از زنگ خطر مصرف گاز تا رانت غیرقابل قیاس نفت



اخبار,اخباراقتصادی,انرژی گازی

وزیر نفت مصرف داخلی بالای گاز را تهدید و چالش اساسی در این حوزه دانست و تصریح کرد که اگر الگوی مصرف داخلی گاز تغییر نکند ایران تا کمتر از 20 سال آینده واردکننده گاز خواهد شد.

 در حالی که روز گذشته سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی تهران برگزار شد، بیژن زنگنه با اشاره به اینکه بزرگترین تهدید و چالش پیش روی آینده گاز ایران، مصرف داخلی است، اظهار کرد: اگر به اصلاح این مصرف نپردازیم تا کمتر از 20 سال آینده واردکننده گاز می شویم، چراکه دیگر میدان گازی به وسعت پارس جنوبی نخواهیم داشت و امکان کشف چنین میدانی بسیار کم است.

وی با اشاه به اینکه راندمان حرارتی پایین باعث هدر رفت بخش زیادی از انرژی گازی می شود، عنوان کرد: در پساتحریم باید به این فکر کنیم که یکی از اولویت هایمان مصرف و مدیریت آن باشد تا بتوانیم صادرات گاز نیز داشته باشیم.

700 میلیون متر مکعب گاز برای گرم کردن زمستان
به گفته وزیر نفت طی زمستان امسال مصرف گاز در کشور به 700 میلیون متر مکعب می رسد که این مصرف زیادی است.

زنگنه با اشاره به اینکه ایران ظرف دو سال آینده ظرفیت تولید هزار میلیون متر مکعب گاز را دارد، گفت: نگرانی ما این است که با این میزان رشد مصرف داخلی نتوانیم ادامه بدهیم و قفل شویم.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل یکی از پرمصرف ترین بخش های گاز به شمار می رود، تاکید کرد: طی دو سال آینده به جز حمل و نقل سایر بخش ها به طور کامل از طریق گاز طبیعی انرژی رسانی می شوند.

***سهم 70 درصدی گاز در سبد انرژی
وزیر نفت در این باره اظهار کرد: سهم گاز در حمل و نقل از 20 میلیون متر مکعب طی حدودا پنج سال اینده به 30 تا 35 میلیون متر مکعب می رسد و همچنین سهم گاز در سبد انرژی به 70 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین لازم است مصرف ما اصلاح شود.

زنگنه با اشاره به اینکه مردم به عنوان مصرف کنندگان گاز انتخاب های درست و عاقلانه ای می کنند، تصریح کرد: عمر ناوگان حمل و نقل ما به 35 تا 40 سال می رسد یعنی این ناوگان حدود 15 سال است که مستهلک شده و نوسازی آن علاوه بر صرفه جویی در انرژی به صنعت و اشتغال زایی دراین بخش نیز کمک می کند.

وی ادامه داد: ما می توانیم از محل صرفه جویی در مصرف گاز ناوگان حمل و نقل را نوسازی کنیم، همچنین لازم است که نیروگاه ها سیکل ترکیبی شوند یا بازده کامل داشته باشند که راندمان مصرف سوخت بالا رود.

وزیر نفت تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل راندمان پایی بخش زیادی از تولید برق ما به هدر می رود که اصلاح این امر نیازمند سرمایه گذاری و فناوری بالا است.

***کشورهای گازی در عین رقابت همکاری می کنند
زنگنه در ادامه در باره اینکه کشورهای عضو GECF رقیب یکدیگر به شمار می روند، گفت: اوپک نیز وضعیت مشابهی دارد اما کشورهای صادرکننده گاز نیز در این مجمع یاد گرفته اند که در عین رقابت با یکدیگر همکاری داشته باشند، ما این موفقیت را در اوپک و با حضور کشورهای جهان سومی در آن به دست آورده ایم.

وی با اشاره به اینکه اوپک به عنوان مجمعی که کشورهای زیادی از جهان سوم عضو آن هستند تجربه موفقی در زمینه همکاری در عین رقابت بر سر به دست آوردن بازارها بوده است، تصریح کرد: من به آینده کشورهای عضو GECF امیدوارم در ابتدا فکر نمی کردم این مجمع جدی گرفته شود اما الان به خوبی مدیریت می شود و تا حدی به بلوغ رسیده است.

وزیر نفت افزود: دکتر عادلی نیز به عنوان دبیر کل این مجمع طی دو ساله گذشته آن را تقویت کرده و گزارش های خوبی را تهیه کرده است علاوه بر اینکه در حاشیه این مجمع همکاری های دو و چندجانبه زیادی شکل می گیرد.

زنگنه دربراه عضویت برخی از اعضای GECF در اوپک خاطر نشان کرد: اوپکی ها در این مجمع می توانند با تجربه خود کمک کننده باشند، اوپک تجربه بی نظیری در جهان به حساب می آید و بحران های زیادی ار پشت سر گذاشته و با تجربه بد یک سال نمی توان کل آن را کنار گذاشت.

*** روسیه و خط قرمز کشورهای اروپایی
وی همچنین درباره روسیه و نقش آن در اروپا به عنوان صادر کننده تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیای امروز نمی تواند برای دیگران خط قرمز تعیین کند اما برای هر کشوری یکی از بازارها داری اهمیت است.

وزیر نفت ادامه داد: تولیدکننده می خواهد که در عرضه رقیب نداشته باشد اما مصرف کننده به دنبال بازار رقابتی است.

***بازار اصلی ما کشورهای همسایه است
زنگنه با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه برای ایران در زمینه صادرات گاز بازار اصلی به شمار می روند، گفت: بعد از آن بازار LNG یا صادرات با خط لوله به نقاط دورتر مطرح می شود که البته هرچه خط لوله به کشورهای دورتری برود صرفه آن کمتر می شود.

وی با اشاره به قرارداد گازی ایران با پاکستان تصریح کرد: ما از صادرات گاز به هند نیز استقبال می کنیم اما این کشور تا کنون علاقه مندی در این زمینه نشان نداده است، خط لوله ای که ما برای صادرات گاز از عسلویه تا ایرانشهر داریم از نظر قطر به گونه ای است که می تواند به هند نیز گازرسانی کند.

*** فرمول گذاری قیمت گاز در دستور کار GECF نیست
وزیر نفت همچین با تاکید بر اینکه هنوز تعیین قیمت گاز و فرمول برای آن در دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح نیست، گفت: اطلاعات در این مورد جمع آوری شده است اما کشورهای عضو هنوز وارد بحث قیمت و اثرگذاری بر آن نشده اند.

زنگنه درباره دلایل این امر عنوان کرد: دلیل اول این است که گاز قیمت جهانی ندارد و با توجه به هزینه حمل و نقل قیمت آن متفاوت است و این هزینه حمل نیز برعهده صادرکننده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عامل تعیین کننده قیمت در بازار گاز قراردادهای بلندمدت است که در آن طرفین نمی توانند از فرمول تعیین شده تخطی کنند و قیمت قرارداد روزانه تغییر نمی کند.

وزیر نفت تصریح کرد: این در حالی است که در زمینه نفت قرارداد درازمدتی نداریم و قیمت روزانه و از طریق بورس تعیین می شود و بنابراین قیمت ثابتی وجود ندارد.

به گفته وی ویژگی های متفاوت قراردادهای گازی باعث شده است که این محصول در بورس جای چندانی نداشته باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه حرک بازارهای گازی به سمت قراردادهای کوتاه مدت به ویؤه در مورد صادرات LNG برای کشورهای عضو GECF نگران کننده است تصریح کرد که با این حال خریداران گاز از این وضعیت استقبال می کنند.

وی همچنین خاطر نشان کردک نکته دیگر این است که اوپک برای تنظیم قیمت ابزارهایی دارد و برای رسیدن به قیمت مطلوب خود عرضه را کاهش می دهد اما GECF هنوز این ابزار را ندارد.

به گفته وی موضوع دیگر در بازارهای گازی این است که این بازارها وابستگی و تاثیرگذاری چندانی بر یکدیگر ندارند.

***کشورهای همسایه اقتصادی ترین بازار گاز ایران
وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه خط قرمزهای صادرات گاز را اقتصاد تعیین می کند، عنوان کرد: در تکنولوژی خط لوله تحولی به وجود نیامده که هزینه های آن را کاهش دهد این درحالی است که پیشرفت تکنولوژی باعث شده که هزینه های مایع سازی و حمل LNG کاهش یابد.

زنگنه افزود: از طرف دیگر به دلیل مشکلات گذراندن خط لوله کشور خریدار نیز ترجیح می دهد LNG گرانتر را تهیه کند اما مشکل امنیتی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توافق بر این است که صادرات گاز در فواصل دو هزار کیلومتر بالاتر به صورت LNG به صرفه است، گفت: در عین حال اقتصادی و بهترین بازار برای ما همان کشورهای همسایه اند.

*** لزوم تهیه استراتژی گازی
وزیر انرژی همچنین با اشاره به اینکه ایران پیش از تحریم ها در زمینه صادرات انرژی استراتژی خاصی داشت، اظهار کرد: در پساتحریم نیز ما باید به دنبال این استراتژی باشیم، چراکه در دوران تحریم بیشتر به امور جاری توجه می شد.

زنگنه در این باره خاطر نشان کرد: در دوران تحریم برای تکمیل پارس جنوبی ما به 30 میلیارد دلار هزینه نیازمند بودیم و البته طرح های 35 ماهه نیز برای گرفتن سرمایه از دولت انصافا طرح های خوبی بود.

*** فاصله زیاد قیمت داخلی گاز با قیمت جهانی
وی درباره قمیت گاز در کشور تصریح کرد: در حال حاضر قیمت بنزین برای صادرات در حالت عمده فروشی حدود 1500 تومان است که ما آن را در کشور لیتری 1000 تومان می فروشیم اما این فاصله قیمت در مورد گاز زیاد است.

وزیر نفت در این باره اظهار کرد: متوسط قیمت گاز در داخل 4.5 سنت است درحالیکه ما آن را حدود 28 سنت صادر می کنیم.

**** برای تبدیل به هاب منطقه زیرساخت نرم افزاری می خواهیم
زنگنه همچنین با تاکید براینکه ایران برای تبدلی شدن به هاب گازی منطقه بیش از زیرساخت های فیزیکی نیازمند زیرساخت های نرم افزاری است، گفت: ما در حال حاضر یکی از قوی ترین شبکه های گازی دنیا را داریم که می توانیم به همه کشورهای همسایه متصل شویم اما باید ارتباطات و روابط بورس انرژی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: هرچه شرایط ما عادی تر باشد کشورهای همسایه علاقه بیشتری به قرارداد با ما خواهند داشت.

*** اولویت بورسی وزیر نفت
وزیر انرژی همچنین درباره راه اندازی بورس در زمینه انرژی تصریح کرد: اولویت ایران در ابتدا بور نفت، سپس بورس نفت خام و فراورده های آن و سپس بورس گاز است.

*** قراردادهای جدید ایران در حوزه انرژی
زنگنه همچنین درباره مدل جدید قرارداد ایران در حوزه نفت و گاز با اشاره به اینکه طرح بحث قرار داد در نشست GECF در حدتبادل نظر است گفت: این قرارداد به صورت PS نیست چون این مدل بیشتر به درد کشورهای جهان سومی می خورد نه ما با این سطح از تکنولوژی.

وی افزود: مدل قراردادی جدید ما علاوه بر آنکه 15 تا 20 ساله است، پاداش تولیدکننده را به ازای واحد تولید تعیین می کند.

*** زنگنه نفت را ترجیح می دهد
وزیر نفت در ادامه درباره اینکه بین نفت و گاز کدام یک سودآوری بیشتری برای کشور دارد عنوان کرد: هزینه هر بشکه نفت برای ما بین 6 تا 7 دلاز است در حالیکه کمترین قیمت صادرات آن 39 دلار است و این به معنای سود 6.5 تا 7 برابر هزینه است.

زنگنه با اشاره به اینکه رانت کشور از صادرات نفت قابل قیاس با رانت گاز نیست، تصریح کرد: مهمترین مصرف گاز جایگزینی آن در تولید انرژی بر با نفت است، وگرنه صادرات گاز زمانی جدی می شود که یا میدان مشترک گازی داشته باشیم یا تولید در حال از دست رفتن باشد.

وی با اشاره به اینکه ماده اولیه پتروشیمی یا نفت است یا اتان و یا اخیرا متان، گفت: اگر بخواهیم اوره یا متانول صفر را با گاز تولید کنیم به صرفه نخواهد بود.


اخبار اقتصادی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------