آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

پراید استاندارد است اما برای رانندگان غیرعصبی !



اخبار,اخباراقتصادی, کیفیت  خودرو

 درحالی که کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی این روزها به شدت مورد انتقاد مصرف کنندگان و متقاضیان خرید قرار گرفته ، اما آن سوتر اظهارات عجیب برخی مسئولان در خصوص استاندارد بودن چنین خودروهایی به نقل محافل کارشناسی و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

 ‌اخیرا برخی مدیران خودروسازی داخلی ونیز مسئولان سازمان ملی استاندارد در اظهاراتی تامل برانگیز به دفاع از کیفیت محصولات تولیدی پرداخته اند که در نوع خود بسیار جالب و البته عجیب است . به تازگی یکی از مسئولان سازمان استاندارد اعلام کرده که خودروی "پراید" برای رانندگان غیر عصبی مناسب است. با اعلام چنین نظری، طولی نکشید که این جمله در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مورد بحث و نقدهای بسیاری قرار گرفت. اما ظاهرا این گونه اظهارات در توجیه بی کیفیت بودن برخی مدل های خودرو در حال مرسوم شدن است چرا که به تازگی اظهار نظری در خصوص اینکه خودروی پراید استاندارد است ،اما با کیفیت نیست نیز در برخی رسانه ها به چشم می خورد.


اظهاراتی ناامیدکننده
صحبت هایی بر خلاف شرح وظایف یک سازمان که وظیفه اصلی آن انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد و بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی است شاید حاکی از آن باشد که اصولا چرخه تولید کالاهای بی کیفیت آنقدر گسترده و پیچیده شده که براین اساس نباید عمده انتقادات را به مدیران این کارخانجات وارد کرد چرا که به نظر می رسد باید با نگاهی کلی و واقع بینانه تر دلایل اصلی و تسهیل کننده ساخت کالاهای بی کیفیت و غیر ایمن شناخته شود.

 

سازمان ملی استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی نشر و تدوین استانداردهای ملی وظایف خطیری از جمله نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری ، کمک به بهبود روش های تولید و کارآیی صنایع و... را بردوش دارد اما جدیدا یکی از مسئولان این سازمان با اعلام اینکه خودروی پراید برای رانندگان غیرعصبی مناسب است ، تعاریفی جدید از معنای استاندارد و کیفیت را برای جامعه رونمایی کرده که دقیقا بر خلاف اهداف تعریف شده سازمان ملی استاندارد است.

 

 

این مسئول علاوه بر اینکه خودروی پراید را برای رانندگان غیر عصبی خوب توصیه کرده ، معتقد است استاندارد در معنای خود، کیفیت را تعریف می‌کند اما این کیفیت ممکن است که باب میل همه مصرف‌کنندگان آن کالا نباشد!


خودرویی برای رانندگان "غیرعصبی" !
معمولا بسیاری از شرکت های تولید کننده خودرو در تولید محصولات خود سلیقه، میانگین سنی، جنسیت و علاقه مشتریان خود را طراحی مدل ،رنگ و موارد مختلفی می سنجند و سعی می کنند با توجه به این موارد محصولاتی جدید را تولید و یا مدل های قبلی خود را ارتقا و اصلاح کنند. به عنوان مثال برخی مدل های خودرو مناسب خانواده و سفر و برخی دیگر برای خانم ها یا آقایان و یا افراد جوان و مسن و البته خریداران هم با توجه به سلیقه خود به سمت استفاده از مدل های مورد نظر گرایش پیدا می کنند.

 

اما اینبار مسئولان گزینه جدیدی را درانتخاب خودروهای داخلی اضافه کرده اند و ظاهرا مدیران خودروسازی در زمان طراحی و تولید خودروی پراید ،عصبی ویا آرام بودن شخصیت مشتریان خود را در نظر می گیرند و از قرار معلوم این خودرو مناسب افراد آرام و غیر عصبی است. البته اینکه فردی از مجموعه سازمان ملی استاندارد چنین اظهاراتی آنهم به صورت رسمی و تایید شده را بیان می کند این ابهام را ایجاد می کند که سازمان مذکور اصولا بر اساس چه مبنا و تعاریفی استاندارد بودن کالاهای داخلی را مشخص می کند و ظاهرا این مسئول فراموش کرده که به دلیل غیرایمن و بی کیفیت بودن خودروهای داخلی هرلحظه سوانح مرگبارودلخراشی در جاده های کشوررخ می دهد و در جریان این تصادفات دیگرآرام ویا عصبی بودن بودن راننده و سایر سرنشینان آن نمی تواند تاثیری در جلوگیری از وقوع حادثه داشته باشد .


پراید "استاندارد" اما "بی کیفیت" است!
در ادامه اظهارات جدید درباره خودروی پراید این مسئول باز هم موضوع استاندارد بودن آن را به میان آورده وعنوان کرده پراید یک خودروی استاندارد است، ولی کیفیت لازم را ندارد؛ چراکه سرعت 120 کیلومتر برای این وسیله نقلیه طراحی شده اما نمی‌تواند با این سرعت حرکت کند و همچنین لزومی ندارد همیشه سازمان ملی استاندارد جلوی کیفیت پایین محصولات تولیدی را بگیرد و همان طور که اکنون دیده می‌شود مردم خودشان، خرید نمی‌کنند. اصولا اینکه در توجیه بی کیفیت بودن پراید موضوع سرعت آن مطرح شده ،قابل توجه است چرا که در حال حاضر مشکل مصرف کنندگان این خودرو ، سرعت و شتاب آن نیست بلکه ایمنی و کیفیت پایین قطعات در مقابل قیمت نهایی آن به معضلی بزرگ تبدیل شده است.


اراده ای برای تغییر در صنعت خودروسازی وجود ندارد
یکی ازاعضای کمپین "نه به خودروهای داخلی" به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مسئولان سازمان ملی استاندارد به آفتاب یزد گفت: متاسفانه چنین سخنانی حاکی از واقعیت های بسیار نامطلوبی درعرصه تولید کالاهای داخلی است.

 

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک نهاد حاکمیتی وظیفه ارتقای کیفیت صنایع و کالاهای داخلی را بر عهده دارد وهر لحظه باید با تعریف سازو کارهای جدید به تسریع این امر کمک کند اما اینکه گفته شود خودرویی که غیر استاندارد و بی کیفیت بودن آن تقریبا مورد وثوق همگان است ، استاندارد است، درواقع تخطی از وظایف تعریف شده و وارونه جلوه دادن حقایق است. این فعال کمپین فوق با تاکید براینکه چنین اظهاراتی باعث می شود پیکان انتقادات از طرف مدیران خودروسازی داخلی به سمت سازمان ملی استاندارد نشانه رود، توضیح داد: اینکه گفته شود لزومی ندارد همیشه سازمان ملی استاندارد جلوی کیفیت پایین محصولات تولیدی را بگیرد و همان طور که اکنون دیده می‌شود مردم خودشان دیگر محصولات بی کیفیت ، نمی خرند در حقیقت نزول وظایف و شان آن سازمان تلقی می شود چرا که مردم را موظف به شناسایی و تشخیص بی کیفیت بودن محصولات تولیدی داخلی کرده و در واقع این بدان معناست که مصرف کنندگان خود باید به این واقعیت دست پیدا کنند که آیا محصولات باکیفیت هستند یا خیر که چنین موضوعی جای نگرانی های زیادی دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد نباید از وظایف خود شانه خالی کند و یا آنها را به مردم محول کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه توانایی خرید خودروهای گران قیمت و با کیفیت را ندارند و درنهایت با پس انداز و یا اخذ وام می توانند برخی محصولات ارزان ترداخلی را تهیه کنند چرا که در واقع مشتریان به خودرو نیاز دارند و چاره ای نیز جز استفاده از محصولات غیر استاندارد داخلی ندارند اما زمانی که دچار سوانح جانی و مالی می شوند متوجه عمق فاجعه می شوند که البته دیگر موثر نیست. وی اضافه کرد: آیا سازمان استاندارد چنین روندی را مد نظر قرار دارد و آیا بهتر نیست که سازمان مذکور به جای آنکه شرایطی را فراهم کند تا مردم به دلیل غیر استاندارد بودن از خرید صرف نظر کنند ، با جلوگیری از اعطای مجوز شماره گذاری به این گونه خودروها و تلاش برای ارتقای سطح استاندارد محصولات داخلی، مانع از هدررفتن حجم انبوهی از سرمایه های ملی شوند.

 

این فعال کمپین تحریم خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین ، با بیان اینکه به دلیل بی کیفیت بودن خودروی پراید قاعدتا معیارهای سنجش استاندارد زیر سوال می رود، گفت: در واقع سازمان استاندارد با این موضع گیری نشان داد که یکی ازحلقه ای مهم تولید محصولات بی کیفیت درعرصه خودرواست که تا الان این مسئله کمتر برای مردم در شبکه های اجتماعی و کمپین ها اعتراضی محرز شده بود و بیشتر انتقادات و حملات به سمت خودروسازان بود اما هم اکنون مشخص شد تا زمانی که شرایط برای تخطی وعدم کیفی سازی میسر است ، خودروسازان هم از این وضعیت به سود خود استفاده می کنند و بنابراین سازمان استاندارد هم دراین رویه مقصر است.


استاندارد سازی در هیچ خودروی داخلی رعایت نمی شود
در اینباره ایرج ندیمی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه " استاندارد به طور کلی شامل دو بعد است" در گفتگو با آفتاب یزد گفت: اصولا درخصوص موضوع استاندارد دو جنبه وجود دارد یکی شامل استاندارد جهانی و دیگری شامل استاندارد ملی است. وی با بیان اینکه مردم در مورد برخی خودروهای ایرانی به طور خاص وعام تصوراتی دارند، توضیح داد: در توضیح رعایت استاندارد خودروهای ساخت داخل ابتدا باید تعریف و منظور از کلمه استاندارد مشخص شود که آیا استاندارد ملی مد نظر است یا جهانی . وی ادامه داد: درحال حاضر هیچ کدام از خودروهای داخلی از استانداردهای بین المللی برخوردارنیستند چرا که این خودروها اصلا قابلیت ورود به بازارهای خارجی را ندارند و حتی در خود کشور نیزبدون مشتری مانده اند.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه استاندارد در کشورتعاریف محکم و اجرایی ندارد، خاطرنشان  کرد: دلیل این مسئله نیزاین است که استاندارد در ایران عموما توسطشرکت هایی انجام می شود که خود آنها نیز می توانند مشکلات زیادی را از جهت تعیین سطح استانداردها ایجاد کنند. وی اضافه کرد: به عنوان مثال دربحث معاینه فنی خودروها نیز چنین مشکلاتی بروزپیدا کرد و قرار شد شرکت ها و تعمیرگاه هایی زیر نظر خودروسازان این کاررا انجام دهند اما عملا شاهد بودیم که مکررا معاینه فنی در کشور زیر سوال رفته، چرا که به درستی انجام نمی شود.

 

این نماینده مجلس با تاکید براینکه تاکنون بارها به کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی ایرادهای جدی وارد شده است، افزود: با وارد شدن هرایراد به خودروسازان فرصت داده شد تا نسبت به کیفی سازی و رعایت استانداردها اقدام کنند و همین مسئله خود حاکی از این واقعیت است که نقص و مشکلات واقعا وجود دارد.

 

ندیمی با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی گفت: درحال حاضر می توان گفت که هیچ خودرویی در داخل وجود ندارد که صد درصد از نظر بازرسی کیفیت مورد تائید را داشته باشد یا در خصوص قطعات تائیدیه مطلق داشته باشد. وی ادامه داد: خودرو در ایران از نظر سطح استاندارد ملی مشکلاتی دارد و سازمان ملی استاندارد نیزکه خود دارای وظایف نظارتی است دقیقا همانند موضوع معاینه فنی به واسپاری روی آورده و همین مسئله مشکل ساز شده است و در واقع ما در رابطه با سطح کیفیت و استاندارد و عامل ارتقای سطح استاندارد وکیفیت چالش های زیادی داریم .

 

اخبار اقتصادی  -  افتاب یزد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------