برخورد ارز به سقف بازار



 شاخص بازار ارز در نخستین روز هفته نه تنها برخلاف پیش‌بینی دلالان ارزی از مرز 3500 تومانی عبور نکرد، بلکه با ثباتی دور از انتظار روی قیمت 3490 تومان ماند. سقوط بهای جهانی طلا در هفته گذشته این انتظار را به‌وجود آورده بود که حمایت سکه‌بازان از دلار در روز شنبه با هدف جلوگیری از افت سکه، به نفع شاخص بازار ارز تمام شود؛ اتفاقی که با تاثیرگذاری عوامل کاهشی رخ نداد. این در حالی است که برخی از احتمال بازگشت سکه‌بازان به بازار ارز می‌گویند.

مقاومت دلار در مرز 3500 تومان
خواب دلالان ارزی تعبیر نشد
  در اولین روز هفته، دلار نه تنها برخلاف تصور دلالان ارزی از سطح 3500 تومان عبور نکرد، بلکه باهمان قیمت 3490تومان روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد. به گفته فعالان بازار، سقوط اونس جهانی در روزهای انتهایی هفته گذشته موجب شده بودکه اکثر معامله‌گران بازار ارز در انتظار افزایش قیمت دلار باشند، ولی خواب رشد قیمت این دسته محقق نشد. بازیگران غیررسمی انتظار داشتند سکه‌بازان با سقوط بهای اونس، برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند، ولی برخلاف تصور آنها، چنین حادثه‌ای رخ نداد تا قیمت تحت‌تاثیر تقاضای خاصی قرار نگیرد.


به اعتقاد حاضران در بازار، انتشار بیانیه 9 بندی نشست «وین» در رابطه با سوریه و «خالی‌فروشی» در بازار سکه، دو عاملی بودند که زمینه‌ساز عدم ورود معامله‌گران سکه به بازار دلار شدند. روند غیرمنتظره شنبه موجب شد که دیدگاه‌ها راجع به آینده قیمتی بازار تا حدی رنگ ابهام به خود بگیرد. عدم ورود سکه‌بازان به بازار دلار و کاهش اونس در دو روز انتهایی هفته گذشته موجب شد که سکه تمام بهار آزادی در روز شنبه 8 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 935 هزار تومان برسد. این کمترین قیمت سکه از تاریخ 16مهر 94 بود.

محاسبات غلط
شنبه، فضای بازار ارز بیشتر انتظاری بود و اکثر معامله‌گران دلار منتظر بودند که قیمت این ارز حرکت صعودی خود را آغاز کند، اما برخلاف این تصور، دلار از همان ساعات ابتدایی روز چهره دیگری از خود نشان داد. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3490 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. در ادامه نیز دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد. روز گذشته تا ساعت یک بعدازظهر این ارز به قیمت 3492 تومان رسید، ولی در نهایت ساعت 4 بعدازظهر دلار مقداری از ارزش خود را از دست داد و به همان قیمت 3490 تومان بازگشت. این سکون قیمتی در حالی رخ داد که شنبه، تعداد معامله‌گران فردایی در بازار ارز بیش از روزهای گذشته بود. ولی رفتارهای هیجانی این معامله‌گران نیز نتوانست قیمت را در مسیر مورد نظر آنها قرار دهد. به گفته فعالان،‌ حجم ارز موجود در بازار ارز کافی بود و این عامل یکی از عواملی بود که موجب شد، قیمت دلار کشش رشد را نداشته باشد. در مقاطعی نیز معامله‌گران سعی کردند با خریدهای ارزی فضای بازار را هیجانی کنند، اما حضور بازیگران بازارساز و عرضه نسبتا مناسب آنها موجب شد که این هیجانات بی‌ثمر بماند. بازیگران بازارساز در آخر وقت رسمی روز شنبه، بسته‌های 50 هزارتایی دلار را با قیمت 3403 تومان به فروش رساندند.

بی‌محلی دلار به اونس
شنبه، انتظار اکثر معامله‌گران بازار ارز این بود که شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر افت اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به محدوده 1140 دلاری، در مسیر افزایشی قرار گیرد. در واقع، به‌طور سنتی در بازار ارز این تصور وجود دارد که میان دلار و اونس یک رابطه الاکلنگی وجود دارد، یعنی با کاهش اونس، قیمت دلار افزایش می‌یابد. علت این رفتار الاکلنگی نیز بیشتر به معامله‌گران سکه نسبت داده شده است.

به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، از آنجا که قیمت سکه از دو عامل اثرگذار اونس و دلار تاثیر می‌گیرد، زمانی که بهای طلای جهانی کاهش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید ارز در میان سکه‌بازان بالا می‌رود تا از دارایی خود در برابر افت اونس حمایت کنند، اما برخلاف انتظار سنتی بازار روز شنبه این اتفاق رخ نداد تا برخی فعالان از عدم حساسیت دلار نسبت به اونس سخن بگویند.


به گفته فعالان، عدم واکنش سکه‌بازان به افت اونس ناشی از یک عامل درونی و یک عامل بیرونی بود. عامل بیرونی همان انتشار بیانیه مشترک نشست «وین2» در 9 بند بود. در این بیانیه آمده بود: «شرکت‌کنندگان در نشست وین تلاش خواهند کرد تا جنگ در تمامی مناطق سوریه متوقف شود و برای تشکیل دولتی مورد اعتماد و غیرطایفه‌ای تلاش خواهند کرد.» به گفته فعالان، حضور موثر ایران در این مذاکرات و انتظار بهبود بیشتر روابط بین‌المللی موجب شد که معامله‌گران تمایل زیادی به خرید ارز نشان ندهند. در سوی دیگر، گفته‌های برخی فعالان نشان‌دهنده آن بود که عامل دوم بیشتر به معاملات خود سکه‌بازان مربوط بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که انتظار کاهش بیشتر قیمت اونس در انتهای هفته گذشته موجب شد که برخی از معامله‌گران بازار سکه اقدام به خالی‌فروشی؛ یعنی فروش صوری سکه کنند.

در خالی‌فروشی، معامله‌گرانی که نسبت به آینده قیمت‌ها رویکرد افزایشی ندارند، برای روز بعد کاری شروع به فروش صوری با قیمت پایین‌تر از نرخ روز بازار می‌کنند. اگر پیش‌بینی کاهشی این معامله‌گران محقق شود، سود نصیب‌شان خواهد شد، اما اگر پیش‌بینی آنان تحقق پیدا نکند، طبیعتا آنها دچار زیان شده‌اند و باید تفاوت قیمتی فروش خود را به‌صورت ریالی بپردازند. بنابراین روز شنبه این معامله‌گران به واسطه خالی‌فروشی در برابر کاهش قیمت اونس و نگه داشتن قیمت سکه مقاومت نکردند.

احتمال بازگشت سکه‌بازان
با وجود کاهش جزئی روز شنبه، این انتظار همچنان در بازار ارز وجود دارد که با پایان تسویه‌های معاملات سکه در روز شنبه، قیمت دلار در روزهای بعد با افزایش مواجه شود.


به اعتقاد این دسته، سکه‌بازان پس از پایان تسویه معاملات خالی‌فروشی، به احتمال زیاد از ابتدای روز یکشنبه وارد بازار ارز خواهند شد، اتفاقی که ممکن است آخر وقت روز گذشته افتاده باشد. این دسته از معامله‌گران با خریدهای خود این بار سایر معامله‌گران را مبهوت خواهند کرد.


در مقابل عده دیگری واکنش این روزهای بازار دلار را به تحرکات سکه‌بازان مرتبط نمی‌دانند. به اعتقاد این گروه سکون روز شنبه بیشتر ناشی از فضای طبیعی بازار و مقاومت دلار در آستانه نقطه حساس 3500 تومانی بود. به باور این دسته، شاخص بازار ارز 10 ماه در برابر ورود به قیمت‌های بالای 3500 تومان مقاومت کرده است و برای شکستن این سطح به تحرک تقاضای زیادی نیاز است.


این تفاوت عقیده‌ها منجر به دو دیدگاه متفاوت در رابطه با آینده قیمت دلار شده است. گروهی که به نقش سکه‌بازان اعتقاد دارند، همچنان به افزایش قیمت و عبور از سطح 3500 تومان امیدوار هستند. این در حالی است که دسته دوم که مقاومت بازار را در سکون روز شنبه موثر می‌دانند، انتظار افزایش قیمت چندانی را ندارند.

حبس نرخ رسمی
در اولین روز هفته جاری نرخ رسمی دلار به روند کم‌نوسان خود ادامه داد و با 3 ریال کاهش به قیمت 2995 تومان و 7 ریال رسید. دلار مبادله‌ای از تاریخ 8 شهریور نوسان بالای 5 ریال را تجربه نکرده و عمدتا در محدوده 2995 تومان تا 2996 تومان حبس بوده است.


شنبه در روز کاهش دلار مبادله‌ای، نرخ رسمی یورو و پوند بالا رفت. در نهمین روز آبان ماه نرخ رسمی یورو با 24 تومان رشد به قیمت 3297 تومان رسید. در این راستا، پوند نیز 56 تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت 4628 تومان رسید.

رکورد کاهشی سکه
در اولین روز هفته جاری، سکه تمام بهار آزادی به روند کاهشی که از پنج‌شنبه گذشته آغاز کرده بود، ‌ادامه داد و چنان که اشاره شد با 8 هزار تومان کاهش به قیمت 935 هزار تومان رسید. این فلز گرانبها در هفتمین روز آبان ماه نیز 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 943 هزار تومان رسید. مهم‌ترین عامل افت 6/ 1 درصدی سکه در دو روز کاری اخیر، ریزش اونس در بازارهای جهانی و ثبات نسبی قیمت دلار بوده است. در این وضعیت به علت مبهم بودن وضعیت آینده قیمتی اونس و دلار،‌ دید مشخصی در بازار سکه راجع به روند قیمت این فلز گرانبها وجود ندارد. هر چند که انتظار بازگشت قیمت این فلز گرانبها بیشتر از احتمال افت آن است.


همسو با کاهش سکه، قیمت سکه‌های کوچک‌تر و گرم طلا نیز کاهش یافت. شنبه نیم‌سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 470 هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 249 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز روز شنبه 785 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 95 هزار و 549 تومان رسید.

اخبار,اخباراقتصادی,قیمت سکه و طلا

اخبار,اخباراقتصادی,قیمت سکه و طلا

اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------