رئیس صندوق بین‌المللی پول: کاهش ۲۷۵ میلیارد دلاری درآمد نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس



اخبار,اخبار اقتصادی,رئیس صندوق بین‌المللی پول

رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به پیش‌بینی کاهش ۲۷۵ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک نسخه سیاست‌های ریاضتی برای این کشورها پیچید.

به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: انتظار می‌رود که درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده نفت خام در شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) در سال جاری به علت کاهش قیمت نفت 275 میلیارد دلار کاهش یابد.

وی که در نشستی با حضور وزرای دارایی و بانک‌های مرکزی در قطر سخنرانی می‌کرد، توضیح داد: «در حال حاضر، سهم بزرگی از درآمدهای مالی و صادراتی شورای همکاری خلیج فارس از محل نفت تامین می‌شود. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت از نیمه سال 2014، انتظار می‌رود، درآمدهای صادراتی نزدیک به 275 میلیارد دلار در سال 2015 نسبت به سال 2014 کاهش یابد.»

وی افزود: «تراز حساب جاری و مالی در این منطقه به شدت در حال بدتر شدن است به طوریکه بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تراز مالی در سال 2015 با کسری 12.7 درصدی تولید ناخالص داخلی روبرو خواهد شد.»

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، عربستان، قطر و امارات است.

لاگارد ادامه داد: «همچنین انتظار می‌رود، رشد اقتصادی کند شود. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول 3.2 درصد در سال جاری و 2.7 درصد در سال 2016 است. درحالی‌که این رقم در سال 2014 برابر با 3.4 درصد بوده است.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول ادامه داد دولت‌های حاشیه خلیج فارس «ذخیره‌های مالی» انباشته کرده‌اند که به آنها برای پیشگیری از مواجه شدن با همسازی‌های ناگهانی یا درهم گسیخته در سیاست‌های مالی کمک خواهد کرد. با این حال، درحالی‌که که امکان افزایش قیمت نفت در سال‌های آتی بسیار بعید است، تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مجبور خواهند بود تا سیاست‌های مالی خود را تغییر دهند.

اقدامات احتمالی برای هر کشور متفاوت است اما همگی یک اشتراک دارند . آن سیاست‌های ریاضتی است. به گفته لاگارد، این سیاست‌ها شامل «توسعه درآمدهای مالیاتی غیرنفتی، افزایش قیمت انرژی که هنوز بسیار کمتر از نرم‌های جهانی است، کنترل شدید هزینه‌های کنونی، به ویژه در دستمزدهای بخش خدمات و بررسی مجدد هزینه‌های بهبود و افزایش سرمایه»


  اخبار اقتصادی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------