برگزاری دومین کمیسیون ایران و الجزایر در آذرماه



اخبار,اخباراقتصادی,روابط ایران و الجزایر

 سفیر جدید الجزایر در تهران خبر داد: دومین نشست کمیسیون عالی مشترک ایران-الجزایر پیش از پایان سال جاری میلادی احتمالا حوالی نیمه ماه دسامبر آینده (آذرماه 94 )در الجزایر به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر این کشور حول دو محور برگزار خواهد شد.

عبدالمنعم احریز Abdelmoun'aam Ahriz دیپلمات 58 ساله الجزایر که از فروردین سال جاری به صورت رسمی فعالیت خود در ایران را آغاز کرده است، پیش از این در کشورهایی چون تانزانیا و کره جنوبی مسئولیت سفارت الجزایر را برعهده داشته است و پیش از سفر به تهران چند سالی در قامت رئیس اداره آمریکای شمالی وزارت خارجه این کشور مشغول به فعالیت بوده است از زمان حضور در سفارت این کشور در خیابان مهستان تهران در راستای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اقدامات و فعالیت‌هایی را انجام داده و با برخی از مقامات ایرانی رایزنی کرده است.

به مناسبت بزرگداشت روز ملی الجزایر (انقلاب اول نوامبر) خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با این سفیر که به سه زبان انگلیس، فرانسه و عربی مسلط است در مورد آخرین تعاملات دو کشور گفت‌وگویی انجام داده است.

او در این گفت‌وگو که متن کامل آن به شرح زیر است، اعلام کرد که این کشور در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران در سطح مناسب نمایندگان خود را اعزام خواهد کرد.

به نظر جنابعالی آینده روابط ایران و الجزایر با توجه به اجرای برجام و قرار گرفتن ایران در شرایط پساتحریم چگونه خواهد بود؟
در ابتدا می‌خواهم یادآور شوم که الجزایر به نوبه خود در 14 ژوئیه 2015 انعقاد توافق میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تبریک گفته و آن را تاریخی ارزیابی کرد. از نظر الجزایر این توافق‌نامه یک پیروزی مهم دیپلماسی و گفت‌وگو بوده و یک انتخاب تعیین کننده را در جهت صلح و امنیت بین الملل از نقطه نظر دورنماهای جدید ثبات و توسعه برای کشورها و مردم منطقه به وجود می‌آورد. الجزایر و ایران همواره روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری داشته‌اند که در سال‌های اخیر به لطف تعمیق گفت‌وگوی سیاسی در سطوح بالا و به‌کارگیری ابزارهایی برای تقویت همکاری اقتصادی دوجانبه هرچه بیشتر تقویت شده‌اند.

 

بنابراین دورنمای نزدیک این روابط بعد از اجرای توافق 14 ژوئیه 2015 تقویت پویایی در روابط ایران و الجزایر در مجموع و برداشته شدن موانعی که سابق بر سر راه افزایش روابط اقتصادی و تجاری ما وجود داشتند خواهد بود. الجزایر به همکاری با ایران با اشتیاق و عزم راسخ ادامه داده و خواهد داد. در مورد بخش دوم سوال شما من باور دارم با پایان موثر نظام تحریم‌های اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه ایران از چندین سال پیش اقتصاد ایران می‌تواند خود را تقویت کند و با موفقیت وارد اقتصاد جهانی شود. همچنین این وضعیت می‌تواند جایگاه ایران را به عنوان شریکی مهم در عرصه منطقه‌ای و بین المللی تقویت کند.

با توجه به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به الجزایر در ماه سپتامبر آیا وزیر امور خارجه الجزایر و دیگر مقام‌های مسئول اقتصادی و سیاسی این کشور نیز برنامه‌ای برای سفر به ایران دارند؟
الجزایر از بابت سفر دوم سپتامبر 2015 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور ایران که باعث تقویت گفت‌وگوی سیاسی دوجانبه و بررسی راه‌ها و ابزارهای تقویت همکاری میان دو کشور در راستای اهداف گنجانده شده در دستور کار دوجانبه بود بهره‌مند شد. من باید عنوان کنم که در کوتاه مدت در برنامه ما سفر وزیر امور خارجه الجزایر به تهران قرار ندارد. با این حال دو وزیر امور خارجه ایران و الجزایر در حاشیه کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های بین المللی همدیگر را ملاقات می‌کنند و به طور مرتب با یکدیگر مذاکره می‌کنند. علاوه بر آن رایزنی‌هایی میان برخی وزارتخانه‌های فنی دو کشور نظیر وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت در جریان است تا در ماه‌های آینده سفرهایی از جانب مقام‌های آن‌ها انجام شود. من از سوی دیگر تاکید می‌کنم که مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف دو کشور به منظور پیشبرد پروژه‌های همکاری در جریان مرتبا سفرهایی را انجام می‌دهند.

با توجه به برگزاری اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران و دعوت ایران از الجزایر برای شرکت در این اجلاس آیا مشخص است که این کشور در چه سطحی در این اجلاس حضور پیدا می‌کند؟
الجزایر در تاریخ 29 ژوئن گذشته دعوت رسمی دولت ایران را برای شرکت در سومین اجلاس سران دولت‌های کشورهای صادرکننده گاز که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود، دریافت کرد. الجزایر با کمال میل و با اشتیاق در این اجلاس شرکت خواهد کرد و در جهت موفقیت کامل آن با توجه به چالش‌هایی که بر سر راه کشورهای صادرکننده گاز قرار گرفته تلاش خواهد کرد. از نظر سطح مشارکت نیز باید بگویم که با توجه به اهمیت این اجلاس الجزایر در سطح مناسب نمایندگان خود را اعزام خواهد کرد.

دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک ایران و الجزایر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر چه زمانی برگزار می‌شود؟ و مهم‌ترین دستور کارهای آن چه خواهد بود؟

دومین نشست کمیسیون عالی مشترک ایران - الجزایر پیش از پایان سال جاری میلادی احتمالا حوالی نیمه ماه دسامبر آینده در الجزایر برگزار خواهد شد. قرار است پیش از این نشست مهم در الجزایر نشست چهارمین کمیته آن نیز برگزار شد. به طور کلی دستورکارهای دومین نشست کمیسیون عالی مشترک ایران - الجزایر حول دو محور اصلی خواهند بود. نخست بررسی وضعیت اجرای پروژه‌ها و تصمیمات تصویب شده در اولین نشست که 21 و 22 نوامبر 2010 در تهران برگزار شد و دومین محور نیز مربوط به اجرای نقشه راه همکاری کلی میان دو کشور برای سال‌های آینده خواهد بود. علاوه بر آن در این گردهمایی در سطح عالی فرصتی برای تبادل نظر درباره دیگر مسائل مربوط به دو کشور و محورهای بزرگ سیاسی اقتصادی، مالی، منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود خواهد آمد.

سطح مبادلات تجاری ایران و الجزایر در حال حاضر به چه میزان است و فکر می‌کنید با رفع تحریم‌ها سطح این معادلات به چه میزانی افزایش پیدا می‌کند؟
باید اعتراف کنم که تبادلات تجاری میان دو کشور ما خیلی ضعیف مانده است و این وضعیت هرگز بازتاب اراده سیاسی دو کشور و پتانسیل‌های عظیم نهفته در اقتصادهای ما نیست. من فکر می‌کنم که موانع ملموسی وجود دارند که این وضعیت را توجیه می‌کنند اما مقام‌ها و دست اندرکاران اقتصادی و بازرگانی دو کشور می‌بایست تلاش دوچندانی را برای رفع این نقیصه به کار بندند و همچنین نیروهای مردمی چه در الجزایر و چه در ایران تمام تلاش خود را برای تسهیل افزایش سطح این تبادلات به کار بگیرند. ما از این فرصت بهره برده و از تقویت تعاملات میان اتاق‌های تجارت و صنعت ملی ایران و الجزایر و افزایش و تقویت روابط اقتصادی میان ایران و الجزایر استقبال می‌کنیم. همه ناظران به طور متفق‌القول عنوان می‌کنند که پایان نزدیک نظام تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران به نفع یک پویایی جدید در روابط ایران و الجزایر بوده و یکی از مهم‌ترین موانع فلج کننده را به منظور ایجاد روابط طبیعی و عادی میان دو کشور به ویژه از نظر بانکی و شرکت‌های تجاری را با اجرای روابط پایدار برطرف خواهد کرد.

با توجه به برگزاری هفته‌های فرهنگی الجزایر در ایران و ایران در الجزایر، دو کشور چه اقدامات دیگری برای گسترش روابط فرهنگی و آموزشی خود در نظر گرفته‌اند؟
همکاری فرهنگی دوجانبه میان کشورهای ما یکی از حوزه‌ها و اقداماتی است که به شکل مرتب و رضایت بخش انجام می‌شود. از ابتدای امسال چند نمایشگاه فرهنگی در راستای همکاری‌های میان دو کشور چه در ایران و چه در الجزایر برگزار شده و به عنوان مثال من در این زمینه به دو نمایشگاه فرهنگی سازمان‌دهی شده که یکی از آن‌ها در اقامتگاه سفیر الجزایر در تهران از 6 تا 10 ژوئن 2015 برگزار شد و دومین نمایشگاه که در برج میلاد از 27 تا 30 اکتبر 2015 برگزار شد اشاره می‌کنم. ایران نیز به نوبه خود از 9 تا 13 اکتبر 2015 هفته فرهنگی ایران را در الجزایر سازمان‌دهی کرد و همچنین نمایشگاه فرهنگی قسطنطنیه پایتخت فرهنگ عربی 2015 را برگزار کرد.

 

من از طرف دیگر یادآور می‌شوم که الجزایر و ایران از نقطه نظر فرهنگی در 25 دسامبر 2002 کنوانسیون همکاری فرهنگی را امضا کردند که از 7 اوت 2007 به اجرا درآمده و چارچوب مناسبی را برای مقام‌های فرهنگی، هنرمندان و همه سازمان‌ها و نهادهای مسئول این حوزه در دو کشور به وجود آورده تا بتوانند همکاری‌هایی به اشکال مختلف برقرار کنند. در چارچوب این سند در 6 و 7 اکتبر 2014 در دانشگاه شهید بهشتی کنفرانس ادبیات معاصر الجزایر برگزار شد. در حال حاضر وزرای فرهنگ دو کشور درخصوص یک برنامه اجرایی همکاری بلندپروازانه برای سه سال آینده به بحث و بررسی می‌پردازند و رایزنی‌ها میان سرویس‌های ذی صلاح دو کشور به منظور تقویت همکاری در حوزه‌های شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب سازمان‌دهی شده و در دو کشور، بازیابی کتاب‌های تاریخی، تولید محصولات سینمایی و همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور در جریان است.

چه زمینه‌هایی برای گسترش و همکاری اقتصادی بین دو کشور وجود دارد؟
تاکید می‌کنم که اقتصادهای دو کشور فرصت‌های واقعی همکاری در همه بخش‌ها را دارند. سمیناری که 5 می 2015 در تهران سازماندهی شد و در آن دست اندرکاران دو کشور گردهم آمدند و همزمان با سفر هیات اتاق تجارت و صنعت الجزایر به تهران برگزار شد این واقعیت تایید شد. همچنین افزایشی که ما میان روابط دو کشور می‌بینیم گواهی بر پتانسیل‌های عظیمی است که باید کشف و برای عاملان اقتصادی دو کشور بهره برداری شود. با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، همکاری اقتصادی میان ایران و الجزایر در حوزه‌هایی همچون صنعت، کشاورزی، شیلات، مواد غذایی حیوانی، بیوتکنولوژی، صنعت دارویی، منابع آبی، گردشگری، محیط زیست، مسکن، تکنولوژی‌های جدید ارتباطات و اطلاعات و تشویق همکاری عمومی و خصوصی میان دو کشور و آموزش حرفه‌ای می‌تواند مورد هدف قرار گیرد.

 

 اخباراقتصادی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------