آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

جنوب پايتخت تكان خورد



اخبار,اخبار اقتصادی,معاملات مسکن

تكاپو براي پرس و جوي قيمت ملك در هفته‌هاي اخير افزايش يافت.

 هر چه بيشتر به سمت جنوب تهران حركت كنيم، تكاپوي ناشي از پرداخت وام مسكن در بازار ملك بيشتر قابل مشاهده است.

تكاپو و پرس و جو در بازار ملك در حالي آغاز شده است كه اين بازار مدت‌هاست در ركودي سخت و سنگين به سر مي‌برد.

دولت يازدهم از زمان روي كار آمدن سعي كرده تا به‌نوعي اين بخش را به تحرك غير‌تورمي وا دارد، اما به نظر مي‌رسد تصميم اخير دولت براي تحريك تقاضا
كم كم بازار را آماده رونقي نسبي مي‌كند.

وزارت راه و شهرسازي در همين رابطه در ابتداي سال ١٣٩٤ خبر از پرداخت وام ٨٠ ميليون توماني به متقاضيان خريد مسكن داد. ولي چنين امري با مخالفت شوراي پول و اعتبار رو به‌رو شد. شوراي فوق ادعا كرد كه بانك‌هاي كشور در شرايط ورشكستگي قرار دارند و امكان پرداخت چنين تسهيلاتي را در شرايط امروز ندارند. درنتيجه براي مدتي مساله وام مسكن در ابهام باقي ماند تا بسته اخير خروج شش ماهه از ركود. يكي از بندهاي اين برنامه پرداخت وام ٦٠ ميليوني با استفاده از اوراق، به متقاضيان خريد مسكن است.

 جنوب تهران به تكاپو افتاد
گزارش ميداني خبرنگار «اعتماد» از سطح شهر تهران نشان مي‌دهد در حالي كه شمال شهر و مركز تاثير چنداني از اخبار تازه دولت براي تحريم تقاضا نگرفته است، جنوب هيجان خود را از شرايط جديد به نمايش گذاشته است. يك فروشنده املاك در منطقه ظفر تهران، در رابطه با تاثيرات اين بسته در بازار مسكن گفت: بسته فوق در مناطقي مانند ظفر تاثير بسزايي نخواهد داشت، چرا كه در منطقه فوق حداقل قيمت هر واحد آپارتماني متري هشت ميليون تومان است. به همين خاطر نمي‌توان اميدوار بود كه اين بسته بتواند تقاضا در مناطق اين‌چنيني را بالا ببرد.

 

در منطقه ما، قيمت يك آپارتمان ١٠٠ متري نوساز بيش از يك ميليارد تومان خواهد بود، به همين خاطر حتي به نظر هم نمي‌رسد كه دولت قصد تحريك تقاضا در مناطق شمال تهران را داشته باشد. وي افزود: البته در مورد جنوب‌شهر به نظر قضيه متفاوت خواهد بود. اما آنچه امروز واضح است، وجود ركودي عميق در بازار است. خريد و فروش به‌شدت كم شده و حتي توافقات هسته‌اي هم نتوانسته گره بحران را باز كند. در هر حال فعلا اميدي به بهبود وضعيت خريد و فروش مسكن در شمال شهر و واحدهايي با قيمت‌هاي بالاي پنج‌ميليون تومان ديده نمي‌شود و اين طور كه از شواهد بر مي‌آيد، تا يكي دو سال آينده هم وضع كنوني پا برجا خواهد ماند.

هر چند وي اميدي به رونق كارش ندارد اما يكي از همكارانش در منطقه پيروزي نظر ديگري دارد. او با اشاره به مراجعه مكرر مردم براي اطلاع از تسهيلات جديد به واحد صنفي‌اش پيش‌بيني مي‌كند متقاضيان واقعي مسكن رو به افزايش باشند. او به خبرنگار «اعتماد» گفت: اين وام حتما تاثير خوبي در بازار خواهد داشت. از روزي كه اين جزييات اعلام شده، مردم دايما براي پرس‌و جو مي‌آيند و من مطمئنم اگر اين وام پرداخته شود،
خريد و فروش بالا مي‌رود.

اين فروشنده جوان تصريح كرد: در منطقه پيروزي فاصله قيمت‌ها نسبتا بالاست، اما ميانگين قيمتي در اين منطقه بين سه تا چهار ميليون تومان به ازاي هر متر است. البته امكان هم دارد وام فوق باعث افزايش قيمت خانه‌هاي با متراژ پايين شود كه بهتر است براي آن هم برنامه مناسبي اتخاذ شود. به هر حال اين وام اميد ما را به بهبود وضعيت در آينده بيشتر كرد و بي‌صبرانه منتظر اين هستيم كه وام فوق پرداخت شود.

از قضا به نظر مي‌آيد كه تاثيرات اين وام در بازار مسكن، يا حداقل اميدواري‌هايي كه ايجاد كرده، به‌شدت منطقه‌اي است چرا كه وقتي با يكي دو نفر ديگر از املاكي‌هاي اين منطقه صحبت كرديم، حرف‌هايي مشابه با جوان فروشنده شنيديم.

خانه‌دار شدن با ٢٠ ميليون تومان
منطقه نواب، يكي از شلوغ‌ترين مناطق تهران است و علاوه بر اين، منطقه‌اي است كه شايد بيش از مناطق ديگر تهران، زوج‌هاي جوان يا افراد مجرد تمايل به زندگي در آن داشته باشند. يكي از مشاوران املاك اين منطقه مردي حدود سي ساله، با رويي گشاده پذيراي صحبت با ما مي‌شود. وي درباره تاثيرات وام مسكن گفت: در حال حاضر كه البته خريد و فروشي شكل نگرفته اما به‌شدت پرس و جوها بيشتر شده و تعداد افرادي كه روزانه به ما مراجعه مي‌كنند كه جوياي وضعيت شوند، رو به افزايش است. به همين خاطر من فكر مي‌كنم اجراي اين برنامه قطعا خوب خواهد بود و من حداقل از آن استقبال مي‌كنم.

اين فروشنده مسكن در منطقه نواب ادامه داد: قيمت واحد آپارتماني در منطقه ما بين دو ميليون و ٤٠٠ هزار تومان تا چهار ميليون است. به همين خاطر اگر وام فوق پرداخت شود، ما واحدي داريم به قيمت ١١٠ ميليون تومان. مشتري كه ٦٠ ميليون وام بگيرد، براي خريد اين خانه مي‌تواند آن را بين ٣٠ تا ٣٥ ميليون هم رهن دهد و تنها كافي است كه حدود ٢٠ ميليون تومان پول نقد داشته باشد. هر چند كه قطعا در مناطقي مانند نواب تاثيرات اين طرح قطعا بيشتر خواهد بود. اما به هر حال ما منتظر اجراي اين طرح هستيم و فكر مي‌كنيم خيلي طرح خوبي است.

نبش يكي از تقاطع‌هاي بلوار فردوس، مردي ميانسال، در حين خوردن ناهار مي‌پذيرد كه سوالات ما را پاسخ دهد. وي در مورد تاثيرات پرداخت وام فوق گفت: هنوز تاثير آنچناني ما حس نكرديم اما بايد منتظر ماند و ديد كه اگر اين ايده عملي شود، مردم چه واكنشي نشان مي‌دهند. پيش‌بيني من اين است كه وام فوق بتواند تاثيراتي داشته باشد، اما اين تاثيرات كافي نخواهند بود و ركود مسكن براي حل شدن نياز به برنامه‌هاي بيشتري دارد. اين فرد كه ادعا مي‌كند بيش از دو و نيم دهه است، در بازار ملك فعال است، در پاسخ به اين سوال كه تاثيرات اين وام در مناطقي مانند بلوار فردوس چطور است، گفت: ببينيد اساسا تحريك اصلي بازار بايد از پايين و جنوب‌شهر شروع شود. چرا كه اگر بازار ملك در اسلامشهر هم رونق بگيرد، تاثيرات آن قطعا در مناطق ديگر حس مي‌شود ولي مثلا اگر الهيه خريد و فروش خانه داشته باشد، در بخش‌هاي پايين‌تر اين مساله حس نمي‌شود.

زيرا وقتي وام مسكن پرداخت مي‌شود، احتمالا برخي از ساكنان اسلامشهر خانه خود را مي‌فروشند و به مناطق داخل شهر و مثلا سه‌راه آذري مي‌‌آيند. ساكن سه راه آذري هم مي‌تواند خانه خود را بفروشد و با وام در منطقه آزادي خانه بخرد و اين روند ادامه پيدا كند. پر واضح است كه همه تمايل دارند حداقل منطقه‌ سكونت خود را بهبود دهند، به همين خاطر نه تنها خوب بلكه حتما بايد رونق از پايين شروع شود. وي افزود: قيمت خانه در منطقه فردوس بين سه تا شش‌ميليون تومان است. ولي همان‌طور كه بالاتر هم گفتم بعيد نيست كه به هر حال خريد و فروش مسكن به شكل حداقلي در منطقه ما هم افزايش پيدا كند اما خوب است كه دولت به چنين برنامه‌هايي اكتفا نكند و برنامه‌هاي ديگري هم مدنظر داشته باشد.

خبرهاي جديد مسكني در راه است
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پيشنهادات اين وزارتخانه در مورد خروج مسكن از ركود به دولت ارايه شده است، گفت: هنوز تمام جزييات بسته خروج از ركود مسكن رونمايي نشده است.

حامد مظاهريان درباره بسته جديد خروج از ركود بخش مسكن، به مهر گفت: پيشنهادهايي از سوي وزارت راه و شهرسازي به دولت ارايه شده، تيم دولت هم در حال بررسي اين موضوع است و منتظريم تا نتايج نهايي را اعلام كنند. معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص تغييرات حذف شروط از وام ۸۰ ميليون توماني مسكن، گفت: در ابتدا براي صندوق پس‌انداز مسكن يكم، يك تامين اعتباري پيش‌بيني شده بود اما فرآيند تعداد متقاضيان اين سطح را پر نمي‌كرد، بنابراين برخي شروط از شرايط لازم دريافت اين وام حذف شد. وي با بيان اينكه بانك مركزي براي اينكه اين امكان تسهيلاتي اجرا شود، برخي شرايط را حذف كرد، افزود: اين اقدام در راستاي افزايش تعداد متقاضيان انجام شده است تا تعداد بيشتري مشمول دريافت اين وام شوند. شرط استعلام فرم «ج» همسر متقاضي، شرط تاهل و شرط حداكثر سه سال عمر واحد مسكوني و تبديل آن به حداكثر ۱۵ سال عمر واحد از شرايط دريافت وام ۸۰ ميليون توماني مسكن حذف شده است.


  اخباراقتصادی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------