حواشی خواندنی از اجلاس وزارتی گازی‌ها/ از وزیری که انگلیسی بلد نبود تا وزیری که از خط لوله نهم سراسری خبر نداشت



اخبار,اخبار اقتصادی,نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز

هفدهمین اجلاس وزارتی GECF دیروز در هتل همای تهران با حواشی جالبی برگزار شد که مهم‌ترین این حواشی به کارگیری مترجم روس برای وزیر انرژی روسیه بود که زبان انگلیسی نمی‌دانست.

  درحالی روز گذشته هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در هتل همای تهران برگزار شد که برگزاری این نشست با حواشی جالبی همراه بود.

* پیش از برگزاری این اجلاس اعلام شده بود که قرار است اجلاس وزارتی فوق العاده بعد از ظهر و اجلاس عادی  صبح برگزار شود اما به یکباره در زمان برگزاری این دو اجلاس تغییراتی رخ داد به این نحو که اجلاس فوق العاده به صبح و اجلاس عادی به بعد از ظهر افتاد.

* دستور کار اجلاس فوق العاده وزارتی هماهنگی و تنظیم دستور کار اجلاس سران و همچنین تهیه بیانیه پایانی اجلاس سران و دستور کار اجلاس عادی وزارتی نیز کارهای معمول مانند انتخاب دبیرکل، بررسی وضعیت حال و آینده بازار گاز، تهیه بودجه سالانه و محل برگزاری اجلاس آتی است.

* ریاست اجلاس فوق العاده وزارتی برعهده بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و ریاست اجلاس عادی نیز برعهده وزیر انرژی جدید نیجریه امانوئل ایبه بود. امانوئل ایبه اخیرا جانشین «مادوئکه» وزیر انرژی نیجریه شده است. «مادوئکه» اخیرا به اتهام پول شویی و فساد مالی توسط دولت نیجریه بازداشت شده است.

*درجریان برگزاری اجلاس عادی و فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به دلیل آنکه الکساندر نواک وزیر جوان انرژی روسیه زبان انگلیسی را نمی دانست توسط یک مترجم روسی زبان درجریان مباحث و گفت‌وگوها که به زبان انگلیسی انجام می شد قرار گرفت.

*حضور آیدین ختلان، عضو هیئت مدیره باشگاه شبه‌خصوصی-شبه‌دولتی نفت و نیرو در کنار بیژن زنگنه یکی از موضوعات خبرساز ماه‌های اخیر است. بعضی رسانه‌ها وی را منشی مخصوص یا دستیار ویژه زنگنه و بعضی دیگر از رسانه‌ها وی را رئیس دفتر زنگنه می‌خوانند. گفته می‌شود وی همزمان با حضور در هیئت مدیره این باشگاه شبه‌خصوصی، به اسناد و مدارک محرمانه وزارت نفت نیز دسترسی کاملی دارد. چندی بود ختلان در کنار وزیر دیده نمی‌شد اما ظاهرا اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز بهانه‌ای برای آفتابی شدن وی در حضور رسانه‌ها بود.

* درجریان برگزاری نشست خبری بیژن زنگنه با اصحاب رسانه یکی از خبرنگاران از وزیر نفت پرسید صادرات گاز مهم‌تر است یا صادرات نفت؟ زنگنه در پاسخ به این سوال گفت: «عقل» مهمتر است و سخنانی در زمینه اهمیت عقل مطرح کرد. در ادامه خبرنگار سوال کننده با توجه به جو تلاش کرد نشان دهد که مسئولان قبلی فاقد عقل بوده‌اند.

* در ادامه نشست خبری یکی دیگر از خبرنگاران سوالی درباره احداث و تکمیل خط لوله نهم سراسری انتقال گاز از وزیر نفت مطرح کرد. وزیر نفت که به نظر می‌رسید در جریان تکمیل این خط لوله نیست سکوت کرد و از مدیرعامل شرکت ملی گاز پرسید خط لوله نهم؟ حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت خطاب به وزیر نفت گفت: بله. در دستور کار تکمیل قرار گرفته است. دوباره آقای زنگنه از آقای عراقی پرسید: خط لوله نهم؟ و مجددا مدیرعامل شرکت ملی گاز همان جواب را تکرار کرد. بالاخره برای بار سوم وزیر نفت از معاون خود به صراحت پرسید: خط لوله نهم کجاست؟ که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پاسخ داد: از عسلویه تا مرز بازرگان.

ظاهرا کثرت برنامه‌های کاری وزیر نفت در روزهای اخیر در کنار تعداد زیاد خطوط لوله سراسری (11 خط) باعث شده است که وزیر نفت در این باره حضور ذهن نداشته باشد. ایران بزرگ‌ترین شبکه انتقال گاز داخلی را در جهان دارد.

*با آغاز اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در راس ساعت 15 و شروع این اجلاس در پشت درهای بسته، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب دبیر کل میان خبرنگارانی که پشت در مانده بودند بالا گرفت و نظرات مختلفی درباره انتخاب دبیر کل اعلام می‌شد. گرچه بارها اعلام شده بود که ایران و لیبی کاندیداهایی را برای احراز پست دبیرکلی معرفی کرده‌اند اما هر بار که یکی از مسئولان ایرانی حاضر در جلسه به بهانه‌ای خارج می‌شد خبرنگاران تحولات اجلاس را از وی جویا می شدند. یکی از این مواردی که تلاش خبرنگاران منجر به پاسخ شد، موضوع افزایش تعداد نامزدها برای دبیرکلی این مجمع نوپا بود که گفته شد ایران، لیبی، نیجریه و روسیه نامزدهای خود را معرفی کرده اند.

* کشور لیبی که هم اکنون با مشکلات سیاسی عدیده‌ای رو به رو است و دو دولت به صورت همزمان بر آن حکمرانی می‌کنند، نماینده‌ای به ایران نفرستاده بود و اعلام شد که سفیر این کشور به نیابت از وزیر نفت لیبی در جلسه حاضر است. با همه این شرایط، لیبی نماینده‌ای را برای احراز پست دبیرکلی معرفی کرده بود و بعضی ناظران اعتقاد داشتند این کار به دلیل تحریک بعضی از کشورهای دیگر انجام شده است.

*با شنیدن اخبار داخل اجلاس از زبان برخی از ناظرین، خبرنگاران پشت در نسبت به انتخاب مجدد محمد حسین عادلی به عنوان دبیر کل این سازمان ناامید شده بودند و از یک سو طولانی شدن جلسه و همچنین خروج برخی از افراد از تیم ایران با ناراحتی و عصبانیت از جلسه این گمانه زنی را افزایش می‌داد که احتمال انتخاب دبیرکل از ایران بسیار ضعیف تر از گذشته است. پس از انتخاب عادلی، وزیر نفت کشورمان به صراحت گفت: مذاکرات سختی بود.

*همانطور که گفته شد جلسه عادی اجلاس وزارتی پشت درهای بسته از ساعت 15 آغاز و پس از حدود 5 ساعت در ساعت 20 و با انتخاب مجدد محمدحسین عادلی به عنوان دبیرکل این مجمع به پایان رسید.

 

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------