"مفاد قراردادهای جدید نفتی ایران روشن نیست"!



اخبار,اخباراقتصادی ,قراردادهای جدید نفتی ایران

در ایران مرسوم است که قبل از پذیرش یک موضوع، حال چه دعوت به صرف چای باشد یا یک قرارداد تجاری، چندین مرتبه آن پیشنهاد را رد می‌کنند. شرکت‌های انرژی خارجی اکنون همین رفتار را در جریان مذاکرات با ایران بر سر شرایط بازگشت به این کشور در دوران پساتحریم دارند.

 روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در خصوص شرایط صنعت نفت ایران در دوران پس از تحریم‌ها می‌نویسد:

«انتظار می‌رود ایران این ماه مفاد قراردادهای جدید نفتی خود را که به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد در یکی از کم‌هزینه‌ترین و در دسترس‌ترین مناطق نفت و گازخیز جهان سهم داشته باشند رونمایی کند.

مهدی حسینی طراح قراردادهای جدید نفتی ایران می‌گوید: جمهوری اسلامی از نظرات شرکت‌های نفتی بین‌المللی درباره این قراردادها استقبال می‌کند و پس از آن تغییرات بیشتر انجام خواهد شد و هیچ چیز قطعی و ایده‌آل نیست.

یک مشاور اجرایی نفتی اروپایی نیز گفت: به نظر می‌رسد که مفاد این موضوع آنطور که ما امیدوار بودیم مشخص نخواهد بود. مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد و تغییرات بیشتری در این قراردادها اعمال خواهد شد.

روسای اجرایی شرکت‌های نفتی خارجی از انی ایتالیا و توتال فرانسه تا میتسوبیشی ژاپن و لوک‌اویل روسیه اواسط اکتبر در تهران با مقامات ایران در اولین مرحله کنفرانس نفت و گاز این کشور پس از توافق هسته‌ای ماه ژوئیه دیدار کردند.

روسای برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی خارجی معتقدند ارزش حضور در ایران به تلاش‌ها در این زمینه می‌ارزد، حتی اگر قیمت 50 دلاری نفت آنها را مجبور به کنار گذاشتن سرمایه‌گذاری در دیگر نقاط جهان کند.

بازیگران اروپایی و آسیایی از رقبای آمریکایی خود برای حضور در ایران جلوتر هستند و برنامه‌هایی را درباره توانمندی‌های شرکت‌های خود ارائه داده‌اند. اگرچه تحریم‌های بین‌المللی پابرجا است شرکت‌های نفتی اروپایی توانسته‌اند با همتایان ایرانی خود مذاکره داشته و نظرات خود را در خصوص پیش‌نویس قراردادها اعلام کنند در حالیکه مقررات سختگیرانه‌تر در آمریکا شرکت‌های نفتی آمریکایی را از انجام این کار منع کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران می‌خواهد با متحول کردن بخش نفت ایران که از سرمایه‌گذاری‌ها محروم شده، این کشور به سطح تولید و صادرات نفت قبل از تحریم‌ها بازگردد. شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای شراکت در زمینه‌های اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید نفت در ایران دعوت به همکاری شده‌اند.

زنگنه می‌گوید: ایران می‌تواند تولید نفت خود را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه در روز و ظرف هفت ماه به سطح قبل از تحریم‌ها(سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز) برساند. اگرچه تحلیلگران می‌گویند این هدفگذاری‌ تا حد زیادی بلندپروازانه هستند.

ایران قصد دارد سرانجام تولید نفت خود را به بیش از پنج میلیون بشکه در روز و تولید گاز را به یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در روز برساند.

رینر سیل رییس و مدیرعامل شرکت نفتی OMV اتریش که به دنبال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نفت و گاز است می‌گوید: این یک تعهد حساس برای این کشور است.

وی افزود: ایران به مبالغ گسترده‌ سرمایه خارجی و تخصص فنی احتیاج دارد تا تولید خود را برای همیشه در این سطوح نگه دارد.

رکن‌الدین جوادی رییس شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران ظرف پنج سال آینده تنها برای توسعه بخش نفتی بالادستی خود به 100 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

به گفته وی، این سرمایه‌گذاری به اندازه کافی ارزش عایدی را که شرکت‌های نفتی بین‌المللی از حضور در ایران خواهند داشت، دارد.

وی افزود: هزینه تولید نفت در ایران بسیار پایین و بین 5 تا 10 دلار در هر بشکه برای تولید نفت فراساحلی و حتی کمتر برای تولید ساحلی است.

مهدی کاظم‌زاده از موسسه مشاوران انرژی افراز معتقد است که ثبات سیاسی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ انرژی در جهان جذاب باشد.

ذخایر هیدروکربن ایران تحت مالکیت چهار شرکت دولتی و زیرمجموعه‌های آنها هستند که همگی توسط وزارت نفت کنترل می‌شوند.

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به دنبال خصوصی کردن برخی از بخش‌های صنعت نفت از طریق فروش دارایی و انتقال سهام بوده است.

شرکت‌هایی همچون انی و توتال علاقه‌مند به سنجش توان خود برای تامین مالی ایران و همچنین پیشنهاد دسترسی به بازارها، دانش فنی و توانایی مدیریت کارآمد هزینه‌ها به ویژه در دوران کاهش قیمت نفت هستند. ایران تقریبا 50 پروژه به شرکت‌های خارجی پیشنهاد داده است.

تنها شرکت‌های نفتی خارجی نیستند که منتظر مفاد پیشنهادی این قراردادها هستند. بازیگران داخلی می‌گویند مشتاقانه منتظر مفاد قراردادهایی هستند که ممکن است آینده آنها را رقم بزند.

حسین عباسی پیمانکار خدمات نفتی در داخل ایران گفت: شرکت‌های بزرگ اروپایی هم با ما صحبت کرده و می‌گویند که با بانک‌های خود مذاکره داشته و آماده همکاری با ما هستند. نه تنها آنها آماده هستند بلکه ما نیز این آمادگی را داریم.»

اخبار اقتصادی - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------