزايش قيمت‌ مسکن آن هم از سوي برخي فعالان اين بخش بود. فعالاني که طي سال‌هاي متمادي براي ساخت و ساز خود در بخش مسکن سودهاي تا 150 درصدي داشته‌اند و با گسترده شدن دامنه رکود به هر اقدامي براي بر هم زدن جو آرام مسکن دست خواهند زد.

  اخبار اقتصادی  -   تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------