آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

پیش‌بینی رشد برای معاملات مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی, بازار مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اعلام کرد: با وجود اینکه بازار مسکن این روزها از رونق افتاده است اما با توجه به تقاضای انباشته‌ای که از سوی متقاضیان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های پایانی سال جاری بازار مسکن شاهد رونق و تحولات چشمگیری باشد.

حسام عقبایی با بیان اینکه طبق روال هر سال به دلیل پایان فصل نقل‌وانتقالات مسکن، در مهر ماه میزان معاملات کاهش می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تقاضای مسکن همواره در کشور وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود در پاییز و زمستان سال جاری میزان معاملات در این بازار افزایش چشمگیری داشته باشد.  وی در پاسخ به اینکه آیا این رونق به همراه افزایش قیمت خواهد بود، اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده و آمار‌های رسمی موجود در کشور، قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.

عقبایی با تاکید براینکه عوامل زیادی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار است که الان این عوامل وجود ندارد، گفت: سیاست دولت کنترل تورم است ضمن آنکه اقتصاد کشور به دلیل سیاست‌های خارجی، با ثبات همراه شده است بنابراین احتمال افزایش جهشی قیمت‌ها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با تاکید بر اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت را تا پایان سال نداریم، اظهار کرد: در نیمه دوم سال به خصوص در زمستان احتمال افزایش تعداد معاملات مسکن را داریم.


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: برای متقاضیان بازار مسکن همواره این سوال مطرح است که چه زمانی برای خرید مسکن مناسب است؛ همان‌طور که تجربه ثابت کرده است 6 ماه دوم سال بهترین زمان برای خرید ملک است زیرا بازار به ثبات قیمت می‌رسد و خریداران علاوه بر حق انتخاب بیشتر، می‌توانند با آرامش معامله خود را انجام دهند. وی با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر با رکود همراه است و بهترین زمان برای خرید مسکن است، افزود: متقاضیان واقعی خرید مسکن می‌توانند وارد بازار شده و با قیمت‌های مناسب تری نسبت به سال‌های گذشته، واحد مورد نظر خود را خریداری کنند.

در این باره،‌ گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز نشان می‌دهد:‌ روند قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن پس از طی یک روند صعودی نسبتا شدید، از تیرماه سال ۱۳۹۲ از ثبات نسبی برخوردار بوده و به حدود ۴‌میلیون‌تومان به ازای هر مترمربع رسیده است.

بنابر این گزارش بررسی بازار مسکن و بازارهای رقیب با استفاده از آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می‌دهد که از خردادماه سال ۱۳۹۲ از نوسانات در این بازارها کاسته شده است و از ثبات نسبی برخوردار شده‌اند.


رخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی طی دو سال اخیر، همواره بالغ بر ۱۱ درصد بوده لذا قیمت حقیقی مسکن به‌صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است و در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال ۱۳۹۴، سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می‌یابد به‌طوری که قیمت حقیقی مسکن (قیمت اسمی تعدیل شده با شاخص تورم عمومی) در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ برابر با قیمت اسمی مسکن در فرورین ماه سال ۱۳۹۰ است.


با این حال، حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران، یکی از عوامل اصلی رکود بازار مسکن را سیاست‌های پولی و بانکی کشور دانست و افزود: شکی نیست یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی به خصوص در بخش مسکن ناشی از سود بالای سپرده‌های بانکی است.

وی با اشاره به اینکه این عامل در کنار قاچاق کالا موجب شده که تولیدکنندگان امکان رقابت نداشته باشند، گفت: اگر شورای پول و اعتبار و تیم اقتصادی دولت به این امر توجه کنند و نرخ سود بانکی را کاهش دهند، به‌طور حتم سرعت خروج از رکود افزایش خواهد یافت.
رئیس کمیسیون تخصصی املاک درباره نرخ پیشنهادی سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: سود بانکی باید متناسب با تورم و نرخ بازدهی سایر بازارها تنظیم شود و به نظر می‌رسد که در فاز اول باید ۵ تا ۸ درصد این نرخ کاهش یابد. البته تعیین نرخ سود بانکی نباید به‌گونه‌ای باشد که برخی موسسات غیرمجاز، در عمل، سودهای به مراتب بالاتر از نرخ مصوب به مشتریان خود پرداخت کنند.

عقبایی با اشاره به آمارهای معاملات مسکن در مهرماه گفت: در ۱۲ روز اول مهرماه در شهر تهران تعداد 4610  قرارداد خرید و فروش و 6106 قرارداد اجاره به ثبت رسیده که در مجموع در این مدت ۱۱ هزار و ۲۹ قرارداد مسکن منعقد شده است. وی با اشاره به آمارهای معاملات مسکن در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران ۱۲ روز اول مهرماه، ۱۶ هزار و ۹۵۸ قرارداد خرید و فروش و 7843 قرارداد اجاره ثبت شده که در مجموع تعداد معاملات مسکن به ۱۵ هزار و ۲۵۷ قرارداد رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص معاملات در کل کشور افزود: در ۱۲ روز ابتدای مهرماه، ۲۸ هزار و ۲۵۳ قرارداد خرید و فروش و ۲۹ هزار و ۳۴۴ قرارداد اجاره ثبت شده که در مجموع همه قراردادها به رقم ۵۲ هزار و ۹۹۳ قرارداد رسیده است.


عقبایی با اشاره به معاملات شهریورماه ادامه داد: در شهریور قرارداد خرید و فروش در کل کشور به رقم ۸۸ هزار و ۲۱۶ قرارداد و اجاره به ۷۱ هزار و ۷۵ قرارداد رسیده، همچنین در شهر تهران ۱۴ هزار و ۷۲۶ قرارداد خرید و فروش و ۲۰ هزار و ۱۲۹ قرارداد اجاره به ثبت رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام اینکه احتمال کاهش ۱۵ درصدی اجاره بها در ماه‌های پیش رو وجود دارد، افزود: امیدواریم بازار خرید و فروش مسکن در پاییز و زمستان امسال رونق بگیرد تا شرایط بهتری برای خریداران و سازندگان ایجاد شود. وی با تاکید بر اینکه امیدواریم نیمه دوم سال شاهد رونق بهتر بازار مسکن باشیم، اظهار کرد: رونق نسبی بازار در فصل زمستان می‌تواند بازار معاملات مسکن در بهار سال ۹۵ را با شرایط جدیدی روبه‌رو کند و رونق خوبی را در سال آینده به دنبال داشته باشد.


 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------