تشدید رکود بازار با پایان تسهیلات خرید خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی, بازار خودرو

تخصیص تسهیلات 25 میلیون تومانی به مشتریان اگر چه توانست خرید و فروش در نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز را رونق ببخشد، اما بازار خودرو را در رکود بیشتری فرو برد.

در شرایطی که سیاست ضدرکود دولت با اختصاص تسهیلات 25 میلیون تومانی به حل مشکل خودروسازان کمک کرد؛ اما نمایشگاه‌های خودرو پایتخت از تشدید رکود در بازار خودرو خبر می‌دهند. بنا به گفته فعالان بازار فروش اقساطی خودرو موجب شد بسیاری از تقاضاهای موجود در بازار، جذب تسهیلات 25 میلیونی شود. از سوی دیگر، تسهیلات 25 میلیون تومانی همانگونه که تقاضای موجود در بازار را کاهش داده ، منجر به کمبود بسیاری از خودروها در بازار نیز شده است؛ به‌طوری‌که به گفته برخی از نمایشگاه داران، هم‌اکنون بازار با کمبود خودروهایی همچون 206 تیپ 2، پژو پارس سال و تندر90 مواجه است. به این ترتیب، به‌دنبال کمیاب شدن برخی از خودروها در بازار، قیمت برخی از خودروهای داخلی با افزایش اندک مواجه شده است. از سوی دیگر برخی از خودروها که خریداران تمایل چندانی به آنها نشان ندادند و همچنان در بازار موجود هستند، نیز با افت قیمتی اندکی مواجه شده‌اند.

افت‌وخیز داخلی‌ها
همانطور که پیش‌تر گفته شد بازار خودروهای داخلی در هفته جاری با افت و خیز اندکی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که در اوایل هفته جاری به‌دنبال توقف تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو از سوی بانک مرکزی سکوت سردی بازار خودرو را فرا گرفته است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 50‌هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با خیز 150 هزار تومانی هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با افت 100 هزار تومانی در هفته جاری هم‌اکنون با قیمت 28 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، پژوپارس سال نیز که در هفته‌های گذشته ثبات قیمتی خود را حفظ کرده بود در هفته جاری با افزایش 100هزارتومانی هم‌اکنون 35 میلیون و 600هزار تومان معامله می‌شود. با این حال دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است، به‌طوری‌که این خودرو در هفته جاری به قیمت 30 میلیون تومان معامله می‌شود. از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو نیز طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون 32 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود.

فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان قابل خرید و فروش است. اما سری به بازار خودروهای شرکت سایپا بزنیم. بازار خودروهای این شرکت اما با تغییر خاصی مواجه نشده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا با حفظ ثبات قیمتی خود در بازار هم‌اکنون با قیمت 23 میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که پراید مدل 131 با افزایش 50 هزار تومانی در حال حاضر با قیمت 19 میلیون و 950 هزار تومان به فروش می‌رسد. در عین حال قیمت پراید در مدل 111 نیز افزایش 50 هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هم‌اکنون 20 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می‌رود.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات بدون تغییر قیمت هم‌اکنون 86 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز هم‌اکنون به قیمت 73 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. سری هم به خانواده تندر-90 بزنیم. از بازار تندر اتومات خبر می‌رسد که این خودرو بعد از چند هفته ثبات قیمت در هفته جاری با افزایش 100 هزار تومانی مواجه شده است؛ بنابراین هم‌اکنون این خودرو در بازار با قیمت 47 میلیون و100 هزار تومان خریدو فروش می‌شود. پارس‌تندر نیز با افزایش 50 هزار تومانی در هفته جاری 38 میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت 38‌ میلیون و 500 هزار تومانی تندر مدل E2 نیز از افت قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.

افزایش قیمت وارداتی‌ها
همانگونه که بازار خودروهای داخلی با افت‌وخیز قیمتی مواجه شده، در بازار خودروهای وارداتی نیز شاهد افزایش قیمت خودروها هستیم. بنابر گفته فعالان بازار هر چند بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد، اما به‌دلیل تغییرات نرخ ارز در هفته جاری شاهد افزایش 500 هزار تا 2 میلیون تومانی در بازار این خودروها هستیم.

 

هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته‌ جاری با قیمت 147 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا خبر می‌رسد که محصولات این شرکت با افزایش 500 هزار تومانی هم‌اکنون معامله می‌شوند. بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید 151 میلیون و500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع حکایت از افزایش 500 هزار تومانی این خودرو در بازار دارد. سراتو نیز با افزایش 500 هزار تومانی هم‌اکنون با قیمت 115 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

محصولات تویوتا نیز که همواره ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند، در هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 173 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز 105 میلیون تومان قیمت دارد. در این میان اما لکسوس با کاهش 2 میلیون تومانی در هفته جاری در حال حاضر 585 میلیون تومان به فروش می‌رسد.


اخبار  اقتصادی  -  دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------