آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

برنامه‌های ایران و آذربایجان برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری چیست؟



اخبار,اخباراقتصادی,همکاری‌های اقتصادی  ایران  وباکو

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان، مسیرهای ترانزیتی ایران را امن‌ترین، نزدیک‌ترین و اقتصادی‌ترین راه ترانزیتی برای کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان دانست و گفت: روابط تهران - باکو در حال گسترش است و این روابط در دوره پساتحریم فرصت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های تجارت، ترانزیت، گردشگری و نفت و گاز برای همکاری دو کشور ایجاد خواهد کرد.

محسن پاک‌آیین، دیپلمات 61 ساله کشورمان که از سال 1360 فعالیت خود را در وزارت خارجه آغاز کرده و سه سال است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو است، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از سفر هیات‌های اقتصادی و تجاری و مسئولان آذربایجان به ایران و همچنین برنامه‌های سفارت کشورمان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و معرفی ظرفیت‌های تجاری ایران و منطقه بندر انزلی به فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان خبر داد.

مراحل پایانی لایحه موافقت‌نامه ایران و آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های مارازاد و اردوباد
پاک‌آیین با اشاره به سفر جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان گفت: این سفر از روز دوشنبه 27 مهر آغاز شد. وی در راس هیاتی به نخجوان، باکو و گنجه سفر کرده و با مقامات ارشد جمهوری آذربایجان پیرامون چگونگی توسعه مناسبات دو کشور گفت‌گو کرد. چند روز پیش نیز سند توافقنامه اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا امضا شد که براساس آن، پروژه اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در سال 2016 به اتمام می‌رسد.

به گفته او این سند که با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران و وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به امضا رسیده و قرار است تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی و سپس تا دو کیلومتر در داخل خاک ایران ادامه دهد.

این دیپلمات ایرانی هم‌چنین به دیدار واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با همتای آذریش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این دیدار اعلام شد همکاری‌های فنی بین وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری دو کشور در زمینه‌های ICT به ظرفیت بالایی خواهد رسید.

وی ادامه داد: هم‌چنین ظرفیت‌های بخش خصوصی دو کشور در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز بسیار بالا است و در ادامه این روند، توسعه روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را شاهد خواهیم بود.

سفیر کشورمان در باکو از آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌ها در بخش ترانزیت باند پهن، امور فضایی، تجهیزات مخابرات، نرم افزارها، فیبرنوری، پست و تحقیقات به باکو خبر داد و افزود: خوشبختانه لایحه موافقت‌نامه جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برقی مارازاد، اردوباد مراحل پایانی خود را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند و تاسیس این نیروگاه نقش مهمی در صدور و انتقال برق خواهد داشت.

500 میلیون دلار حجم مبادلات رسمی غیرنفتی ایران آذربایجان/ سالانه یک میلیون آذری به ایران سفر می‌کنند
پاک‌آیین گفت: علاوه براین همکاری‌های دو کشور در بخش‌های تجارت، ترانزیت، انرژی و گردشگری فعال است و حجم مبادلات رسمی غیرنفتی به حدود 500 میلیون دلار می‌رسد، اضافه بر آن ما سالانه حدود 250 میلیون دلار از سواپ گاز آذربایجان به نخجوان و 250 میلیون دلار از سرمایه‌گذاری در حوزه شاه دنیز دریای خزر درآمد داریم و مجموعا بیش از یک میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی دو طرف است.

او ادامه داد: علاوه بر این سالانه یک میلیون آذری به ایران سفر می‌کنند که اگر هر کدام حداقل 500 دلار هزینه کنند رقم قابل توجهی می‌شود. در حوزه‌های ترانزیت نیز باید بگویم راه ایران امن‌ترین، نزدیک‌ترین و اقتصادی‌ترین راه ترانزیتی برای کشورهای این منطقه از جمله جمهوری آذربایجان است و درآمد خوبی نیز در این حوزه هر دو کشور به دلیل دریافت عوارض دارند. از خطوط ریلی، از خطوط جاده‌یی و دریایی ایران استفاده می‌شود. ارتباطات بخش‌های خصوصی و تجار دو کشور نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

منطقه آزاد انزلی فرصتی کم‌نظیر برای افزایش حجم مبادلات بین کشورهای حاشیه خزر است

پاک آیین درباره منطقه آزاد انزلی نیز تاکید کرد که این منطقه در مجاورت دریای خزر یک فرصت کم‌نظیر برای افزایش حجم مبادلات بین کشورهای حاشیه خزر است. این منطقه دارای مزیت و ظرفیت‌های بسیار خوبی است و می‌توان پروژه‌های خوبی را برای ارتقای فعالیت‌های حمل و نقل در خزر برنامه‌ریزی کرد.

تشکیل شورای همکاری منطقه آزاد کشورهای همسایه خزر اقدامی ارزنده است
سفیر کشورمان هم‌چنین تشکیل شورای همکاری منطقه آزاد کشورهای همسایه خزر را نیز اقدامی ارزنده و مفید خواند و گفت: این امر باید مورد پیگیری قرار گیرد. در این زمینه می‌توانیم از امکانات اکو نیز برای همکاری‌ها استفاده کنیم و اطلاعات کافی درباره زمینه‌های همکاری کسب کنیم.

وی با اعلام این که توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و معرفی ظرفیت‌های تجاری این منطقه به فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان در دستور کار سفارت قرار دارد، افزود: از آن جا که منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است، کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات را از طریق منطقه آزاد انزلی انجام می‌دهند.

سفیر کشورمان در آذربایجان این طور ادامه داد که معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره‌برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، امکان فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی و بیمه‌ای در این منطقه، علاوه بر مزایای قانونی هم‌چون امکان مالکیت و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تا میزان 100 درصد از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید است برای فعالان اقتصادی، تولیدی، فعال‌سازی پروژه‌های راکد عمرانی و بورس کالای منطقه؛ رونق فضای تجاری نیز با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

برگزاری دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی اواخر سال جاری میلادی در تهران
پاک‌آیین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بررسی روابط تهران - باکو پرداخت و گفت: روابط ایران و آذربایجان در حال گسترش است و در دوره پساتحریم فرصت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های تجارت، ترانزیت، گردشگری و نفت و گاز برای همکاری دو کشور ایجاد خواهد شد. تهران و باکو می‌توانند با توجه به منافع مشترک و تنوع زمینه‌های همکاری، منافع ملی خود را تامین کنند. جمهوری آذربایجان و برخی از کشورهای اروپایی علاقمندند که ایران پس از تحریم‌های اقتصادی به طرح‌های تاپ و تاناپ (خط لوله‌های انتقال گاز خزر به اروپا) ملحق شود.

وی تاکید کرد: در همین راستا، همکاری زمینه انتقال گاز برای ایران به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گازی قابل توجه است و میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان چند طرح از جمله مشارکت در تاناپ مورد مذاکره قرار گرفته است. در سفر اخیر شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنعت و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به تهران نیز طرح‌های مشترک میان دو کشور در زمینه صنعت، معدن، تجارت، ترانزیت و گردشگری مورد مذاکره قرار گرفت. در نهایت نیز این مطلب را اضافه می‌کنم که قرار است دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی در تهران برگزار گردد که فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌هاست.

سفیرکشورمان در پایان با اظهار امیدواری از آینده روابط تهران - باکو خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند از راه تعامل سازنده با یکدیگر و طی مشارکت با کشورهای دوست و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود جایگاه خود را به عنوان بازیگران اقتصادی در منطقه ارتقاء بخشند.

 اخباراقتصادی  - ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------