کمبود مسکن در کدام استان ها شدیدتر است؟/ افزایش ضریب خانوار در واحد مسکونی



اخبار,اخبار اقتصادی,وام و تسهیلات مسکن

  ضریب خانوار در واحد مسکونی طی سال های 85 تا 90 افزایش پیدا کرده است.

 بررسی سرشماری عمومی نفوس و مسکنِ سالهای 1385 و 1390 نشان می دهد که کل واحدهای مسکونی کشور به ترتيب برابر با 15 میلیون و 859 هزار و 926 واحد و 19 میلیون و 954 هزار و 708 واحد بوده است.

  کل خانوارهای معمولی کشور به ترتيب برابر با 17 میلیون و 352 هزار و 686 خانوار و 21 میلیون و 185 هزار و 647 خانوار برآورد شده است.

اگر به اطلاعات آماری فوق در همين سطح اعتماد شود،می توان گفت ضریب خانوار در واحد مسکونی به ترتیب 1.09 و 1.06  است که نشان دهنده بهبود نسبی و در عين حال استمرار کمبود واحدهای مسکونی در سطح کشور است.

این کمبود واحدهای مسکونی برای تمامی استان های کشور نيز وجود دارد. بيشترین کمبود واحدهای مسکونی و در واقع بالاترین ضریب خانوار در واحدهای مسکونی در سال 1385 متعلق به استان های سيستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و خراسان شمالی و در سال 1390 متعلق به استانهای سيستان و بلوچستان، کهگيلویه و بویراحمد، بوشهر و ایلام است. کمترین این ضریب در سال های مذکور به ترتيب مربوط به استان های یزد، قم و مرکزی است.

ازسوی دیگر برآورد افرادی که در هر سال تشکيل خانواده می دهند نياز به اطلاعات مختلف مربوط به خانواده، سن ازدواج و... دارد اما موضوعی که کاملاً مشخص است این است که درحال حاضر عده زیادی از جمعيت کشور در دوره و مقطع زمانی سن ازدواج بوده یا از آن عبور کرده اند و باید برای تأمين تقاضای آنان در مراکز تقاضا یا مناطق مشابه جدید، تمهيدات دقيقی بعمل آید.

با توجه به اطلاعات مطرح شده می توان به این نتیجه رسید که عواملی مانند کمبود واحدهای مسکونی که درحال حاضر برای خانواده ها وجود دارد، تراکم جمعيت در سنين ازدواج، هسته ای شدن خانواده ها و تمایل به زندگی مستقل و تراکم جمعيت در سنين قبل ازدواج (10 تا 19 سال) نشان می دهند که نياز به واحدهای مسکونی جدید در آینده با شدت بيشتری ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که دغدغه مسکن و تأمين آن برای اقشار متوسط درآمدی به پایين مطرح است و می تواند مورد هدفگذاری برای عمده تصميمات و رویکردهای این بخش باشد، ضرورت دارد تا فاصله بين نياز و مؤثر شدن تقاضای مسکن کاهش و مرتفع شود تا از این طریق افراد متوسط درآمدی به پایين بتوانند از تملک یک واحد مسکونی متناسب برخوردار شوند.


اخبار اقتصادی -  خبر انلاین   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------