جزئیات خرید کالاهای ایرانی با کارت اعتباری/ بازپرداخت در 18 ماه



اخبار,اخبار اقتصادی,کارت خرید کالای ایرانی

در طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری که برای هر شهروند ایرانی یک کارت با سقف 10 میلیون تومان درنظر گرفته شده، 28 گروه کالا در 20 برند معرفی شده و قرار است فهرست کالاهای مشمول به مرور تکمیل و اعلام شود. همچنین قرار است بازپرداخت این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد و در اقساط 18 ماهه باشد که البته هنوز جزئیات چگونگی دریافت این کارت اعلام نشده است.

 طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری که به منظور ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی تدوین شده ، قرار است با همراهی بانک مرکزی و تولیدکنندگان داخلی اجرا شود.

براین اساس، کارت خرید کالای ایرانی ابزار اعتباری معرفی شده که توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند صادر و به ازای هر شهروند ایرانی یک کارت خرید کالای ایرانی صادر می‌شود که دارنده کارت می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل 10 میلیون تومان است، هفت بخش کالا در قالب 28 گروه از زیرمجموعه‌های لوازم خانگی، صنایع نساجی و پوشاک،‌ صنایع برق و الکترونیک و صنایع معدنی را خریداری کند.

همچنین 20 برند از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای 28 گروه کالایی معرفی شده که با توجه به اعتراض برخی تولیدکنندگان، قرار است فهرست کالاها و برندها افزایش یابد.

28 گروه کالایی اعلام شده از سوی وزارت صنعت بدین شرح است: یخچال فریزر،‌ یخچال تک درب، فریزر تک درب، چرخ خیاطی و گلدوزی، چرخ سردوز، اجاق گاز،‌ کولر آبی، بخاری گازی و برقی، انواع آبگرمکن( ایستاده - گازی - برقی - دوگانه سوز)، ماشین لباسشویی، انواع اجاق گاز ( مبله - صفحه‌ای تو کار شیشه‌ای)، انواع ماشین ظرفشویی آشپزخانه، کولر اسپلیت، تلویزیون، دستگاه پخش، بلندگو، تیونر دیجیتال، دستگاه مدولاتور، آبمیوه گیری، اتوی بخار، جارو برقی، مایکروفر، هود شیب‌دار و شومینه‌ای، فر برقی و گازی، قالیچه و فرش ماشینی، موکت، کناره ماشینی، باتری‌های کلسیمی و 12 ولتی که برای ماشین‌های سبک کاربرد دارد، انواع ظروف تفلون، سرویس‌های غذاخوری شیشه‌ای و چینی.

صنایع لوازم خانگی از برندهای کاچیران، فیلور، سینجر، سپهرالکتریک، تهران سبحان، استیل البرز، اسنوا، الکترواستیل و ایران گرما معرفی شده است.

صنایع نساجی و پوشاک نیز از برندهای فرش مشهد، قالی سلیمان، خاطره کویر یزد، پالاز و نساجی همدانیان انتخاب شده است.

صنایع برق و الکترونیک از دو برند سپاهان باتری و صبا باتری منتخب شده است.

صنایع معدنی نیز از بین چهار برند چینی اسپیدار، زرین، سپیده و توس معرفی شده است.

بر اساس آنچه تاکنون در جزئیات این طرح اعلام شده،متقاضیانی که تمایل به خرید کالاهای ایرانی با استفاده از کارت اعتباری را دارند ضرورتی ندارد به شعب بانک‌ها مراجعه کنند بلکه می‌توانند به نمایندگی‌های معرفی شده مراجعه کنند.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه تقلب در این طرح، تولیدکنندگان فروشگاه‌های مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و مبلغ خرید کالا مستقیم به حساب تولیدکننده واریز می‌شود.

در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه می‌شود.

پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت.

همچنین برای دارندگان کارت در هر ماه و متناسب با زمان صدور کارت صورت حسابی از طریق پیامک ارسال می شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموعه تسهیلات اعطایی است.

مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک دریافتی، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

در مراحل بعدی طرح، امکان درخواست کارت خرید کالای ایرانی برای عموم مردم به صورت انفرادی از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود خواهد داشت و به تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد. شرایط و نحوه عمل و فهرست کالاها متناسب با شرایط تولید در کشور، متنوع و متغیر خواهد بود و به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------