توقف کامل توزیع بن غیرنقدی کارگران/ ستاد بن رسما تعطیل شد



چندسال پس از نقدی شدن پرداخت بن نقدی به کارگران به جای توزیع بن‌های غیرنقدی، ستاد بن وزارت کار عملا تعطیل شده است ولی کارگران می‌گویند ساختار این ستاد می‌تواند درتدوین طرح‌های حمایتی ادامه فعالیت دهد.

 سال‌ها بن‌های غیرنقدی و کاغذی برای کارگران تهیه و بین آنها توزیع می شد. در این روش کارگران حق انتخاب نداشتند و مجبور بودند هرچه که برایشان پیش بینی شده را از فروشگاه‌های از قبل تعیین شده تهیه کنند.

بنابراین برخی کارگران بن خود را می فروختند و یا پس از خرید، کالا را با قیمت زیربازار در اختیار دلالان و مشتریان آن قرار می دادند. بعدها نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تصمیم گرفتند روش دیگری برای پرداخت بن کارگران اعمال کنند.

حالا چند سالی می شوذ که دیگر توزیع بن های غیرنقدی متوقف شده و این ردیف حقوقی به صورت نقدی در فیش‌های حقوقی کارگران اعمال می شود. مسئولان کارگری معتقدند اولا این روش به افراد اختیار عمل می دهد تا مبلغ بن ماهیانه خود را هرگونه که نیاز دارد هزینه کند؛ همچنین احتمال دلالی و سوء استفاده از حق و حقوق کارگران هم عملا به صفر رسیده است.

حالا چند ماه پیش مسئولان وزارت کار اعلام کردند ستاد بن منحل شده و دیگر فعالیتی نخواهد شد، از این رو ساختار آن نیز برچیده خواهد شد اما مقامات کارگری عنوان کرده اند این اقدام هنوز عملیاتی نشده و قبل از آن باید به برخی ابهامات پاسخ داده شود.

اخبار,اخبار اقتصادی, توقف کامل توزیع بن غیرنقدی کارگران


غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه انحلال ستاد بن فعلا در حد گفتن بوده است، اظهارداشت: کارگران در قالب فعالیت سابق این ستاد، طلبی از اتحادیه امکان دارند که گفته می شود با سود به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان است که هنوز تکلیف آن روشن نشده است.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: تاکنون درباره مطالبات کارگران از سوی وزارت کار پیشنهادات مختلفی صورت گرفته است به نحوی که یکبار گفته اند کارگران شکایت کنند و دوباره عنوان شده باید تفاهم شود.

عباسی خاطرنشان کرد: همچنین مطرح شده بود برای پرداخت مطالبات کارگران در برخی شهرها جهت استفاده مشمولان قانون کار امکانات رفاهی در نظر گرفته شود که البته این موضوع هم به فراموشی سپرده شد. با این وجود حسابرسان رسمی محاسبات خود را انجام داده و بدهی اتحادیه امکان به کارگران در تاریخ ماندگار شده است.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: باید درباره باقی مانده ستاد بن تصمیم گیری شود و کارها مورد حسابرسی قرار گیرند، کارگروهی ایجاد شود و با وجود اینکه عملا دیگر توزیع بن غیرنقدی داریم، کارها مشخص شود. بخشی از بدهی نیز مربوط به خود ستاد می شود و وزارت کار نیز به کارگران بدهکار است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تاکید کرد: وقتی نیازی نیست ستادی فعالیت کند، دیگر مفهومی هم ندارد که ساختار آن باقی بماند. با این وجود ساختار این ستاد می تواند در اختیار ارائه و تدوین بسته های حمایتی از کارگران و ارائه آن به مجلس و دولت قرار گیرد، بنابراین ستاد می تواند تعطیل هم نشود ولی در اختیار  تدوین برنامه های حمایتی اجتماعی از کارگران قرار گیرد.


  اخباراقتصادی  -  مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------