صف متقاضیان تسهیلات خودرو/ یک بام و دو هوا برای ارائه تسهیلات به خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی, تسهیلات  خودرو

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در حالی که گفته می‌شد ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو در انبار خودروسازان مانده است، اما با اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی مشخص شد که تنها ۱۵ هزار خودرو در انبارها وجود داشته است.

 مسعود خوانساری صبح امروز در هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی در زمینه تولید صنعتی اشاره کرد و گفت: تولید صنعتی در 3 ماهه دوم سال 94 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته معادل 13.1 درصد منفی بوده و رشد فروش نیز در این مدت 11.4 درصد گزارش شده است که اگرچه نسبت به نیمه اول سال اوضاع بهتر شده است اما باز هم نگرانی‌هایی برای نیمه دوم سال‌جاری وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: رشد منفی که در دو فصل ابتدایی سال‌جاری در بخش تولیدات صنعتی رخ داده است، پیش بینی می شود که در فصل پاییز رشد تولید صنعتی منفی شود، ضمن اینکه در پایان سال نیز رشد تولید صنعتی منفی یک درصد و رشد فروش 4.3 درصد شود، البته این گزارش براساس شاخص‌های بورسی تهیه شده است.

وی همچنین در مورد بسته دولت برای تحریک تقاضا و خروج از رکود نیز به این نکته اشاره کرد: دولت و اقتصاددانان همه به این نتیجه رسیده اند که برای حل مشکل رکود باید تقاضا را تحریک کرد، بر این اساس وام خودرو به عنوان اولین بخش از بسته رونق اقتصادی از سوی دولت اجرایی شد و در قالب آن، 130 هزار نفر برای استفاده از وام 25 میلیون تومانی خودرو ثبت نام کردند؛ اگرچه بانک مرکزی تنها خرید دین اسناد را برای 110 هزار خودرو قبول دارد.

رئیس اتاق تهران به آماری که وزارت صنعت برای فروش خودرو پیش بینی کرده بود اشاره ای کرد و افزود: پیش بینی بر این بود 350 هزار دستگاه خودرو وام از سوی بانک مرکزی پرداخت شود در حالی که متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح به صورت یکباره متوقف شد و بانک مرکزی، میزان پیش بینی شده برای فروش از سوی وزارت صنعت را در طرح خرید اعتباری خودرو قبول ندارد.

وی با طرح این سوال که باید پرسید آیا دولت برای تبعات تورمی ناشی از اجرای این طرح تمهیدات لازم را اندیشیده است؟ چراکه تورم نقطه به نقطه از 40 درصد اکنون به 10 درصد رسیده است و آیا اثرات تورمی ناشی از اجرای طرح به صورت جامع و کامل دیده شده است.

وی ادامه داد:همچنین این سوال وجود دارد که آیا منابع به کار گرفته شده در این طرح از سوی بانک‌ها تامین اعتبار شده یا اینکه دولت از بانک مرکزی استقراض کرده است، البته باید به صراحت اعلام شود که میزان و درصد تورم ناشی از اجرای طرح چقدر خواهد بود.

خوانساری تورمی که اکنون کنترل شده را به قیمت تعطیلی کسب و کارهای زیادی دانست و گفت: بنابراین دولت نباید به راحتی آن را از دست بدهد.

خوانساری گفت: در ابتدای اجرای طرح اعلام شد که 50 تا 60 هزار دستگاه خودرو در انبار خودروسازان مانده است در حالی که با اجرایی شدن طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی مشخص شد که تنها 15 هزار خودرو در انبار کارخانجات خودروسازی وجود داشته است و بنابراین تمامی ثبت نام‌هایی که در قالب این طرح صورت گرفت، در صف تحویل خودرو مانده اند. 

رئیس اتاق تهران صریح کرد: ناهماهنگی بین وزارت صنعت و بانک مرکزی در شرایط کنونی به ضرر اقتصاد است  و توقف یکباره اجرای این طرح بازتاب خوبی در میان مردم نداشت و نوعی بی‌اعتمادی نسبت به دولت را به‌وجود آورده است، بنابراین در دو بخش دیگر از بسته رونق اقتصادی که اعطای وام در قالب طرح خرید اعتباری کالا و نیز طرح خرید اعتباری کالاهای واسطه ای را پیگیری می کند، باید دقت لازم از سوی دولت به عمل آید.

خوانساری در ادامه به تشریح دو مشکل اصلی در قطع یکباره وام خودرو اشاره و خاطرنشان کرد: بازار سیاهی به وجود خواهد آمد که به دلیل اعطای وام 16 درصدی از سوی دولت، آن هم به تعداد محدود و نیز فروش اقساطی خودرو از سوی لیزینگ‌ها با وام 30 درصدی است که به طور قطع این مابه التفاوت رانت ایجاد خواهد کرد، این در شرایطی است که بدبینی مردم به دولت را نباید از یاد برد.

وی مخدوش شدن بازار خودروهای دست دوم را مشکل دیگر طرح عنوان کرد و اذعان داشت: انتظار می رود برای اجرای بخش‌های دیگر بسته رونق اقتصادی، به صراحت در مورد آن فکری شود، چراکه اگر قرار باشد 80 میلیون کارت اعتباری با بهره 12 درصدی در اختیار مردم قرار گیرد، قطعا کارت‌ها خرید و فروش خواهند شد و به دلیل اینکه شیوه قیمت‌گذاری کالاهای مشارکت کننده در این طرح مشخص نیست، مشکلات جدی رخ خواهد داد.

خوانساری گفت: وقتی قیمت مشخصی برای کالاهای عرضه شده در این طرح وجود نداشته باشد، به طور قطع مشکلاتی همچون خرید و فروش کارت‌های اعتباری میان دلالان و مردم بروز می کند و رانتی که همواره می‌گفتیم، بروز خواهد کرد که باید با آن مقابله شود، ضمن اینکه پیش بینی می شود که اجرای طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری هم به صورت یکباره متوقف شود.

وی اظهار داشت: در بحث کالاهای واسطه ای نیز اگر قرار است موجودی انبار کارخانجات مشمول طرح شود، باید تدابیر لازم اندیشیده شود. اما باید این سئوال را هم پاسخ داد که آیا منابع اجرای این طرح از بانک مرکزی استقراض خواهد شد یا اینکه منابع داخلی بانک‌ها درگیر می‌شود، چراکه اگر منابع داخلی بانک‌ها درگیر شود، عملا باز هم از مصرف کننده حمایت شده و حمایتی از تولید صورت نگرفته است و باید پول به جای اینکه به بخش مصرف داده شود، به تولید پرداخت گردد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: آنچه که بانک مرکزی برای اجرای بسته رونق اقتصادی توافق کرده، 6 هزار میلیارد تومان است که به نظر می رسد رقم بالاتری باید در این طرح پرداخت شود.

خوانساری به آمار 6 ماهه تسهیلات بانکی در ابتدای سال 94 اشاره کرد و خاطرنشان کرد: 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که با نرخ رشد اسمی 9.4درصدی در مقایسه با نیمه اول سال 93 مواجه است، ضمن اینکه نرخ تورم نیز 14.5 درصد است که بر این اساس رشد حقیقی پرداخت تسهیلات منفی بوده است.

وی اظهار داشت: نرخ تورم در مهر سال 94 در مقایسه با مهر سال 93 به نحوی است که تورم نقطه به نقطه به 10.8 درصد رسیده است، ضمن اینکه حجم تجارت خارجی کشور در 7 ماهه نیز 48.3 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال قبل 18 درصد کاهش داشته است. 

رئیس اتاق تهران در پایان از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 21 قانون رفع موانع تولید خبرداد و گفت: حساب ویژه ای برای بنگاه‌های تولیدی گشایش خواهد شد که می تواند رونقی در اقتصاد ایجاد کند.


 اخبار اقتصادی  -  فارس 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------