عاقبت طرح های گازی در دولت احمدی نژاد؛ عقبگرد و درجا زدن به جای پیشرفت



اخبار,اخباراقتصادی,مجمع کشورهای صادر کننده گاز

 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز قرار است امروز با حضور سران 9 کشور ومقامات ارشد سایر کشورهای عضو در تهران تشکیل شود. نشست‌های مقدماتی وزیران طی 2 روز گذشته در تهران، دستور کار و متن پیشنهادی قطعنامه پایانی اجلاس سران را بررسی و تصویب کرده است تا پس از تایید نهائی سران منتشر می‌شود.

تشکیل این اجلاس در سطح سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز از جهات مختلف دارای اهمیت است و پیامدهای روشنی را مدنظر دارد.

جای تاسف است که متاسفانه در یک دوره 8 ساله 4 طرح عظیم ال ان جی کشور عملاً در جا زد و حتی عقبگرد نمود و امروزه برای شروع بکار مجدد همان طرح‌های عظیم با مشکلات فراوانی مواجهیم ولی به هر حال برای برداشت گاز از مخازن مشترک با همسایه جنوبی از پارس جنوبی، بزرگترین سفره گازی زیرزمینی، لازم است فرصت‌های جدیدی به وجود آید و با توانی مضاعف در جهت جبران مافات عمل شود.

خوشبختانه در پرتو فضای پساتحریم، انتظار می‌رود فرصت‌های مناسبی فراهم گردد که در زمان کمتری بتوان برای جبران گذشته‌های تاسف بار 8 ساله وارد عمل شد و نتایج روشن و اطمینان بخشی را به دست آورد.

گاز با در نظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی، یک حامل انرژی بی‌رقیب محسوب می‌شود که تحت هیچ شرایطی نه با ذغال سنگ، نه با سایر سوخت‌های فسیلی و نه سوخت‌های هسته‌ای که ملاحظات ایمنی خاص خود را دارد، قابل مقایسه نیست. حتی انرژی‌های بادی و خورشیدی هم در بهترین شرایط، فقط درصد بسیار محدودی از سبد انرژی را تشکیل می‌دهند که مشکلات انباشت و نگهداری خاص خود را دارد و هرگز قابل مقایسه با گاز نبوده و نیست.

این بدان معنی است که مراکز تصمیم گیرنده ضمن هماهنگی روزافزون با وزارت نفت و سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با این مقولات، برای درک و پذیرش اوضاع، تخصیص بودجه‌ها و با مصوبات تسهیل کننده عملکردها، زمینه‌های عملی شدن راهکارهای بهبود و ارتقاء جایگاه تولید گاز در کشور و عمدتاً با هدف «صادرات گاز» را فراهم نمایند تا «قدرت چانه‌زنی» و اعتبار جهانی کشور در قلمرو گاز و امنیت انرژی جهان مرتباً بیشتر و بیشتر شود.


 اخبار اقتصادی  -  روزنامه جمهوری اسلامی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------