جزئیات تازه از چگونگی تولید بنزین از پتروشیمی+ اسناد



اخبار,اخبار اقتصادی,تولید بنزین از پتروشیمی

به نظر می‌رسد داستان بنزین پتروشیمی و حاشیه های آن تمامی ندارد. در حالی که با مخالفت‌های منتقدان تولید این نوع بنزین به دلیل تاثیر آن بر آلودگی هوا و محیط زیست، در نهایت با مهر تایید وزیر نفت و سپس مصوبه هیات وزیران تولید بنزین با رفرمیت پتروشیمی ها متوقف شد، سال گذشته فردی به عنوان مبدع بنزین پتروشیمی عنوان کرد که اگر طرح وی به صورت کامل اجرا می‌شد، به هیچ وجه بنزین تولیدی آلوده کننده نبود، اما اکنون در حالی که حدود یک سال و نیم از توقف تولید این نوع بنزین می‌گذرد، فردی جدید با ارائه اسناد و مدارک رسمی عنوان کرده که وی مبدع تولید بنزین از پتروشیمی‌ها است.

 طی سال‌های گذشته با توجه به نیاز ایران به بنزین، واردات آن از سوی برخی کشورها تحریم شد تا کشورمان تحت فشار بیشتری قرار گیرد،‌ اما در همان زمان طرحی در وزارت نفت دولت دهم اجرا شد که سر و صداهای زیادی را در دولت یازدهم به پا کرد. 26 آبان 1388 بود که مراسم نمادین آغاز طرح تولید ضربتی بنزین برگزار شد و میرکاظمی - وزیر نفت وفت - اعلام کرد که هدف از اجرای این طرح به نمایش گذاشتن توانایی کشور برای تامین بنزین از منابع داخلی است.

این طرح که همان تولید بنزین با استفاده از رفرمیت پتروشیمی‌ها بود، اگرچه بنا به اقتضای شرایط آن روز توانست کشور را در تامین بنزین تا حدودی خودکفا کند، اما به دلیل نقش بالای این نوع بنزین در آلایندگی هوا زیر سوال بود و از سوی عده‌ای با انتقاد مواجه شد. اگرچه این انتقادات با بی توجهی مقامات نفتی دولت دهم مواجه شد اما در دولت یازدهم نیز این موضوع ادامه داشت؛ به طوری‌که معصومه ابتکار - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - در سخنانی با بیان این‌که هیچ کدام از استانداردها در زمینه تولید بنزین به طور کامل اجرا نمی‌شود و بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست، از پنهان کاری‌های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها ابراز تاسف کرد.
اخبار,اخبار اقتصادی,تولید بنزین از پتروشیمی

در نهایت با تایید وزیر نفت مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید شده با رفرمیت پتروشیمی‌ها، تولید بنزین پتروشیمی‌ها از ابتدای خرداد‌ ماه 1393 متوقف شد و بنا به ابلاغیه هیات دولت به وزارت نفت مبنی بر قطع دریافت اکتان افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو 4 توسط وزارت نفت جبران شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته بود که فردی به نام (ف. پ) درگفت‌وگو با یکی از ماهنامه‌ها به عنوان مبدع بنزین پتروشیمی اعلام کرد که در زمان تحریم و فشارهای بین المللی و کمبود بنزین در کشور، طرح تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی را ارائه دادم. این در حالی بود که قرار بود این طرح فقط در زمان تحریم مورد استفاده قرار گیرد و به همین منظور هم به طرح ضربتی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی معروف شد.

وی همچنین اعلام کرد که در صورتی که طرح اولیه به صورت کامل به اجرا در می‌آمد، محصول تولید شده نهایی بود. به این معنا که این محصول به امتزاج با بنزین پالایشگاه‌ها جهت توزیع نیازی نداشت و می توانست به صورت مستقیم وارد بازار مصرف شود.

به گفته وی طرح اولیه در پتروشیمی بوعلی سینا ظرف مدت 48 ساعت اجرا شده و نیتجه آن مثبت بوده، اما در ادامه و در روزها و ماه‌های بعد از آن این طرح به صورت ناقص اجرا شد.

اما اکنون با گذشت حدود شش سال از آغاز طرح تولید بنزین با رفرمیت پتروشیمی ها فردی به نام محمدرضا پیرچراغعلی، که کارشناس نفت و کارمند وزارت نفت با حدود 20 سال سابقه خدمتی است، مدعی شده که نخستین بار در سال 1386 این طرح از سوی وی و با حضور مشاورین و معاونین ریس جمهور در نهاد ریاست جمهوری مطرح شده و حتی با نام وی و کشور جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی شده است.

در این باره پیرچراغعلی با بیان اینکه اختراع وی با عنوان تولید بنزین با استفاده از اختلاط برش های نفتی( Blending ) در داخل و خارج از کشور به ثبت رسیده است به خبرنگار ایسنا گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده (Searching) از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و سازمان (EPO) اروپا تا کنون چنین روشی برای تولید بنزین در دنیا وجود نداشته و کارشناسان نفتی اروپایی و شرکتهای دارای لیسانس بارها سعی کرده بودند که مجتمع های پتروشیمیایی کاربری دوگانه داشته باشند، لیکن موفقیتی حاصل نشده بود و بنزین صرفا در پالایشگاه‌های نفت تولید می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه اختراع خود را در سال 1387 ثبت کرده و اسناد آن در اداره کل مالکیت صنعتی موجود است، خاطرنشان کرد: منظور از اختلاط برش‌های نفتی، ترکیب رفرمیت پتروشیمی‌های آروماتیکی با نفتای تصفیه شده، بوتان برای افزایش فشار و ...است و اکنون در چین، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس این روش برای تولید بنزین استفاده می‌شود.

اخبار,اخبار اقتصادی,تولید بنزین از پتروشیمی

پیرچراغعلی مدعی شده که تا پیش از آغاز تحریم‌ها تلاش‌های بسیاری داشته تا از طرح ابداعی‌اش برای تولید بنزین استفاده شود و در این راستا در پی نامه به ریاست جمهوری، مسوول دفتر رییس جمهور در شهریور ماه سال 1386 نامه ای به نوذری - وزیر نفت وقت - داده تا از این روش برای تولید بنزین استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه درآن زمان وزارت نفت با وی همکاری نکرده و در این راستا مجددا نامه ای را در آذرماه 1386 به ریاست جمهوری نوشته است، تصریح کرد: در پی این نامه ریاست جمهوری نامه‌ای را خطاب به مرحوم کردان - قائم مقام وقت وزارت نفت - صادر کرده و در خواست مساعدت و ارائه گزارش را کرده که البته اصل مدارک هم موجود است.

پیرچراغعلی با اشاره به اینکه اقای (ف . پ) از همکاران وی در پتروشیمی نوری بوده است، خاطرنشان کرد: برای پیگیری طرح به تهران آمدم و به اداره کل پژوهش و فناوری وزارت نفت منتقل شدم و به منظور ارتقای کیفیت محصول نهایی، گروهی تشکیل دادم و به عنوان مخترع و سرپرست تیم، در خواست انتقال آقای (ف پ) و چند نفر دیگر از اساتید دانشکده نفت برای عضویت در این تیم مطرح کردم، اما متاسفانه در این زمینه همکاری نشد و در نهایت آقای (ف پ) پس از شش ماه با پیگیری بنده به تهران منتقل شد و همه اسناد و مدارک در اداره کل پژوهش و فناوری وزارت نفت موجود است.

وی با بیان اینکه مهندس نعمت زاده - مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی - در زمینه اجرای طرح و ارتقای کیفیت محصول نهایی جلسات متعددی تشکیل داد و تلاش بسیار زیادی انجام داد تا جاییکه در اردیبهشت ماه سال 1387 رسما و طی ابلاغ مصوبه ای اداره پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش را مکلف به همکاری و مساعدت کرد، به همین جهت قرار شد 100 لیتر بنزین به روش ابداعی تولید و تحویل بخش بازرگانی شرکت پالایش و پخش شود تا پس از انجام آزمایشات خودرو و زیست محیطی و استاندارد‌سازی، بنزین به روش ابداعی در حجم و مقیاس تجاری و صنعتی تولید شود.

وی اظهار کرد: با برکنار شدن مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این طرح عقیم ماند و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اختراعی که قبلا بنام بنده به ثبت رسیده بود را با عنوان دیگری و بنام خودش و اقای (ف. پ) که در جریان طرح قرار داشت، مجددا ثبت کرد و شروع به تولید در حجم و مقیاس تجاری و صنعتی در پتروشیمی بوعلی سینا نمود . با توجه به اینکه حفظ سلامتی مردم در هر کاری اولویت داشته و از اهمیتی ویژه ای برخوردار است و اصولا کار با مواد شیمیایی و نفتی ذاتا دقیق و حساس است، هر گونه اشتباهی در اجرای فرمولاسیون یا تغییر کمی و کیفی مواد اولیه میتواند باعث حوادث غیر قابل جبرانی شود. بنده طی مکاتباتی مراتب را به مسئولین وقت وزارت نفت وسایر دستگاههای ذیصلاح اطلاع دادم و در همین خصوص اسناد رسمی وجود دارد که عندالزوم ارائه می‌شود.

اخبار,اخبار اقتصادی,تولید بنزین از پتروشیمی

 

اخبار,اخبار اقتصادی,تولید بنزین از پتروشیمی


گواهی‌نامه ثبت اختراع بنزین
پیرچراغعلی خاطرنشان کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با انگیزه تصرف اختراع من و دستیابی به دانش فنی آن، در دادگاه اختراعات شهید بهشتی از من شکایت کرد اما به دلیل اینکه هیچگونه مساعدت فنی یا مالی با من نشده بود و اصولا تولید بنزین و فراورده های نفتی یا آزمایش روی سوخت خودرو در اساسنامه شرکت مذکور قید نشده بود و با رعایت قوانین ثبت اختراع و حق مالکیت فکری، دادگاه من را مخترع شناخت و شکایت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را رد کرد. سپس مرا به کمیسیون رسیدگی به تخلفات شرکت ملی صنایع پتروشیمی معرفی کردند و حقوق ماهیانه‌ام را به مدت یک سال مسدود کردند که اسناد آن موجود است.

پیرچراغعلی در سال 1389 و در شرایطی که حقوق ماهیانه اش مسدود بود، توسط کمیسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به اتهام غیبت غیر موجه اخراج شد. وی در سال 1392 در دولت تدبیر و امید به هیات عالی نظارت بر تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری شکواییه ای نوشته و این هیات با بررسی پرونده وی رای اخراج مخترع را نقض و باطل اعلام کرد که هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات کارکنان وزارت نفت نیز آن را برای اجرا ابلاغ کرده است اما بنا به اظهارات مخترع که ایثارگر و جانباز جنگ تحمیلی نیز هست، علیرغم موافقت هیات تجدیدنظر تخلفات اداری کارکنان نفت و مسئولین وزارت نفت با اعاده خدمت وی متاسفانه دست هایی در کار است که همچنان مانع از اعاده بخدمت وی شده اند و از رای مقامات قانونی استنکاف می ورزند و در همین خصوص اسناد رسمی وجود دارد که بزودی منتشر میشود .


در نهایت این مخترع در شرایطی که دشمنان با تبلیغات سیاسی طرح تحریم بنزین را مطرح و اجرا کردند، با صرف هزینه شخصی اختراع بنزین را در سازمان جهانی مالکیت فکری و بیش از 200 کشور جهان از جمله امریکا و کانادا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به نام کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت رساند و افتخار دیگری در عرصه های بین المللی برای کشور کسب کرده است که خبر آن در رسانه های خارجی و داخلی منتشر شد است .

پیرچراغعلی با ذکر این که در مقایسه با شجاعت و استقامت و از جان گذشتگی رزمندگان و جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی کار بسیار کوچکی انجام داده است گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال نوآوری و شکوفایی نامیده شده بود، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده است. وی همچنین از ریس جمهور دولت تدبیرو امید تقاضا کرده که عنایت و توجه بیشتری به قشر مخترعین و پژوهشگران کشور داشته باشد.


 اخبار  اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------