نوسان‌گیری دلار با سوخت جدید



 قیمت دلار که در آبان، بیشترین رشد ماهانه خود در 11 ماه گذشته را ثبت کرده بود، در اولین روز ماه آذر با 20 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید. روز گذشته همزمان با کاهش اثرگذاری عوامل افزایشی قدیمی تر، عامل جدید نوسان‌گیری به بهانه تک نرخی شدن بنزین، دلار را به مرز کانالی نزدیک کرد.

شاخص بازار ارز که شنبه گذشته با تجربه همین قیمت نهایی با احتیاط معامله‌گران بازار مواجه شده بود، روز گذشته نیز با نزدیک شدن به مرز 3 هزار و 600 تومانی، شاهد افزایش احتیاط و کاهش معاملات شد. رشد بهای دلار در نخستین روز آخرین ماه پاییز عمدتا تحت‌تاثیر هیجان‌سازی نوسان‌گیران ارزی و افزایش تقاضای زوار عتبات عالیات صورت گرفت. با وجود این، وقتی دلار در آستانه شکستن کانال 3 هزار و 600 تومانی قرار گرفت، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز، رشد شاخص ارزی را متوقف کرد. رشد ارزش دلار به رشد بهای سکه کمک کرد، گرچه سکه تحت‌تاثیر چشم‌انداز منفی بازارهای جهانی شاهد جهش قیمتی نبود و با 2 هزار تومان رشد روی بهای 908 هزار تومان ایستاد.

روند شروع آذر
روز گذشته دلار معاملات خود را در قیمت 3 هزار و 580 تومان آغاز کرد که افزایش 10 تومانی نسبت به قیمت نهایی روز قبل را نشان می‌داد. این روند تا انتهای روز نیز ادامه داشت تا نهایتا شاخص بازار ارز به قیمت 3 هزار و 590 تومان برسد.

 

به این ترتیب دلار که در آخرین روز آبان ماه با کاهش 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 570 تومان رسیده بود، در نخستین روز آذرماه با افزایش 20 تومانی، مجددا به قیمت هفته گذشته خود در روز شنبه رسید. قیمت روزهای اول آذر و 23 آبان، بالاترین قیمت دلار(قیمت نهایی روزانه) در ماه آبان بود. پس از 23 آبان، به دلیل احتیاط معامله‌گران ارزی و کاهش حجم نقدینگی موجود در بازار، نوسانات افزایشی با کاهش مواجه شدند. رشد قیمت اسکناس سبز رنگ آمریکایی در روز شنبه هفته گذشته تحت‌تاثیر افزایش تقاضای زوار عتبات عالیات و تسویه معاملات خالی فروشی(فروش صوری دلار) رخ داد. روز گذشته نیز مشابه با شنبه هفته قبل، افزایش تقاضای زوار در روند صعودی قیمت دلار نقش ایفا کرد. به گفته فعالان بازار تقاضای این گروه نسبت به روزهای پایانی ماه گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

اثر بنزینی
 با این حال در دومین روز هفته، عامل تازه‌ای نیز بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. دیگر خبر موثر در افزایش شاخص بازار ارز در روز یکشنبه، انتشار خبر حذف سهمیه‌های بنزین 700 تومانی بود. اعلام این خبر تحرک معامله‌گران آتی را در بازار افزایش داد. این انتظار سنتی در بازار وجود دارد که با گران شدن حامل‌های انرژی، قیمت کالاهای دیگر نیز بالا می‌رود و به تبع آنها، قیمت دلار هم رشد را تجربه می‌کند. به این ترتیب معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون این خبر فضا را به سمت رشد قیمت دلار و رسیدن به آستانه کانال 3 هزار و 600 تومانی سوق دادند، ولی چنان که اشاره شد به دلیل افزایش احتیاط معامله‌گران و کاهش معاملات در نزدیکی سطح 3 هزار و 600 تومانی، دلار موفق به شکستن این کانال نشد. سکه تمام بهار آزادی که روز شنبه روی قیمت 906 هزار تومان ایستاده بود، روز یکشنبه تحت‌تاثیر رشد دلار با 2 هزار تومان رشد به قیمت 908 هزار تومان رسید. سکه پتانسیل رشد بیشتر را داشت، اما تحت فشار بودن اونس جهانی مانع رشد بیشتر سکه داخلی شد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت دلار

 

اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت دلار

 


  اخبار اقتصادی  -   دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------