آخرین اخبار اقتصادی

تعطیلی پنجشنبه‌ها,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هشدار رییس اتاق بازرگانی؛ خطر حذف ایران از نقشه تجارت جهانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات…

بورس بالاخره لبخند زد



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار بورس

روز گذشته جزییات برجام هم در مجلس تصویب شد تا آخرین پازل و نگرانی‌های سهامداران برطرف شود و بر بستر همین اتفاق هم شاخص بعد از مدت‌ها رشد کرد تا نشان دهد برخلاف همیشه این بار معامله‌گران این تحول را جدی گرفته‌اند. البته باید منتظر روزهای آینده نیز بود تا با تحلیل دقیق‌تری درباره واکنش بورس و فعالان آن نسبت به آینده این بازار ارزیابی صورت بگیرد.

 در این ارتباط عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن با اشاره به تحرکات صنایع بورسی و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای بازار سهام در کوتاه‌مدت، رقم شاخص کل را تا پایان سال پیش‌بینی کرد. حمیدرضا کاهدی ضمن اشاره به وضعیت معاملات و تحرکات صنایع بورسی اظهار داشت: به دلیل رکود سنگین حاکم بر اقتصاد کشور نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صنایع بورسی پیش‌بینی کرد.

البته تحرکات مثبتی در گروه معدنی به جهت رشد قیمت‌های جهانی مشاهده می‌شود که در صورت تداوم آن می‌توان بهبود نسبی را در این گروه انتظار داشت. وی با تاکید بر اینکه اتمام روند روزهای نزولی و برگشت بازار سهام در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، گفت: پیش‌بینی می‌شود موج منفی ناشی از وضعیت گروه بانک در بورس نمایان شود.

این در حالی است که نمونه این روند منفی در گروه خودرویی به وضوح قابل مشاهده بود به طوری که قیمت سهام لیدر این صنعت یعنی ایران‌خودرو از بالای 300 تومان به زیر 170 تومان کاهش پیدا کرد.


پیش‌بینی موج منفی
کاهدی در واکنش به این مطلب که موج منفی پیش‌بینی‌شده متاثر از چه اتفاقی در گروه بانکی رخ خواهد داد، گفت: با توجه به شرایط بحرانی صنعت بانکداری در کشور، ارزیابی مناسبی از گزارش‌های شش‌ماهه این گروه نیز وجود ندارد و بازار سهام منتظر صورت‌های مالی منفی از این شرکت‌ها خواهد بود که به واسطه ارزش بازار این صنعت، بورس را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. به گفته این تحلیلگر بازار، البته گزارش‌های ناخوشایند شش ماهه مختص این گروه نیست و دیگر صنایع و شرکت‌های بورسی هم با شرایط بهتری روبه‌رو نخواهند بود. کاهدی با اشاره به بی‌تفاوتی بورس نسبت به خبرهای مثبت پیرامونی خاطرنشان کرد: طبیعی است هر خبر مثبتی تاثیرگذاری قابل توجهی در بازار سهام نخواهد داشت و ممکن است اثر آن کوتاه‌مدت باشد.

از همین رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه در انتظار خبرهای خوش از جنس تغییرات اساسی در برخی متغیرهای تاثیرگذار بر صنایع بورسی است. وی ادامه داد: به عنوان نمونه بازار سهام در انتظار تعیین‌تکلیف نهایی نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. درحالی صحبت از نهایی شدن نرخ 13 سنت است که برخی نیز در تلاش برای کاهش آن به 9 سنت هستند. البته احتمال کاهش نرخ خوراک به 9 سنت بعید به نظر می‌رسد و با تثبیت نرخ 13 سنت نمی‌توان انتظار تفاوت خاصی در سودآوری این گروه را داشت.

 

عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن با اشاره به کنترل شاخص در معاملات بازار سهام گفت: متولیان بازار به دنبال مثبت یا منفی کردن بورس نیستند بلکه هدف اصلی‌شان ثابت نگه داشتن وضعیت فعلی است. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ورود پول‌های تازه به بازار سرمایه و حتی بازارهای موازی دور از انتظار است، حرکت شاخص تا پایان سال را پیش‌بینی کرد و گفت: کاهش شاخص بورس به زیر 60 هزار واحد محتمل بوده این در حالی است که در صورت به وقوع پیوستن سناریوی بانک‌ها و رسیدن موج منفی به بورس کف کانال شاخص 57 هزار واحد پیش‌بینی می‌شود.

فرصت‌ها و تهدیدها
کاهدی در ادامه درباره فرصت‌ها و تهدیدهای بازار سهام در آینده نزدیک اظهار داشت: در حالی اتفاقاتی همانند رشد نرخ‌های جهانی نفت و فلزات و افزایش قیمت دلار می‌تواند به عنوان محرک‌های مثبت در بورس و صنایع مطرح باشد که در مقابل بخشنامه بودجه دولت برای سال ۹۵ چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. وی افزود: براساس بخشنامه منتشر شده کاهش بودجه عمرانی قابل توجه بوده و در مجموع ارقام در نظر گرفته در بودجه 95 حاکی از تداوم سیاست انقباضی دولت و رکود به واسطه کنترل تورم در سال آینده است.


 اخبار اقتصادی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------